• gravid

    Adopterade från polen?

    Jag e adopterad från polen o skulle vilja prata med nån annan som oxå kommer därifrån!!

  • Svar på tråden Adopterade från polen?
  • marlene83

    Hej.. är också adopterad ifrån Polen. Har dock inget intresse utav att hitta mina biologiska föräldrar. Mina föräldrar adopterade 3 st samtidigt. Min tvillingbror och min 16 mån äldre syster. Vi är biologiska syskon..

  • gravid
    Svar på #2
    Hej. vad kul att någon svarar. Hur gammal e du? Stod det mycket i dina papper? I mina stod det inte mycket....:(
  • Vad skall jag göra

    Jag var (vad jag förstod av papperna) 3 år när dom började ansöka om att få adoptera och 4 år när jag kom till sverige. Idag e jag 30 år. Där stod en del faktist. Men jag får ha ngn som översätter det till mig.

    Hur gammal var du sj?

  • gravid
    Svar på #4
    Okey. Jag var ca 8 månader när jag kom hit till sverige. Nu är jag snart 24 år. I mina papper stod det typ min biologiska mammas namn och att vi hade hamnat på nått ställe för kvinnor och deras barn. Sen stod det att socialen hade tagit hand om mig o placerat mig på barnhem. Vill så gärna söka efter mina rötter men har ingen aning hur man ska gå till väga. Kan du tänka dig att söka efter dina. Såg du spårlöst igår.?
  • Vad skall jag göra

    Nej tyvärr missade jag det ;-( Nä jag bryr mig inte opm det. Känner att det tillhör mitt förra liv.

    Har du provat ringa svenska ambassaden i Polen?

  • madhag

    Hej!
    Jag är från Polen (kommit till Sverige som vuxen) och har självt adopterat ett barn från Polen .
    Jag har arbetat mycket med en organisation som hjälper polska barnhem och har besökt några stycken också.
    Om någon vill, kan jag hjälpa med översättning, eller förklara lite hur det polska systemet fungerar.
    Min son är adopterat från Polen, så det är ett väldigt intressant ämnet för mig .
    Min emai: mazurska@telia.com

    magda

  • Sofia 141

    Jag håller just precis och söker efter mina rötter. Adopterad vid 3 års ålder i Polen för att komma hit samma år. Inte det lättaste. Någon som kan ge en tips? Jag har varit i kontakt med MIA då NIA var delaktig i pappersarbetet, samt kommunarkivet. Hoppas på att få ut något av det. Tydligen verkar Polen ha riktigt restriktiva regler på att få ut personuppgifter om en själv och ens biologiska föräldrars... någon som vet något?

  • gravid

    Jag ringde socialstyrelsen och fick alla papper från dem.
    Har du fått dina papper från dem?

Svar på tråden Adopterade från polen?