• 19anna76

    elförbrukning i villa

    Hej! vi har precis köpt vårt första hus och har i all hast bundit elavtalet i ett år. men nu när vi får våra elräkningar tycker vi elen är dyare än vi räknat med. Hur ser det ut för er?? tänkte att det kunde vara intressant att jämföra lite här, hur det verkligen ser ut i sverige..!!

    lite info om vår förbrukning.
    1. eldar med ved i panna så vi behöver alltså bara "köpa" hushålls el.
    2. vi har fast nätavgift på 3000 kr per år.
    3. driften senaste 2 mån har varit på 751 kwh per månad.
    4. total drifskostnad inkl. fast pris, elcert.avgift, energiskatt och moms: ca: 1000 kr per mån.

    totalt har elräkningen(nätavgift+drift) varit på 1450 kr för dec och 1350 kr för januari.

    Hur ser det ut för er?? var är elkostnad för er en "normal" månad. Detta gäller då framförallt er som eldar med ved eller pellet eller liknande och elräkningen allstå endast består av hushållsel samt bor i villa.

    tacksam för alla svar!!

  • Svar på tråden elförbrukning i villa
  • vita stenen

    Det ser ut ungefär som hos oss.

    Vi eldar oxå med ved.

    Vi snittar på ca 1000 kr i månaden (nät+drift) Lite mer på vintern och lite mindre på sommaren.

  • Funkyiore

    Vi har en nätavgift på ca 4800,-/år (Vattenfall) förbrukningskostnad vinter är 400,- i månaden. Sommartid har jag inga exakta siffror, men lite under i alla fall. 


    Vi har fjärrvärme och den kostnaden är ca 3000,- i kvartalet (fasta kostnad och förbrukning inräknat i priset)
    Nu e solen här :)
  • 19anna76

    tycker det är så mycket bara med 3000 kr om året i nätavgift!! hur kan det vara så dyrt!! med moms blir det ju ännu mer..tror vi räknade att våra kostnader för nätavgift på ett år kommer bli ca 4500 kr..

  • Funkyiore

    Ja, du, det kan jag hålla med om. Frågan är hur det ser ut bolagen emellan? Vi är kund hos Vattenfall (tror att det är det enda alternativet här uppe i norraste norr). Hoppas fler svarar på din tråd så att du får fler att jämföra med.


    Nu e solen här :)
  • Pappa G

    Det enda man kan påverka i den fasta nätavgiften är ju hur stor huvudsäkring ni har. Vi har 16 A och betalar till Vattenfall 2 275 kr (inkl moms) i fast avgift. Sedan kostar elöverföringen 20 öre/kWh.

    Vintermånaderna går ju alltid elförbrukningen upp lite (mer tända lampor). Vi förbrukade 681 kWh i december, som kostade 721 kr (inkl moms).

  • Gollum

    Eon har jag:
    Nätavgiften är på 4330 kr/år
    Har 20A, så den summan går att få ner lite om jag skulle ändra till 16A.

    Förbrukning från februari 2008.
    Feb 1857 kWh
    Mars 1966 kWh
    April 1540 kWh
    Maj 787 kWh
    Juni 342 kWh
    Juli 360 kWh
    Aug 359 kWh
    Sep 713 kWh
    Okt 1337 kWh
    Nov 2030 kWh
    Dec 2719 kWh

    Beräknad årsförbrukning är runt 16000 kWh.

    Rörligt elpris:
    1,05 kr/kWh just nu.

  • Anghammarad

    750 kwh i månaden låter lite högt om det bara handlar om hushållsel. Inte så mycket men lite beroende på hur stort huset är så tycker jag inte det bör vara så mycket över 500 kwh i månaden. Detta under förutsättning alltså att ni inte värmer ert varmvatten med el, i så fall är siffran 750 ganska rimlig.

  • PetterL

    Vi har 16A säkring och hade 2008 en årsavgift på 1075 kr. Förbrukning:
    Jun 351 kWh
    Jul 234 kWh
    Aug 368 kWh
    Sep 362 kWh
    Okt 378 kWh
    Nov 435 kWh
    Dec 673 kWh
    Två personer i hushållet, 140 kvm plus källare.

    Total kostnad för september, oktober och november (elnät + el): 1800 kr.

  • 19anna76

    tack för era svar. PetterL, din förbrukning och ditt pris låter ju väldigt bra!. det där med säkringen som ni skriver skall jag kolla..
    fler som har några erfarenheter?...

  • Pappa G

    1 075 kr i nätavgift som PetterL beskriver låter extremt låg. Nästan orimlig. Men det finns små, gamla lokala bolag som har väldigt bra villkor.

    Att konsekvent byta till lågenergilampor, påverkar ju också elförbrukningen.

  • Glad Lax

    När det gäller nätavgift så håller jag med om attd et är smart att byta säkring eftersom man inte kan byta nätleverantör. Vet inte vad du har för bolag som leverar den rörliga elen men det kan vara värt att kolla och jämföra där också. Hade själv EON tidigare men bytte eftersom jag fick bättre pris på Jämtkraft. Kolla www.compricer.se/el så kan du jämföra vilket som är billigast. Har köpt switchar också så att jag kan stänga av TV och Stereo så det inte står och tjuvdrar.

    Kör hårt!

  • Gollum

    Nån som bytt säkring nyligen, och vet vad det kostar?
    En elektriker måste väl göra det.

  • bella05

    Hej 19Anna76

    Hur mycket el du förbrukar beror på bla..
    om du använder låg energilampor eller ledljus(till spotar).
    Om ni använder nya maskiner Som drar mindre eller gammla som drar mer.
    Har själv sparat in 3000 kr på grund av dessa åtgärder

  • Jenvar

    Hej!

    Vi har oxå precis köpt ett hus. Men vår el räkning är mycket högre, o det är sommar! Vi har allt onödigt bort kopplat,. ELDAR för värme o varm vatten, samt inga onödiga apparater

    Vi har ändå 1820 kr i månaden totala kostnaddn.. va kan vara så dyrt? Vi räknade med 1200 i månaden, men ack va fel vi hade!

  • snedtak
    Jenvar skrev 2019-08-22 20:49:37 följande:
    Hej!
    Vi har oxå precis köpt ett hus. Men vår el räkning är mycket högre, o det är sommar! Vi har allt onödigt bort kopplat,. ELDAR för värme o varm vatten, samt inga onödiga apparater
    Vi har ändå 1820 kr i månaden totala kostnaddn.. va kan vara så dyrt? Vi räknade med 1200 i månaden, men ack va fel vi hade!
    Du behöver titta på elräkningen och hur hög förbrukning ni har för att avgöra om ni har ett dyrt elavtal eller om ni använder mycket el. Om det är ett dyrt elavtal kan det hjälpa att byta. Om ni har en hög förbrukning kan det vara värt att ta reda på vad som drar mycket el.

    Det kan tex vara:
    Elgolvvärme i badrum
    Tvätt- och diskmaskin som går mycket
    Något fel på värmepump eller liknande som gör att elpatron slår igång även när det inte behövs.
    Infravärme eller AC
    Många lampor som står på (inte lågenergi)

    Ps. jag vet att det är en gammal tråd.
Svar på tråden elförbrukning i villa