• Anonym (fatti­g usk)
    Äldre 26 Jan 13:41
    19142 visningar
    42 svar
    42
    19142

    Kommun Undersköterskor vad har ni i lön? Råd om lönesamtal!

    Jag ska snart på lönesamtal (i februari) och är lite nyfiken vad ni andra uskor tjänar.
    Jag har jobbat i vården som uska sen 04 och blev fast anställd i kommunen 06. I september förra året fick jag en egen tjänst (en fast placering).
    Jag får ut 16900:- /heltid (innan skatt)...
    Jag tycker det är sjukt lite....
    I en närliggande kommun får man som outbildad ut 17500:- Alltså tjänar jag som utbildad undersköerska 600:- mindre än en outbildad i den närliggande kommunen!

    Behöver även lite råd och stöttning om det kommande lönesamtalet!!!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kommun Undersköterskor vad har ni i lön? Råd om lönesamtal!
  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 13:46
    #3

    Nä dessutom jobbar jag natten 75% och får ut runt 12tusen i månaden.. 16900:- e ju basserat på en heltidstjänst innan skatt...

    Får man fråga vilken Kommun??

  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 13:49
    #6

    Ja jag har ju ändå en fast tjänst nu.
    Men så har jag hört från en arbetskollega att vi bara ska få 1000:- i höjning detta året..
    Gäller det mig me då som har så lite?

    Det är jag och en annan tjej i hela vår organisation som tjänar lika mycket. Hon är dock inte fastanställd..

    Och jag har ju även tagit på mig vissa ansvarsområden och är ombud för dem....

    Det borde ju öka chansen för högre lön det oxå..

    Anonym (usk) skrev 2009-01-26 13:45:54 följande:


    Jag har på en heltid 20450.Och då är inte ob-tillägget inräknat.Du har alldeles på tok för lite !!!Kolla runt hur mycket andra uskor har i din kommun.Du kan ringa lönekontoret och fråga.Och kontakta facket och be om lite stöttning.
  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 13:49
    #7

    Okej och det är som utbildad uska då eller?


    Anonym skrev 2009-01-26 13:49:02 följande:
    gbg får ut 22300 ääälskar att löneförhandla!
  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 13:55
    #10

    Okej då får man verkligen hålla tummarna för det!
    Det suger verkligen att ha samma erfarenhet i vår organisation och ändå tjäna flera flera tusen mindre än alla dem flesta!
    Anonym (usk) skrev 2009-01-26 13:52:49 följande:


    För några år sedan låg jag väldigt lågt i lön.Hade halkat efter dom åren jag var timanställd.Min dåvarande chef höjde min lön med 2700 kr.Dom flesta andra fick ca6-700 kr.Så visst kan din chef höja din lön rejält.
  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 14:01
    #12

    Oj att det kan skilja så mycket!
    Jag fattar inte varför jag har så lågt =(
    Har dock bara varit på ett lönesamtal innan... eftersom vi har bytt chefer lagom till varje samtal...

  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 14:10
    #15

    Vad går chefen efter egentligen? Vi har ett häfte som vi ska gå igenom på lönesamtalet... Där finns det olika "påståenden" om sin yrkeskompetens, personliga kompetens och verksamhetskompetens... 3 olika kriterier: Behöver utvecklas, Bra och Föredömlig.

    Dem går man igenom med chefen... och bockar för där vi kommit lverrens om vad man ligger på dessa 3 nivåer... E vi oense så sätter man 2 bockar...

    Men hon måste väl gå efter mer än detta papper??

    Har ni lika dant???

  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 14:11
    #16

    Mm, det är ju lite högre i Storstäderna me..
    Jag jobbar bara i en liten stad i Blekinge... Södra Sverige...

    Anonym (vb) skrev 2009-01-26 14:06:58 följande:


    men gud, jag är vb och tjänar 23400. Bor i sthlm.
  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 14:25
    #18

    Frågar igen.... hopp om svar! =)

    Vad går chefen efter egentligen? Vi har ett häfte som vi ska gå igenom på lönesamtalet... Där finns det olika "påståenden" om sin yrkeskompetens, personliga kompetens och verksamhetskompetens... 3 olika kriterier: Behöver utvecklas, Bra och Föredömlig.

    Dem går man igenom med chefen... och bockar för där vi kommit lverrens om vad man ligger på dessa 3 nivåer... E vi oense så sätter man 2 bockar...

    Men hon måste väl gå efter mer än detta papper??

    Har ni lika dant???

