• Anonym
    Äldre 15 Jan 09:36
    46961 visningar
    33 svar
    33
    46961

    Någon som har haft bindvävsknuta i bröstet?

    Jag har ganska stora knutor i bindväven. Ofarliga men mindre attraktiva att känna så tydligt Läkaren sa att det var dumt att operera för att det blir ärrbildning och brösten kan bli defekta pga det. Så nu är mitt enda hopp att de ska försvinna av sig själv.

    Har någon haft bindvävsknutor som gått tillbaka eller minskat av sig själva? Eller som har opererat och kan uttala sig om resultatet?

  • Svar på tråden Någon som har haft bindvävsknuta i bröstet?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 09:54
    #2

    Ja läkaren jag pratade med var kirurg, och hon sa att det alltid blir ärrbildning och man kan inte kontrollera hur mycket det kommer att bli, och det kan leda till ett defekt bröst. Det beror kanske på var knutorna sitter också, men hon tyckte det var en dum ide eftersom knutorna slutat växa. Problemet är ju att jag känner mig defekt redan nu ju, har 4 st som känns jättetydligt. Min kille får inte röra mig, jag skäms.

    Ska prova att sluta med p-pillerna för att se om de kan gå ner då. Hoppas verkligen det iallafall

  • Anonym
    Äldre 15 Jan 10:11
    #10

    Jag har flera stycken, ganska små, i båda mina bröst som känns om man tänker efter när man känner på brösten.

    Jag tycker inte du ska skämmas för din kille.. han älskar dig säkert precis lika mycket trots dina knutor!

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 10:36
    #11

    Anonym (jag med) skrev 2009-01-15 09:55:21 följande:


    Jag har också en sån, hittade den i början av min grav 2007 och fick göra massa undersökningar. de sa att jag fick välja själv om jag ville ta bort den efter att jag ammat färdigt men att det bästa vore att låta den vara kvar.      vill ha bort den men samtidigt känns det dumt att operera bort den när den är ofarlig..   jag har de hela tiden i bakhuvet att jag har en knöl i bröstet och de känns inte helt ok..  har nu slutat amma så försöker komma till ett beslut
    Kan tillägga att ärrbildningen man får kunde försvåra mammografiundersökningar.

    Som du säger så känns det inte ok, och man tänker på det hela tiden. Det hade varit en sak om det var små, på ultraljudet syntes jättemånga fler som var små så de känns inte och jag bryr mig inte om dom. Men när dom är så stora och ytligt satta att de inte går att missa, det är svårt att acceptera. Nu i efterhand önskar jag nästan att jag hade stått på mig och tjatat till mig en operation
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 13:21
    #14

    Jo man kanske får ringa dit och höra igen. När jag var på besöket visste jag inte att jag hade ett val, att jag kunde kräva operationen iallafall. De sa att de bara brukar operera om dom är över 3cm, och mina är "bara" 2,5cm. Hon la fram det som att deras bedömning var det som avgjorde allting. Skulle de börja växa mer däremot så fick jag komma tillbaka och ta bort dom. Man vill ju inte känna sig estetiskt defekt när man är så ung heller, men läkaren verkade tycka att det var ett lite löjligt skäl med tanke på konsekvenserna av en operation.

  • Anonym
    Äldre 15 Jan 16:33
    #15

    Jag ska till läkaren på måndag och ta nya bilder på mitt högra bröst. Har förändringar i bröstet och har sen tidigare haft bindväv som varit så tjock på ett ställe och som har blivit eller om det är något annat.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 16:50
    #16

    Anonym skrev 2009-01-15 16:33:58 följande:


    Jag ska till läkaren på måndag och ta nya bilder på mitt högra bröst. Har förändringar i bröstet och har sen tidigare haft bindväv som varit så tjock på ett ställe och som har blivit eller om det är något annat.
    Har det gått tillbaka, det du hade tidigare? Lycka till med undersökningen
  • Anonym
    Äldre 15 Jan 17:00
    #17

    Anonym skrev 2009-01-15 16:50:23 följande:


    Anonym skrev 2009-01-15 16:33:58 följande:
    Har det gått tillbaka, det du hade tidigare? Lycka till med undersökningen
    De förra var kvar men det hat tillkommit mer och jag ska inte iväg förrän på måndag men det står på kallelsen att jag får svaret innan jag lämnar mottagningen.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 15 Jan 18:11
    #18

    Anonym skrev 2009-01-15 17:00:58 följande:


    Anonym skrev 2009-01-15 16:50:23 följande:
    De förra var kvar men det hat tillkommit mer och jag ska inte iväg förrän på måndag men det står på kallelsen att jag får svaret innan jag lämnar mottagningen.
    Vad bra De sa till mig att risken att man får fler bindvävsknutor är stor om man redan har fått en. Vissa är mer benägna att få än andra. Jag har redan många och fler lär det säkert bli. Egentligen ska man kanske inte klaga, det är ju ändå ett av dom bättre beskeden man kan få när man hittat en knuta, alla är inte så lyckligt lottade tyvärr.
  • Anonym
    Äldre 20 Jan 13:48
    #19

    Nu har jag varit och de skulle ta biopsid men den satt för djupt ner och jag klarade inte av smärtan. Ser ut som små gruskorn på röntken bilden och hon trode inte att det skulle vara canser utan var förkalkning(godartad) och jag ska tillbaka i maj och har de blivit fler så blir det operation. Det är så hemskt att man ska vara in ovisshet ända till maj.........

