• Anonym (väninnan)

    vad betyder egentligen tumör och cysta???

    Fick precis veta att en vän idag fått veta att hon har tumörer i levern och cystor på äggstockarna. Cancer och död är det enda jag tänker på när jag hör de orden.

    Kan tumörer i levern vara lindrigt?? Vad väntar henne nu?

  • Svar på tråden vad betyder egentligen tumör och cysta???
  • Anonym (läkarstud)

    Tandvärk skrev 2009-01-24 11:22:40 följande:


    Jag vill kommentera Anonym S. Tumör är cancer, oavsett spridning. Spridning av tumören försämrar rent generellt prognosen i de allra flesta fall. Tumörer är INTE ofarliga. Tumörer är FARLIGA. Dock kan de variera i malignitetsgrad, alltså vara olika mycket elakartade. En del växer snabbt och aggressivt, medan andra är mer lågmälda och försynta. En del är benigna, dvs godartade, och jag tror att det är det Anonym S syftar till när hon kallar tumörer för ofarliga. Dock kan en godartad tumör FÖRÄNDRAS och malignifieras, dvs BLI elak och aggressiv. Dels kan den sitta så jävla illa till att det inte spelar någon roll hur sakta, fridfullt och icke invasivt den växer (t ex i hjärnan) - förr eller senare tar den ditt liv ändå, pga att läget försvårar behandlingen. Mitt råd till dig är att skippa alla dumma amatörer på fl och söka information med tillförlitliga källor, t ex internetmedicin.se. Ett annat tips är att söka på de stora sjukhusens hemsidor, tex ks.se Där brukar man finna mycket bra information om olika sjukdomstillstånd. Lycka till och hoppas att din vän blir bra.
    Nej, nu har du fel. Jag instämmer fullt i vad anonym (S) skrev.
    Tumörer är inte cancer. Cancer är alltid elakartad, tumörer kan vara antingen elakartade (cancer) eller godartade (bara just "tumörer"). Läs t ex på sv.wikipedia.org/wiki/Tumör (för att slippa "medicinska" och få det på vanlig svenska).
    För att något ska klassas som cancer måste tumören ha potential att sprida sig (metastasera), med två undantag - en särskild sorts hudcancer, och vissa hjärntumörer (ingen av dessa är ju dock aktuell i TS fall). I övrigt är spridningsförmågan det som skiljer ofarliga tumörer från cancer.

    Om du har en godartad tumör är det inte större risk att den maligniseras (=omvandlas till cancer) än vad det är i vanlig frisk vävnad.

    I övrigt håller jag med om ditt råd till TS, att skippa de dumma amatörerna här, och leta tillförlitlig fakta istället, men jag skulle snarare rekommendera att ta kontakt med en läkare, som kan förklara ordentligt, istället för att försöka förstå informationen på webbsidor som riktar sig till läkare, dvs där det krävs år av utbildning för att förstå infon rätt...
  • Anonym (läkarstud)

    Anonym (väninnan) skrev 2009-01-24 11:58:09 följande:


    Jag har läst runt lite på sidor igår och fått ganska bra information. Men hittade mest info om metastaser i levern, info om cancer, osv men inte så mycket som kunde tala om för mig vad hennes fall kan vara. Hur kan hon inte veta själv. Hon är sjukvårdsutbildad och vet att det inte är särskilt godartat om det är cancer. Men om läkarna sett tumörer-borde det inte kommit mer info? Om risker osv, inte skicka hem henne till familjen med alla funderingar och med ordentlig dödsrädsla.
    Har läkarna sagt att det är tumörer i levern? Det är ingen chans att det kan ha varit cystor även där? Om så skulle vara fallet är det nämligen helt ofarligt, och har antagligen inget med magproblemen att göra.
    Det låter underligt att läkarna säger att det är tumörer, men inte förklarar vidare planer. Antagligen vill man väl utreda vidare, för att ta reda på om det finns tumörer någon mer stans (sämre prognos), eller om det enbart sitter i levern (bättre prognos).

    Om det är tumörer i levern och cystor i äggstockarna så hör de inte ihop - då är det två olika saker, där tumörerna är allvarliga, och cystorna helt ofarliga (om än kanske besvärliga).
  • logg81

    Jag hade en godartad tumör när jag var liten. Ett neuronom.
    En godartad tumör kan vara farlig beroende på vart den sitter. I mitt fall satt den på lungsäcken och det var inget bra alls....
    Det enda jag kan om cancer är det jag lärde mej när min hund fick cancer i lymforna med spridning till levern. Är tumören elakartad brukar "malignt" stå med före typen på cancern. Min hund fick "malignt lymfom" Elakartad cancer i lymforna...
    Men det känns som om jag berättar saker du redan vet....
    Jag håller med Anonym läkarstud. Här kommer du få både diagnos, bot och eftervård... Kolla runt på tex google o se om du inte kan få fram bättre info där

    Jag hoppas det går bra för din vän...


