• AngelEye

    Är det någonsin "okej" att bryta mot en lag?

    Vad tycker ni?

    När och varför skulle det i så fall vara okej?

  • Svar på tråden Är det någonsin "okej" att bryta mot en lag?
  • Sanda

    typ köra för fort om man är påväg till sjukhuset kan jag tänka mig


    Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
  • Mälaröbo

    Jag tycker att det finns många tillfällen när det är ok. Det är omöjligt att rabbla upp alla.
    Nödbrott tycker jag kan vara ok.
    Att slå någon för att försvara sig ÄVEN om det råkar bli lite för hårt osv.

  • AngelEye

    okej, intressanta reflektioner. Jag håller absolut med. vi har för mycket .. eller kanske inte för mycket, men för stora lagar. Dom täcker saker som borde vara okej.

  • Sniglar och Krut
    Mälaröbo skrev 2009-01-22 19:42:43 följande:
    Jag tycker att det finns många tillfällen när det är ok. Det är omöjligt att rabbla upp alla. Nödbrott tycker jag kan vara ok. Att slå någon för att försvara sig ÄVEN om det råkar bli lite för hårt osv.
    Det är lagligt. Du får använda det våld som nöden kräver när du blir överfallen tex.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Pelargonen

    Om det brinner i ett hus har man juridisk rätt att bryta sig in för att få ut överlevande. En sådan gång kan man aldrig bli anmäld för inbrott t.ex.

  • Thursday

    AngelEye skrev 2009-01-22 19:48:26 följande:


    okej, intressanta reflektioner. Jag håller absolut med. vi har för mycket .. eller kanske inte för mycket, men för stora lagar. Dom täcker saker som borde vara okej.
    Till exempel vadå?
  • Danne123

    Och mer än så.

    Sniglar och Krut skrev 2009-01-22 19:49:27 följande:


    Mälaröbo skrev 2009-01-22 19:42:43 följande:
    Jag tycker att det finns många tillfällen när det är ok. Det är omöjligt att rabbla upp alla. Nödbrott tycker jag kan vara ok. Att slå någon för att försvara sig ÄVEN om det råkar bli lite för hårt osv.Det är lagligt. Du får använda det våld som nöden kräver när du blir överfallen tex.
    Läs "BrB 24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet" så står det lite om vad man kan göra utan att bli straffad.

    lagen.nu/1962:700
  • Sniglar och Krut
    Danne123 skrev 2009-01-23 01:38:37 följande:
    Och mer än så. Sniglar och Krut skrev 2009-01-22 19:49:27 följande: Läs "BrB 24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet" så står det lite om vad man kan göra utan att bli straffad. lagen.nu/1962:700
    Vilken märklig citering det blev i inlägg 7.

    Min signatur över citatet, och två inlägg inbakade i varandra. Mitt citat sist.

    OT, sorry.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Mälaröbo

    Sniglar och Krut skrev 2009-01-22 19:49:27 följande:


    Det är lagligt. Du får använda det våld som nöden kräver när du blir överfallen tex.
    jag menar att det kan vara ok även om jag tar i mer än nöden kräver. Det går kanske inte alltid att veta, men å andra sidan kan man bli friad om man nu skulle bli åtalad.
  • logg81

    Mitt ex hund ramlade ihop när hans pappa var ute med henne. Han ringde till exet och bad honom komma snabbt. Undertiden pappan väntade stannade 2 poliser och undrade vad som hänt.
    När exet kom typ 7-8 min efter att han fått reda på det så undrade polisen vart han kom ifrån... Jobbet 2,5 mil bort.
    Han hade kört ruskigt för fort och de såg ganska kraftig mellan fingrarna på det.

    Ett annat tillfälle då man _ska_ bryta mot lagen om inget annat går att göra är ju när man väjer för utryckningsfordon. Är det rött får man köra mot det....


    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
Svar på tråden Är det någonsin "okej" att bryta mot en lag?