• Anna L

    Någon som kan något om fioler???

    Hej
    Finns det någon som kan tipsa om vad man skall köpa för fiol till min 15 årige pojk .Han har hyrt innan av musikskolan men måste nu köpa ett eget instrument.Man vill ju inte köpa "grisen i säcken".Vad är rimligt att en fiol kostar som är i bra klass för honom.

  • Svar på tråden Någon som kan något om fioler???
  • bosmina

    Ja du, det är ganska svårt att säga eftersom det kan skilja så mycket, och det var måånga år sedan jag köpte fiol själv. Jag har sökt lite på blocket efter en 1/2 fiol till min lilla grabb och där verkar det vara mellan 2-5000 ungefär. Man kan hitta en bra fiol för sådär 6000 skulle jag tro, men man behöver provspela för att veta om man tycker om klangen. Äldre fioler har ofta bättre klang än nya.

    Lycka till!

    bosmina

  • Koloratur

    Hej du
    Jag har spelat fiol i flera år och skulle tro att det bästa för din son är en enkel, fyrsträngad svensktillverkad fiol. Med enkel menar jag hakstöd, axelstöd och stämskruvar man kan stämma med fingrarna och inte behöver verktyg till. Köp ingen femsträngad fiol, blir svårt att lära om... (om din son inte har spelat femsträngat förut förstås)...

    En svensktillverkad fiol är oftast mycket billigare än en utländsk (asiatisk) men håller å andra sidan lite sämre. I de flesta musikaffärer kan du köpa en fiol på prov i en eller två veckor. Kolla på blocket efter seriösa säljare så kan du få en begagnad fiol billigare. Hur gammal fiolen är spelar ingen roll, träslaget är viktigare. Teak är inte så snällt mot miljön och brukar dessutom mörkna och få ful färg fort.
    Köper ni en helt ny fiol så räkna med att den måste stämmas väldigt ofta i början, men misströsta inte för det rättar till sig efter någon månad.
    Begagnade 1000-3000 kronor
    Nya 2000-6000 kronor är nog ett rimligt pris.

    PS Köper ni begagnat, se upp så ni inte blir pålurade en fiol i 3/4 storlek! har själv varit med om det, de är otroligt lika :(

  • Anna L

    Tackar för svaren,får väl ut o leta på blocket samt i musikaffärer!

  • danitra

    Jag skulle söka upp en bra fiolhandlare och be att få låna hem några olika fioler i ätt prisklass. Det är väldigt individuellt vad man gillar.


    Jag vet inte var du bor men i Örebro finns en väldigt bra där jag köpt alla mina fioler.
Svar på tråden Någon som kan något om fioler???