  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 17:41
    #20

    Okej.. gäller det alla kommuner eller bara där du bor/jobbar???
    Anonym (USK) skrev 2009-01-26 17:08:12 följande:


    Jag är usk, och har 22400kr i grundlön. Tycker du har en väldigt låg lön. Fr.o.m. juli i år är nya lägsta lönen för uskor = 17000kr.
  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 27 Jan 08:00
    #24

    Mm, ungefär som jag då... hur e du anställd o hur länge sen??


    Anonym skrev 2009-01-26 18:56:01 följande:
    jag har 16500 i heltidslön som undersköterska i timrå kommun. Det är sjukt dålig lön så man nästan vill gråta.
  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 27 Jan 08:02
    #25

    Ok, ska se om jag hittar det när jag Googlar!
    Anonym (USK) skrev 2009-01-26 20:42:29 följande:


    Svar på #20Det är alla kommuner, googla på det! Det är Kommunal som gått ut med den infon, kanske står i HÖK ab 07?
  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 27 Jan 15:20
    #27

    Ja så har jag med fattat det att chefen har en viss summa att dela ut till all personal på det stället..
    Frågan är om hon kan ge mig jättemycket extra eftersom jag ligger så lågt??? Eller om hon ger ungefär samma till alla....

    Anonym (görli) skrev 2009-01-27 09:04:35 följande:


    Skulle jag jobba heltid skulle jag ha en län på runt 19300:- innan skatt såklart och då är ob inräknat.Jag är utbildad uska med fast antällning sen i somras, så det var min ingånslön, har nyligen varit på lönesamtal, men fick inte ge anspråk på vad jag önskar, tydligen får dom en viss summa de ska dela ut på personalen i lönehöjning utefter hur man jobar, tur jag fick bra "betyg" i pappren vi fyllde i, plus att jag fick väligt bra vitsord från dsk som även ska ha sitt att säga.Nu hoppas jag då på en löneökning, men är inte överdrivet missnöjd med tanke på att jag inte ens jobbat som uska i ett år.
  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 18:37
    #28

    E det någon som vet hur detta funkar??

    att chefen har en viss summa att dela ut till all personal på det stället man är på..
    Och om hon kan ge mig jättemycket extra eftersom jag ligger så lågt??? Eller om hon ger ungefär samma till alla....

  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 17:01
    #37

    Jo jag tycker det är idé att utbilda sig. Speciellt när du är timvikarie...
    Det kan du se hos facket kanske.. vad du har för ingångslön som uska...
    Det blir även lättare att få fast tjänst.
    Anonym (vårdare) skrev 2009-01-29 10:03:47 följande:


    Innebär detta då att det inte är någon större idé att utbilda sejtill uska?? Jobbar som vårdare, timvikarie (i Sthlm), har 19.000 kr på en heltid och har i perioder funderat på om jag borde vidareutbilda mej. Men om löneskillnaden inte är så stor.. (?)
  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 17:04
    #38

    Har du fast anställning? Hur länge har du jobbat i kommunen? Är du uska me??? Jag hade 16000 kr innan.. sen efter ett lönesamtal höjdes det med 900:- tyckte det va lite..


    Turboathena skrev 2009-01-29 13:35:56 följande:
    japp det är jag som har 16500 i grundlön och jobbar i timrå kommun. Kändes som man fick en käftsmäll efter att man har jobbat hela jul och nyår när man fick lönekuvertet och det ynkliga kronorna extra det gav i OB att jobb hel jul och nyår
  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 17:07
    #39

    Okej... så då har alla nästan samma lön hos er då?


    Anonym skrev 2009-01-29 09:48:38 följande:
    där jag jobbar så finns det fyra olika kriterar de går efter som man kan få allt mellan 1-5 poäng på. En normal undersköterksa får 3 poäng på varje alltså 12 poäng. Dessa poäng får man sen en summa för, tror det är 70 kr per poäng. Sen spelar det ingen roll om du har dålig ingångslön sen innan
  • Anonym (fatti­g usk) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 18:29
    #42

    Okej.. ja vi har många olika åldrar. Men jag är den yngsta med fast tjänst.. (jag är 24år)... Men däremot har jag jobbat längre på vårat ställe än vad många andra har. Men jag har ju inte varit fast placerad sen september 08... så chefen kanske går efter det med???
    Anonym (Skåneuska) skrev 2009-01-29 17:10:02 följande:


    Jag har varit fast anställd lika länge som dig, -06. Jobbat inom vården sedan -01. Jag har idag 18500 innan skatt och ob. Jag är en av dem på jobb som ligger lägst. Vad jag förstår så ligger de flesta på min arbetsplats strax över 20000 (men så är de 40+, det är inte jag).
Svar på tråden Kommun Undersköterskor vad har ni i lön? Råd om lönesamtal!