• MiniLo­u
    Äldre 31 Jan 21:10
    18649 visningar
    53 svar
    53
    18649

    Trollbord/spåbord/andebord... Vet någon?

    Jag funderar på var man kan få tag på ett trollbord.
    Man kan säkert kalla det olika saker.

    Det är ett sånt där andebord som inte har en enda spik eller något.
    Man kan prata med andar genom att värma upp bordet. Det har ett ja ben, nej ben och ett räkneben.

    Har hört att mannen som fixar dessa bord bor långt uppe i skogen i värmlands trakerna men frågan är vem?

    Du som har ett sådant bord, vart har du köpt det ifrån?
    Vad kostade det?

    Jag testade ett sånt bord när jag var yngre o den berättade massor av saker om min familj och släkt så det var läskigt tycker jag.
    Men vill så gärna få tag på ett.

    Har du testat? Vad tycker du? Tror du på det?

  • Svar på tråden Trollbord/spåbord/andebord... Vet någon?
  • MiniLo­u
    Äldre 31 Jan 22:21
    #13

    Ekorrmamman skrev 2009-01-31 21:35:13 följande:


    (R Franklin har säkert en annan åsikt i frågan...)
    vem är det?
  • MiniLo­u
    Äldre 31 Jan 22:31
    #15

    Prinsessans mamma skrev 2009-01-31 21:38:43 följande:


    Är väl egentligen inte bordet i sig. Utan det förstärker om du är mottaglig. Vad jag förstått kan det vara allt från gamla arvegods till helt nytillverkat.Men gemensamt är väl att det är en pelare ner från bordsskivan och sen blir det tre ben, så bordet lätt kan vicka åt motsatt håll , dva lyfta ett av benen.Men jag kan ha fel, det var längesen jag var bevandrad i den där världen...
    Har hört att dessa bord inte har en enda spik i sig. att man inte ska ställa saker på den osv?
  • MiniLo­u
    Äldre 31 Jan 22:33
    #16

    Prinsessans mamma skrev 2009-01-31 22:25:05 följande:


    Renjamin?
    ingen aning om vem det är
    Nån som folk i dessa trådar känner till?
  • MiniLo­u
    Äldre 31 Jan 22:39
    #18

    Prinsessans mamma skrev 2009-01-31 21:51:33 följande:


    Men borddans måste vara det ts menar. Ett ganska litet runt bord med tre ben. Hon skriver : Ett ben för ja ett för nej ett räkne ben.Du bestämmer väl själv innan om det ska vara ett räkne ben eller ett vill/kan inte svara ben.Folk förr tog bara det bor de hade hemma för det är ju en helt vanlig bordstyp. Heter det pelarbord tro?Men att det bästa ka vara att det inte är skruv och spik, utan träplugg i. Fast det var det ju oftast iaf i såna bord.
    Ja dessa bord verkar ha olika namn.
    Trollbord fick jag lära mig
    Min pappa var tillsammans med en kvinna som hade ett sånt här bord.
    Inga spikar eller skrúvar i. Anden vi pratade med gillade inte män kommer jag ihåg. Den vägrade röra sig när tex min pappa var med.
    Jag fick den att dansa några gånger.
    Och en natt vaknade jag av att den trampade fram o tillbaka så vi fick ställa ut bordet från rummet jag skulle sova i.
    Vi hade nämligen värmt upp bordet tidigare den kvällen och anden ville tydligen inte avsluta när vi ville det.

    Är ingen kunnig person. Vi använde bordet förr ganska ofta, var aldrig med om saker som var skumma. Bara fick reda på vad mina släktingar hette o vad de var för släkt till mig osv.
    Släkt på t.ex min mammas sida som vi inte hade en aning om fanns. Men som mamma o mormor fick kolla upp o bordet stämde.
    Jag var jätte ung o kom hem till min mamma o berättade om släktingar som trollbordet berättade om o mkt riktigt så fanns dom
  • MiniLo­u
    Äldre 31 Jan 22:42
    #19

    angelica81 skrev 2009-01-31 22:38:30 följande:


    Hej det heter troll bord och har ett JA ben ett NEJ ben och ett RÄKNE ben, ser ut som ett vanligt bord fast med mindra skiva och benen är lite som "krokar" eller vad man ska jämnföra med svarvad "pinne" som sitter i mitten som skivan och benen sitter fast limmat i eftersom det inte finns en enda spik eller skruv i det.Är en i Arvika som gör dom och kostar runt 1000 krhoppas du förstog blev lite rörigt kände jag
    Jag förstod, jag vet hur det ser ut för jag har använt ett.
    Men hon som har bordet minns inte vart dom hämtade o köpte bordet mer än i värmland.
    Men det verkar finnas olika bord vad jag förstår i denna tråden
  • MiniLo­u
    Äldre 31 Jan 22:54
    #21

    angelica81 skrev 2009-01-31 22:44:28 följande:


    okej men som sagt det bordet jag menar finns att köpa i Arvika och ligger i Värmland
    Japp det vet jag Bor i Karlstad. Vet du vad han eller hon heter som säljer dom?
  • MiniLo­u
    Äldre 31 Jan 23:00
    #24

    angelica81 skrev 2009-01-31 22:57:42 följande:


    nej men jag kan reda på det åt dig och inboxa det till dig om du vill
    Ja tack gärna
  • MiniLo­u
    Äldre 31 Jan 23:00
    #25

    tristania skrev 2009-01-31 22:59:12 följande:


