• Mam2ma

    Vid vilken ålder börjar barn leka med plock klossar??

    Kanske dum rubrik!

    Men ni vet sånna här plock klossar, trianglar, cirklar osv som man ska stoppa i rätt hål...
    Vid vilken ålder brukar barn ungefär kunna sånt??? (å då menar jag inte en ren tur grej, utan gång på gång rätt)

  • Svar på tråden Vid vilken ålder börjar barn leka med plock klossar??
  • Sundström

    Det är såååå olika. Våran son kunder det inte förens vid 1,5 och vår dotter har precis börat fatta och hon är 11 månader.

  • Mam2ma
    Sundström skrev 2009-01-16 20:23:34 följande:
    Det är såååå olika. Våran son kunder det inte förens vid 1,5 och vår dotter har precis börat fatta och hon är 11 månader.
    vart paff härom dagen när sonen börja hålla på med dem, trodde att det var en tur grej bara, men nu sitter han för jämnan o plockar o donar, han är 13 mån
  • Mam2ma
    Fru X skrev 2009-01-16 20:30:17 följande:
    Mina har ännu inte börjat. De är 19 o 21 - ÅR...
    he hee Glad jaa, våra goa barn upphöra aldrig med att förvåna en
  • Sundström

    Du får skaffa andra leksaker med utmaningar. Förvänta dig bara inte att han vill sitta med den men helt plösligt kan han den. Förstår ibland inte hur barnen lär sig men helt plötsligt kan de bara. De måste vara världens bästa observatörer.

  • Elli77

    Min tjej har ännu inte riktigt fattat och hon är två. Fast ibland tror jag att hon gör "fel" med flit för att se vad som händer. Hon är liksom inte pysseltypen finmotoriskt alls - har uselt tålamod - utan klättrar, sjunger, hoppar och studsar istället.

    Så, som de andra skrev, det är jätteolika.

  • Mam2ma
    Sundström skrev 2009-01-16 20:37:46 följande:
    Du får skaffa andra leksaker med utmaningar. Förvänta dig bara inte att han vill sitta med den men helt plösligt kan han den. Förstår ibland inte hur barnen lär sig men helt plötsligt kan de bara. De måste vara världens bästa observatörer.
    exakt, plockade undan den där klosslådan för att han bara kastade runt den, men så tog jag fram den när jag städa o dagen efter satt han med den o satt kloss efter kloss rätt!!

    Har du tips på mer utmanande leksaker?? Pussel kanske e för svårt än så länge?
  • Mam2ma
    Elli77 skrev 2009-01-16 20:40:41 följande:
    Min tjej har ännu inte riktigt fattat och hon är två. Fast ibland tror jag att hon gör "fel" med flit för att se vad som händer. Hon är liksom inte pysseltypen finmotoriskt alls - har uselt tålamod - utan klättrar, sjunger, hoppar och studsar istället. Så, som de andra skrev, det är jätteolika.
    jo precis, det en nog väldigt olika, syrran berätta att hennes barn aldrig varit intresserade av sånna där plock lådor!! Tror också att det handlar om hurvida ett barn orkar o vill koncentrera sig på sånt, precis som med oss vuxna o pill pill grejer
  • Sundström
    Mam2ma skrev 2009-01-16 20:42:04 följande:
    exakt, plockade undan den där klosslådan för att han bara kastade runt den, men så tog jag fram den när jag städa o dagen efter satt han med den o satt kloss efter kloss rätt!!Har du tips på mer utmanande leksaker?? Pussel kanske e för svårt än så länge?
    Nej, inte alls. Det finns småpussel med t.ex tre små bitar som ska sättas i rätt hål. De leker min dotter med. Hon fattar inte riktigt men tittar gärna på när storebror sitter med dem.

    Det finns ju även klossar eller muggar man bygger på höjden. Där störst ligger underst och minst överst.
  • Anna821

    Min son gillar vanliga träklossar men han kan sitta i evigheter med sina magnetiska klossar som han bygger bilar och robotar med. Han fyller snart 3, haft dessa i 6 månader nu. Klockren leksak, ekologiskt också.Cool
    http://träklossar.se


  • tulip79

    Minns inte med sonen men lillasyster började när hon var kring året. Nu är hon drygt 1,5 år o älskar att bygga med klossar o göra torn av duplo!

  • Intelligentparattsatt

    Mitt barn tog av locket och la ner alla klossar och la dit locket igen. Idag är barnet en problemlösare av rang. Helt otrolig när det kommer till att finna lösningar på saker.

Svar på tråden Vid vilken ålder börjar barn leka med plock klossar??