• LaTjej

    Jordbävning, ljusfenomen = Ringa SOS alarm?

    När jorden skakade ringde folk SOS alarm.
    Igår när ljusfenomenet hände på himlen ringde folk SOS alarm. Varför gör man det? SKA man göra det? Är det verkligen nödvändigt? Vad kan SOS alarm göra åt jorden som skakar och ljusfenomenet?

    Skulle du ringa SOS alarm om jorden skakade eller om du såg något konstigt på himlen? I så fall varför? :)

  • Svar på tråden Jordbävning, ljusfenomen = Ringa SOS alarm?
  • Mälaröbo

    SOS-alarm ringer man väl om man vill ha hjälp. Att jorden skakar kan de knappast göra något åt.
    Om något rasar ner ovanpå någon som sen sitter fast så ringer jag SOS-alarm.

  • LaTjej

    Mälaröbo skrev 2009-01-18 14:02:14 följande:


    SOS-alarm ringer man väl om man vill ha hjälp. Att jorden skakar kan de knappast göra något åt. Om något rasar ner ovanpå någon som sen sitter fast så ringer jag SOS-alarm.
    Det låter vettigt!
  • riot

    Mälaröbo skrev 2009-01-18 14:02:14 följande:


    SOS-alarm ringer man väl om man vill ha hjälp. Att jorden skakar kan de knappast göra något åt. Om något rasar ner ovanpå någon som sen sitter fast så ringer jag SOS-alarm.
    "Det skakar, få det att sluta!"
  • LaTjej

    riot skrev 2009-01-18 14:05:21 följande:


    Mälaröbo skrev 2009-01-18 14:02:14 följande:
    "Det skakar, få det att sluta!"
    Ja, typ! Jag förstår att man ringer till tidningarna osv men SOS är lite överdrivet.
  • Flutterby

    Min pappa har en teori om att dessa "okynnessamtal" till SOS har ökat sedan de bytte till 112. 90 000 var liksom ett mer "respektingivande" nummer, som man verkligen bara ringde när det var något akut.

    Folk verkar ju behandla 112 som någon sorts informationslinje!

  • viseversa

    om det är jordbävning så kan folk bli skadade.Skulle det inträffa så ja då skulle jag ringa sos alarm.Men ett ljusfenomen är väl knappast skadligt.Vad var det för ljusfenomen föresten? nu blev jag nyfiken.

  • goldensea

    Jag tycker det är hemskt att man utnyttjar SOS alarm som någon slags informationstjänst. Det skulle då aldrig falla mig in att ringa dem för något sådant. Jag vaknade ändå av att hela huset skakade när jordbävningen var. Sätt på radion eller gå in på nätet och googla...

  • Mälaröbo

    viseversa skrev 2009-01-18 14:07:52 följande:


    om det är jordbävning så kan folk bli skadade.Skulle det inträffa så ja då skulle jag ringa sos alarm.Men ett ljusfenomen är väl knappast skadligt.Vad var det för ljusfenomen föresten? nu blev jag nyfiken.
    Absolut kan folk bli skadade, men ringer du INNAN de blivit det och innan du kollat?
    Jag ser bilar köra förbi utanför mitt hus varje dag. Varje dag KAN nån bli överkörd av dessa bilar, men jag ringer inte förrän det hänt och någon behöver hjälp.
  • viseversa

    Ja jag menar ju självklart att jag ringer NÄR jag ser någon bli skadad.INTE i förebyggande syfte.


    Mälaröbo skrev 2009-01-18 14:20:13 följande:
    viseversa skrev 2009-01-18 14:07:52 följande:
    Absolut kan folk bli skadade, men ringer du INNAN de blivit det och innan du kollat?Jag ser bilar köra förbi utanför mitt hus varje dag. Varje dag KAN nån bli överkörd av dessa bilar, men jag ringer inte förrän det hänt och någon behöver hjälp.
  • LandvetterGirl78

    Självklart är det helt okej! Ett ljusfenomen skulle kunna va aliens/ett ufo Eller vad som helst och tror SOS alarm uppskattar att ha sån information så dom kan informera andra som ringer. Om jag skulle vara med om detta skulle ja inte tveka en sekund att ringa!

  • Frontline
    LandvetterGirl78 skrev 2014-07-27 00:35:00 följande:
    Självklart är det helt okej! Ett ljusfenomen skulle kunna va aliens/ett ufo Eller vad som helst och tror SOS alarm uppskattar att ha sån information så dom kan informera andra som ringer. Om jag skulle vara med om detta skulle ja inte tveka en sekund att ringa!
    LandvetterGirl78 skrev 2014-07-27 01:01:07 följande:
    Måste bara påpeka att jordbävning är inget jag skulle ringa om! Endast ljusfenomen!

    Tror TS är uppstrålad och bor på en annan planet nu för tiden, det finns ingen som har sett till henne sen 2009 tyvärr..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • LandvetterGirl78
    Frontline skrev 2014-07-27 01:18:01 följande:

    Tror TS är uppstrålad och bor på en annan planet nu för tiden, det finns ingen som har sett till henne sen 2009 tyvärr..


    Man ska inte skoja om sånt!
  • Frontline
    LandvetterGirl78 skrev 2014-07-27 01:24:44 följande:
    Man ska inte skoja om sånt!
    Skojar inte ett dugg, tror inte ens TS finns kvar på FL,
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Heppo74

    Förstår inte varför folk inte tar detta mer seriöst! Det är ju verkligen något att tänka över! Birde ha med detta i undervisningen i skolan! Enligt min spådam är det större chans att se ett ufo än att något börjar brinna så därför borde det vara med i skolan hur man hanterar ufon m.m.

Svar på tråden Jordbävning, ljusfenomen = Ringa SOS alarm?