• Majsan­72
    Äldre 22 Jan 19:48
    5272 visningar
    22 svar
    22
    5272

    Få ihop familjelivet utan stress

    Vad har ni för tips där?
    Länkar? Inspiration?

    Bjussar på den första:
    www.boombaby.se/index.php/enklare-liv/49-vardagskaoset

    /Majsan

  • Svar på tråden Få ihop familjelivet utan stress
  • Fröken perfek­t
    Äldre 22 Jan 19:50
    #1

    Jobba halvtid, ha max 2 barn och städeska funkar för oss

  • Majsan­72
    Äldre 22 Jan 19:52
    #2

    Haha, fröken perfekt. Du får det att låta så ENKELT!

  • Fröken perfek­t
    Äldre 22 Jan 20:02
    #3

    Städerska ska det stå! Ja det underlättar vardagen i alla fall ;)

  • Äldre 22 Jan 20:13
    #4

    Majsan: bra tråd. Tror stressen är ett stort bekymmer för många.

    Ska läsa mer i länken du skickade lite senare.
    Det jag kommer att tänka på just nu är veckoplanering när det gäller mat och handling. Sparar in mycket tid här hemma.

    Sen försöker jag träna mindfulness. Om man googlar på det så finns det hur mycket länkar som helst så jag skickar inte med någon. Det har hjälpt mig att koppla av och bli närvarande i nuet. När jag känner att jag börjar stressa upp mig på allt som måste göras och planeras så försöker jag använda mig av det jag har lärt mig för att komma tillbaks till nuet och leva här och nu. Låter flummigt men har hjälpt mig en hel del. Har mycket kvar att lära mig i och för sig.

    Sen övar jag på att säga nej. Inte ställa upp på allting.

  • Siriva
    Äldre 28 Jan 13:30
    #5

    Släpp alla "måsten" och "krav" som kommer utifrån "alla andra gör .. "

    Vi har accepterat en ganska lugn vardagslunk med få extraaktiviteter.

    5 veckors matschema med recepttips utifrån vad vi faktiskt orkar och hinner laga har underlättat mat planeringen.

    Handla med självscanning i mataffären. Då kan man veckohandla själv och slippa stressen att ha en vild 2-åring i butiken.

    Acceptera lite oreda och "skit i hörnen" hemma.

    Ta hjälp! Låt svärmor komma hem och laga middag en dag i veckan (Det gör min!)

  • Green Valley
    Äldre 25 Feb 13:34
    #6

    Efter att ha studerat mina och kompisars föräldrar, mig själv och alla våra vänner har jag kommit fram till att det egentligen är en enda sak som är den viktigaste. Jobba mindre. Det verkar vara samma misstag alla gör hela tiden.

    Som Siriva tror jag också att det kan vara bra att släppa på en del krav. Sluta läsa föräldratidningar som basunerar ut "perfekta" föräldrar kan vara en början ;)

    Eftersom jag själv väntar mitt tredje barn (v. 13) så är det kört med max 2 barn och jag har studerat familjer med många barn som verkar få till det. För dem verkar trickset (framför allt med att få till det förhatliga hushållsarbetet) att ha benhårda rutiner. Måndag: återvinningen, Tisdag: tvätta osv. Försöker komma in i att praktisera det själv, och när det fungerar är det så himla skönt.

  • Majsan­72
    Äldre 25 Feb 21:31
    #7

    Greeen valley. Jag tror också benhårt på rutiner, och som du föreslår att ge dem varsin dag/kväll liksom. Med tiden kan man kanske också delegera fasta uppgifter till de små...
    Jag är egenföretagare och kan styra över min egen tid, vilket känns som helt nödvändigt under den här fasen i livet. Det blir en del jobb på helger och kvällar när det har kört ihop sig helt under sjukdomsperioderna (som tur är har jag en sambo med "vanligt" jobb som tar det mesta av vabbandet). Själv försöker jag vara ledig på fredagar och bara vara bullmamma. Så ljuvligt. Jag tror att det är just fredagarna jag kommer att titta tillbaka på när jag minns tiden med barnen som gammal.
    För mig känns det också viktigt att ha en inredning i hemmet som gör att det funkar bättre. Smarta lösningar här och där. Dold förvaring och inte så mycket grejer. Det gör det lättare att hålla efter och ger en hel del ro.

  • Äldre 25 Feb 21:36
    #8

    Jobba mindre, bo billigt, undvik lån, ha fasta mat och sovrutiner för de små barnen, veckohandla, var GLAD (OCH OM DU INTE KÄNNER DET, SÅ FEJKA DET TILLS DU KÄNNER DET...)

  • Äldre 26 Feb 11:03
    #9

    Underbar tråd. Viktigaste för mig har varit att acceptera hjälp (har en ettåring och en 2.5-åring) av svärmor. Hon är med oss en dag i veckan hela dagen och har då även med middag. Ljuvliga svärmor! Vad gäller jobbandet ska vi till att börja med jobba 80% var, jag och maken, när lillan är inskolad. Får se om det känns för mycket, i så fall går nån av oss (eller båda) ner till 75%.

  • Äldre 27 Feb 11:43
    #10

    Har 4 barn och har med tiden lärt mig acceptera lite skit i hörnenFlörtJobbar 2-skift alt heltid beeroende på hur mkt vi har att göra på jobbet.

    Jag har delat upp veckan i olika delar men helgen e helig då vill jag inte ha krav och måsten utan kunna göra vad jag och familjen vill.
    Standard är iaf minst en maskin tvätt om dagen, plockar ner torrt från sträcket hänger upp nytt...strykningen har jag slopat d e så tråkigtRäcka ut tungan så det blir bara finkläderna när vi ska göra nåt speciellt.
    Vattnar blommorna en dag i veckan,dom som vill ha mer finns inte hos migFlört
    Dammar en dag
    Tar toaletterna en dag el två beroende på hur dom e
    Tar golven en dag
    Storhandlar efter matlista en dag

Svar på tråden Få ihop familjelivet utan stress