    Oijabord menar du, eller? Jag har ett sånt. Köpte det på nätet. Kan kolla om jag hittar länken.
    Jag fick lära mig att det heter trollbord, men det verkar vara olika namn på dem. Men jag vet inte om det är olika bord iofs.
  • MiniLo­u
    Äldre 31 Jan 23:07
    #27

    tristania skrev 2009-01-31 23:04:41 följande:


    Här köpte jag mitt:www.angel-fashion.se/
    Tack jag ska kika på det. fungerar det?
  • MiniLo­u
    Äldre 31 Jan 23:14
    #29

    tristania skrev 2009-01-31 23:11:00 följande:


    Jag har inte testat det. Men jag tror det funkar
    Det var inte ett sånt jag menade.
    Det jag menar har tre ben, är ett runt träbord utan lack eller nåt.
    Har tre räkne ben, nej ben, ja ben och ett räkne ben.
  • MiniLo­u
    Äldre 31 Jan 23:52
    #31

    Teskedsmamman skrev 2009-01-31 23:41:43 följande:


    Håller med....Förövrigt är det här ett oijaboard och har ingenting med trollbord att göra..Det HÄR är ett trollbord

     
    biphost.spray.se/marialarsson/
    exakt det där är trollbord
  • MiniLo­u
    Äldre 1 Feb 18:11
    #42

    R Franklin skrev 2009-02-01 08:44:20 följande:


    Aiwendil skrev 2009-02-01 07:49:35 följande:
    Ja, förutsättningen är bara att det är högt och smalt med en bordsskiva som går utanför benen. Vips har man ett vingligt bord som med små (Ideomotorisk) rörelser ifrån deltagarna kommer att vingla omkring, inget konstigt med det.
    Förklara då gärna för mig eftersom du skrev så fint att det är deltagarna som vinglar bordet.
    Efter att vi värmt upp ett sådant trollbord och avslutat.
    Jag hade lagt mig o bordet stod i samma rum när jag vaknade av att bordet stod o trampade för sig sjäv i mörkret.
    Vi var då tvungna att avsluta det roliga meddans anden ville fortsätta!

    Förklara det!
  • MiniLo­u
    Äldre 1 Feb 22:05
    #46

    R Franklin skrev 2009-02-01 20:09:14 följande:


    MiniLou skrev 2009-02-01 18:11:41 följande:
    Jag kan så klart inte förklara det. Men jag tror inte heller att det verkligen inträffat. Har det mot alla odds verkligen inträffat som du beskriver så vore det en sensation som skulle skaka om världen som vi idag känner den eftersom vi skulle tvingas kasta det vi idag tror oss veta om både fysik, kemi och en rad andra vetenskapliga inriktningar. Det vore förståss värt både publicitet och berömmelse för att inte nämna rikedom. Till en början kan du vända dig till Humanisterna för att inkassera 100 000 SEK, vidare är det bara att hämta James Randi's 1 Miljon dollar.Men om det nu verkligen ligger till som du säger? Varför tror du att ingen lyckats påvisa detta under kontrollerade former? Och varför tror du att Michael Faraday (en.wikipedia.org/wiki/Michael_Faraday) (en av de största fysikerna någonsin) avslöjade just trollbord som en bluff redan på 1800-talet?Missförstå mig rätt nu bara, jag vill inget hellre än att någon kan bevisa att jag har fel.
    Det kan jag försöka förklara, behöver inte vara rätt!
    Den människoan som avslöjade just att trollbord var bluff var en person som inte anden ville prata med.
    Det bordet vi höll på med vägrade röra sig när min pappa var med.
    Han försökte o försökte men bordet vägrade.
    Så den här personen var nog en person som just bordet inte ville ha kontakt med. Tror iaf jag!
  • MiniLo­u
    Äldre 2 Feb 14:38
    #50

    tristania skrev 2009-02-02 12:10:21 följande:


    Har faktiskt aldrig hört talas om trollbord som dansar....Men okej. Det skulle vara kul att uppleva.
    Jo du kan absolut dansa med bordet eller se bordet dansa.
  • MiniLo­u
    Äldre 2 Feb 14:42
    #51

    R Franklin skrev 2009-02-01 23:12:04 följande:


    MiniLou skrev 2009-02-01 22:05:16 följande:
    Det fungerar inte så, du får ha med dig precis vilka som helst när du gör ett test. Vad Faraday gjorde var att han hällde mjöl på bordet så man kunde se åt vilket håll fingrarna gled åt genom att observera de spår som blev på bordsskivan. Hade bordet självt rört på sig så hade dessa spår gått åt ena hållet, rörde deltagarna själva bordet så går de åt andra hållet. Enkelt, konkret och väldigt avslöjande.
    Jag tror inte på sånt där.
    Vem som helst kan inte få ett bord att dansa, prata eller röra på sig.
    Jag vet det eftersom bordet vägrade när min pappa var med.
    Var inte bara min pappa bordet inte ville ha med sig utan andra män.
    Vi räknade ut att just denna anden hade svårt för män av ngn anledning.
    Att hålla på med ett sånt här bord är inget test.
    Sen vet alla som hålt på med dessa bord att man "INTE" ska ha grejer på plattan förutom ens händer.
    Mjölet kan ha gjort så att bordet inte ville...
Svar på tråden Trollbord/spåbord/andebord... Vet någon?