    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Anonym (väninnan)

    På fl finns ju alla typer av människor. Så jag tänkte att jag kanske kunde få lite snabb info av någon som vet, inte de som gissar. Tack för era svar!

  • JA77

    Tandvärk skrev 2009-01-24 11:22:40 följande:


    Jag vill kommentera Anonym S. Tumör är cancer, oavsett spridning. Spridning av tumören försämrar rent generellt prognosen i de allra flesta fall. Tumörer är INTE ofarliga. Tumörer är FARLIGA. Dock kan de variera i malignitetsgrad, alltså vara olika mycket elakartade. En del växer snabbt och aggressivt, medan andra är mer lågmälda och försynta. En del är benigna, dvs godartade, och jag tror att det är det Anonym S syftar till när hon kallar tumörer för ofarliga. Dock kan en godartad tumör FÖRÄNDRAS och malignifieras, dvs BLI elak och aggressiv. Dels kan den sitta så jävla illa till att det inte spelar någon roll hur sakta, fridfullt och icke invasivt den växer (t ex i hjärnan) - förr eller senare tar den ditt liv ändå, pga att läget försvårar behandlingen.Mitt råd till dig är att skippa alla dumma amatörer på fl och söka information med tillförlitliga källor, t ex internetmedicin.se. Ett annat tips är att söka på de stora sjukhusens hemsidor, tex ks.se. Där brukar man finna mycket bra information om olika sjukdomstillstånd.Lycka till och hoppas att din vän blir bra.
    Klok du är. Jag blir så less när jag ser hur medlemmar förlitar sig på amatörer. Alla fall är individuella. Att söka stöd är dock en helt annan sak.
  • Anonym (väninnan)

    Är det mig du blir less på? I så fall har du missuppfattat det. Jag är en kunskapssökande person som samtidigt som jag skrev här satt och läste på cancerfondens sida bl.a. Inte alls så att jag skulle förlita mig och rätta mig efter det jag läser på fl. Bara ett komplment från folk som kanske varit i situationen. Det jag allra mest hade hopapts på var att just få ltie hopp. Någon som kanske skrev att han/hon fått just samma första bud, om tumörer i levern, trott på allvarlig cancer direkt men att det sedan visade sig vara något som var lätt att bota. Eftersom min vän just nu är väldigt orolig kanske det hade hjälp lite för stunden med en och annan solskenshistoria!

  • JA77

    Anonym (väninnan) skrev 2009-01-24 17:57:53 följande:


    Är det mig du blir less på? I så fall har du missuppfattat det. Jag är en kunskapssökande person som samtidigt som jag skrev här satt och läste på cancerfondens sida bl.a. Inte alls så att jag skulle förlita mig och rätta mig efter det jag läser på fl. Bara ett komplment från folk som kanske varit i situationen. Det jag allra mest hade hopapts på var att just få ltie hopp. Någon som kanske skrev att han/hon fått just samma första bud, om tumörer i levern, trott på allvarlig cancer direkt men att det sedan visade sig vara något som var lätt att bota. Eftersom min vän just nu är väldigt orolig kanske det hade hjälp lite för stunden med en och annan solskenshistoria!
    Jag är less på samtliga personer som frågar om hälsa och sjukdom, som sedan litar på andras svar - svar som är ytterst individuella. Jag har jobbat med cancerpatienter, alla historier skiljer varandra åt.

    Vi vet ju inte allt i din historia. Är det en primärtumör eller en metastas (dottertumör)? Prognosen är jättedålig vid spridd cancer, men är det givande att höra det från ett forum och inte från din vän som vet bättre?
  • Äventyr

    Cancer är jättekomplicerat. Du har skrivit för lite information för att man ska kunna ge någon information.

    Spridd cancer har inte alltid jättedålig prognos.

  • Anonym (väninnan)

    Det är ju just det som är grejen, jag vet inget!! Och jag vet inte heller hur mycket hon vet? Hon orkar inte prata nu!

  • Anonym (väninnan)

    Jag är egentligen inte ute efter mer än det jag fått veta. Att veta att det inte behöver betyda döden räcker för mig just nu. För jag vet itne tillräckligt och vet att cancer i levern int eär bra, svårbehandlat. Att veta att det inte behöver vara elakartat osv betyder att det finns en chans att svaret hon får är positivt!

Svar på tråden vad betyder egentligen tumör och cysta???