• Anonym

    Vad händer om man blivit polisanmäld?

    Om en person hävdar att hon polisanmält mig, vad händer då?
    Tar polisen kontakt med mig eller får jag brev på posten?
    Hur lång tid tar det innan jag hör något ifrån dem isåfall?

  • Svar på tråden Vad händer om man blivit polisanmäld?
  • Anonym

    Polisen brukar i regel ringa för att höra sig för om den anmälde känner igen sig. Därefter kan det bli ett förhör och ev åtal. Om det är en anmälan som inte räknas som brott eller kan tänkas räknas som brott läggs det nog ner på en gång och då borde även den som anmälde fått reda på det på en gång. Om man t.ex. anmäler att någon kollade lite argt på en.

  • Anonym

    men vad tror ni om mitt fall då efter den beskrivningen som jag lämnade nyss?

  • mion
    Svar på #9
    Då kan du nog vara helt lugn helt galet prat bara =) o så länge du vet vad du sagt o gjort så är det ju lugnt.... Spar allt bara han skriver o spela in om du kan om han ringer ....
  • Anonym

    Om nu det finns en utredning från psykologer borde det läggas ner. Ring polisen och fråga annars. Du får nog reda på det tids nog. Om du inte har gjort något olagligt ska du försöka att inte oroa dig. Du verkar ju ha rättmätiga skäl gällande att du inte lämnat barnen till henne pga att hon inte mår bra.

  • Vintersjäl
    Anonym skrev 2009-02-07 21:09:39 följande:
    men vad tror ni om mitt fall då efter den beskrivningen som jag lämnade nyss?
    Egenmäktighet med barn innebär kidnappning, fast så heter det ju inte när det gäller ens eget barn. För att sådant ens ska komma på tal så ska du t.ex. ha flyttat med barnet till okänd ort, utan att informera fadern och sedan undanhålla barnet från fadern.
    Det du gör nu är att skydda ditt barn, och det är man SKYLDIG att göra oavsett gemensam vårdnad eller ej!

    Det där kommer han inget vart med.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-02-07 21:14:58 följande:
    Om nu det finns en utredning från psykologer borde det läggas ner. Ring polisen och fråga annars. Du får nog reda på det tids nog. Om du inte har gjort något olagligt ska du försöka att inte oroa dig. Du verkar ju ha rättmätiga skäl gällande att du inte lämnat barnen till henne pga att hon inte mår bra.
    Jag har ju inga papper på att h*n har fått dessa ord från läkaren, det är vad h*n sa till mig själv i ett inspelat telefonsamtal. Kan polisen ta reda på detta? H*n går hos en psykolog och äter medicin mot depression.  Kan de kolla det?
  • Anonym

    Anonym skrev 2009-02-07 21:20:04 följande:


    Jag har ju inga papper på att h*n har fått dessa ord från läkaren, det är vad h*n sa till mig själv i ett inspelat telefonsamtal. Kan polisen ta reda på detta? H*n går hos en psykolog och äter medicin mot depression.  Kan de kolla det?
    Ja men då har du ett inspelat samtal!
  • Kloss

    Det du beskriver är ju civilrättligt men ett påstått brott har ju inte med detta att göra.

    Om du påståtts gjort en brottlig handling så kan du ju ha gjort den även om du kan vinna gehör i ditt vårdnadsärende.

    Om jag gör ett trfikbrott får jag en pföljd av domstolen.

    En annan myndighet avgör om jag är lämplig att inneha körkort.

    Om en förälder slår ihjäl medföräldern får han sin dom idomstolen men vårdnaden om barnet är en annan sak och beaktas utifrån barnets bästa.

    Du kan inte ta ifrån ett barn från en förälder i avsikt att straffa föräldern utan utgångspunkten är vad som är barnets bäst utifråbn vad som hänt.

    Barnet har även själv en vilja som bör beaktas.

    Även vi själva som vuxna har ju rätt att SJÄLVA ta ställning till våra förälder om de skulle göra en sån handling.

    Ingen kan föbjuda oss vuxna barn att träffa våra förälder med utgångspunkten att denna ska straffas för sin handling.

    Det är din sak som vuxen att ta ställlning till och ingen annan.

  • Anonym
    Vintersjäl skrev 2009-02-07 21:15:01 följande:
    Egenmäktighet med barn innebär kidnappning, fast så heter det ju inte när det gäller ens eget barn. För att sådant ens ska komma på tal så ska du t.ex. ha flyttat med barnet till okänd ort, utan att informera fadern och sedan undanhålla barnet från fadern.Det du gör nu är att skydda ditt barn, och det är man SKYLDIG att göra oavsett gemensam vårdnad eller ej! Det där kommer han inget vart med.
    Ja det var så Familjerätten sa till mig när jag varit där och pratat. (H*n har aldrig velat komma dit på samtal ihop med mig eller ensam heller. )
    Att jag har skyldigheter att skydda mitt barn och att miljön hos h*n inte var bra för vårt barn just nu.
    Så säger även mitt barns kurator som h*n går till varannan vecka. Att jag ska hålla barnet därifrån för det är skadligt för h*n att åka dit.
Svar på tråden Vad händer om man blivit polisanmäld?