    Är ej helt säker men hon tror det ej är canser MEN ingen vet och jag tycker att det är för länge att vänta. Läkaren vill inte göra operatione om de inte misstänker cancer och hon tror inte det

    Är så jobbigt!!

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 20 Jan 14:29
    #20

    Anonym skrev 2009-01-20 13:48:58 följande:


    Nu har jag varit och de skulle ta biopsid men den satt för djupt ner och jag klarade inte av smärtan. Ser ut som små gruskorn på röntken bilden och hon trode inte att det skulle vara canser utan var förkalkning(godartad) och jag ska tillbaka i maj och har de blivit fler så blir det operation. Det är så hemskt att man ska vara in ovisshet ända till maj......... Är ej helt säker men hon tror det ej är canser MEN ingen vet och jag tycker att det är för länge att vänta. Läkaren vill inte göra operatione om de inte misstänker cancer och hon tror inte det Är så jobbigt!!
    Jag hade inte kunnat nöja mig med att hon "tror". Om de inte kunde ta en biopsi VET dom ju inte. Då borde ju fördelarna med att operera för att vara säker väga över!
  • Anonym
    Äldre 20 Jan 14:54
    #21

    Ska ringa henne om en vecka och säga eftersom hon nästan är säker så är man ju inte 100% och tänk om det är någonting

  • Anonym
    Äldre 8 Feb 18:36
    #25

    Någon som har haft problem med cysta i bröstet? Enligt radiologen som upptäckte den av en slump är den ofarlig. Men jag har bett min läkare att skicka remiss för provtagning. Är orolig.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 18:53
    #26

    Anonym (Knöl) skrev 2009-02-08 13:24:28 följande:


    Jag har en STOR knöl i bröstet, den är ca 11 x 2 cm ( hänger ner i nästan hela taxörat ). Jag får inte operera, den är helt ofarlig säger dom. Jag har dock värk och ångest för knölen...
    Oj! Det är ju jättestort! Tycker du ska be om ett 2a utlåtande, låter galet att man inte får operera bort en så stor. Gränsen ska gå vid 3 cm, då ska dom bort!
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 8 Feb 19:25
    #28

    Anonym (Knöl) skrev 2009-02-08 19:22:44 följande:


    Ja, den är jättestor, den finns i nästan hela bröstet. Jag har fått 3 olika utlåtanden faktiskt, dock på samma sjukhus om det nu har nån betydelse, alla säger att den kan vara kvar. Jag är bara rädd att det ska komma cancer i/runt den knölen, å kommr jag aldrig hinna märka det i tid..
    Visst kan den vara kvar om den är ofarlig, men jag har läst på nu mycket på nätet, och riktlinjerna är att den ska tas bort om den är över 3cm eller om kvinnan så önskar! Inte ska vi behöva må dåligt över våra bröst när det är så lätt att fixa!

    Jag har valt att vänta med att tjata om operation, jag har sökt upp en homeopat som säger att det går att fixa med alternativmedicin. Visst, vissa tycker det är flummigt, men det har hjälpt mig med andra saker förr och nu är jag desperat faktiskt.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 16:43
    #31

    Anonym (Knöl) skrev 2009-02-10 16:40:08 följande:


    Jo, jag vet... Men jag är även orolig för hur bröstet kommer se ut efteråt, knälen sträcker ju sig genom HELA bröstet ( dom hänger rätt mycket numera =) ) och tar dom bort den kommer det verkligen bli bara en tom påse kvar... Och jag vill inte skönhetsoperera dom!
    se det inte som skönhetsoperation, se det som rekonstruktion! Hur ser det andra bröstet ut? De kan inte låta ena bröstet vara helt tomt pga att man tar bort knölen om andra bröstet ser "normalt" ut.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 16:49
    #33

    Anonym (Knöl) skrev 2009-02-10 16:47:12 följande:


    Brösten ser faktiskt rätt likadana ut nu, trots knälen, kanske att bröstet med knölen är liite större.. Jag vill inte lägga in något i dom, men det känns olustigt att ha två bröst som ser helt olika ut, eller att bara förmiska båda efter att knölen tagits ut. Jag vill ju inte att dom ska bli pyttesmå!
    Men din riktiga bröstmassa ska ju vara samma storlek bakom knölen så att säga. Den måste ju kännas extremt tydligt! Jag tycker det känns obehagligt att känna mina överhuvudtaget, så dom SKA bort på något sätt.

    Har du pratat med kirurgen om hur bröstet kommer se ut efter operationen?
Svar på tråden Någon som har haft bindvävsknuta i bröstet?