• Skillnad

    Varning för Julie Rescue

    Såg precis på Uppdrag granskning, som handlade om en ganska välkänd hundadoptionsförening kallad Julie Rescue. De har sin hundgård i Spanien och skickar varje år många hundar till adoption till Sverige och Norge.
    I Uppdrag granskning fick man se att de förfalskar hundarnas pass, samt inte alltid veterinärundersöker dem. Det innebär alltså att de skickar sjuka hundar till Sverige. Ett flertal i Sverige, som adopterat hundar från Julie Rescue, har tvingats avliva hundarna då de insjuknat. Jag såg inte programmets början, men sjukdomen de talade om i huvudsak var leishmania, en sjukdom som är mycket vanligt förekommande bland hundarna i Spanien, och som även -med ett värddjurs hjälp- smittar människor.
    I programmet intervjuade de ett par svenska kvinnor som arbetat hos Julie Rescue och som vittnade om att Julie själv förfalskade hundpassen. Tydligen fanns bevis för att hon fifflade undan pengar också. De visade även t ex att Julie höll hundar instängda i bilar i den andalusiska sommarhettan. Hon slog ifrån sig alla anklagelser trots att hon ställdes inför bevis.
    Eftersom jag inte har några personliga erfarenheter utav Julie Rescue eller deras verksamhet, kan jag inte säga "Håll er borta från dem!", men jag måste varna. Om ni vill adoptera hund från utlandet, kolla så noggrannt ni kan upp organisationen! Vad som absolut borde komma i första hand är ju hundarnas bästa. Det gör så vansinnigt ont i hjärtat, att det finns människor som utnyttjar de ofta lidande gatuhundar för egen ekonomisk vinning.

  • Svar på tråden Varning för Julie Rescue
  • apache

    Nu är jag inte alldeles insatt i hennes jobb men tro inte med hull och hår på den vinklingen som Uppdrag granskning ger, tänk lite längre....

    Julie gör inga pengar på verksamheten, 4800 per hund blir ingen rik på! Hon jobbar ideellt och där finns naturligtvis andra människor som jobbar med och åt henne, jag tycker också att kollen på pengarna brister men att det försigår fiffel fanns det knappast några belägg för.

    Att hundarna inte kastreras är fel, samt att hundarna inte hålls åtskilda i väntan på kastrering är något som hon borde åtgärda snarast, men vinklingen att hon låter hundarna para sig för att få fler hundar tror jag inte ett skit på, det finns hundar så det räcker och blir över ändå!!

    Ang passen så vet jag inte hur pass falska dom var, för ingenstans sas det att hundarna inte skulle fått dom vaccineringarna dom skulle, endast att det var fel människa som fyllt i.

    Jag blev också illa berörd av hur hundarna hade det, men detta är Spanien inte Sverige, öht har alla andra länder (borträknar då de Skandinaviska) en helt annnan syn på djur, och inte många bryr sig om att försöka ge dessa djur en drägligare tillvaro...mina föräldrar har en hund som kommer ifrån Julie, hon var inte i så gott psykiskt skick när hon kom och hennes kropp är full med gamla ärr, vad hennes historia är kan vi bara ana, men ärren härstammar inte ifrån Jullie, nu är hon den absolut goaste hund man kan tänka sig, hon kommer alltid att bära med sig minnen och ärr från sitt tidigare liv men hon blir tryggare och tryggare.

    Att varna för att fortsätta göra goda gärningar för dessa redan så utsatta djur gör mig riktigt förbannad! Ett fåtal av hundarna är möjligen sjuka óch detta är tråkigt för de som förlorar sin hund naturligtvis men flertalet är friska.Ska vi kanske ta och jämföra med alla människor vi tar in i vårt land från andra länder? och deras sjukdomar....

  • Cathy30

    apache: bra sagt! Klart man ska vara försiktig och skeptisk men som du säger...flertalet av hundar som kommer hit är friska och får ett fint liv.
    Det man måste vara försiktig med är att sjukdommen tydligen kans mitta till andra djur och också människor.....så har man familj och barn får man vara extra noggrann!
    Men man får försöka se på allt det positiva många organisationer gör för djur...sen finns det alltid svindlare och männsikor som utnyttjar.

  • Miraklet09

     Jag har hund från julie rescue sedan 2006 sommaren ungefär...
     han har alltså varit hos oss i 3år nu snart 4, ingen förekommande sjukdom
     har märkts, han var tillomed chippad när han kom hit..
     visst så tycker ja och min man det var dåligt att passet var skrivit på spanska,
     och inte typ engelska..
     
     sedan som föregående talare sa att hundarna har en historia bakom sig,
     detta talas om herrelösa hundar som gått utan mat och vatten på gatorna,
     som hon och sitt team fångar upp och hjälper..

     Men visst våran hund var inte kastrerad, fasst att det stog tydligt i kontraktet
     att han inte får avla.... och sedan har dem inte följt upp hur han har det heller, dåligt..

     Men det finns såklart flera tvivel efter man sett sådana här pogramm,
     men detta är inte det första och troligen inte det sista heller, tyvär..

     Men visst man blir påverkad, börjar ifrågasätta och blir rädd..

     Men jag ho´ppas innelirligt att inte folk går och avliva sina hundar dem köpt
     därifrån bara av panik rädslan att dem har sjukdomen som överförs till människor,
     för då är flera tusentals människor smittade, med så många personer
     som våran hund varit närma...


    E
  • Ewa Larsson


    Här är Nibbe , han kom från Julie med den omskrivna transporten. Förra veckan har han gått bort 17 år gammal. Jag har haft honom i ca 12 år. Hans hjärta har inte klarat mer. Man kan inte tro på allt media säger ,varför har de inte visat hundarna som var ok ? Jag själv har träffat hund ägarna som har fått hundar från samma ställe och de var nöjda /både hundarna och ägare/.
    Farväll lilla Nibbe och tack Julie
    MVH
    Ewa Larsson
Svar på tråden Varning för Julie Rescue