• Loppan­11
    Äldre 9 Feb 14:51
    14591 visningar
    17 svar
    17
    14591

    Uppsägning vid föräldraledighet?

    På min arbetsplats håller man som bäst att se över tjänstefördelningar och liknande och det lutar åt att personal kommer att få sluta.

    Jag har en tilsvidareanställning men då dessa är just tillsvidare så kan ju även jag riskera uppsägning.

    Men. jag får precis för mig att jag hört att någon lag regler att man inte får säga upp föräldralediga så länge de är just lediga.

    Någon som vet om detta stämmer eller kan tillföra mig mer information om detta?

    Alla svar välkomnas/Tack på förhand

  • Svar på tråden Uppsägning vid föräldraledighet?
  • Äldre 9 Feb 14:52
    #1

    Jo de får säga upp dig men du är anställd till de datum du planerade att komma tillbaka sen efter det e du uppsagd.

  • Loppan­11
    Äldre 9 Feb 14:54
    #2

    Om...jag blir uppsagd och det är 4 månaders uppsägningstid. Gäller dessa 4 månader då från den dag jag är tillbaka från min föräldraledighet?

  • Loppan­11
    Äldre 9 Feb 15:55
    #3

    puff

  • Though­tless
    Äldre 9 Feb 16:02
    #4

    Japp, när du kommer tillbaka från föräldraledigheten börjar dom 4 månaderna att ticka på. Så om du blir uppsagd när du är föräldraledig och kommer tillbaka så får du jobba i 4 månader innan du får gå.

  • Loppan­11
    Äldre 9 Feb 16:03
    #5

    Tack för informationen!

    Någon som har varit med om detta? Fungerade lagstiftningen i praktiken?

  • Äldre 9 Feb 16:10
    #6

    Jag ringde till facket och frågade bara för att dubbelkolla att det stämde, och dom intygade att det var så. För mig känns det självklart att lagen ska fungera i praktiken, det är ju LAG liksom, men man vet ju aldrig såklart.

    Jag har gått på föräldraledighet nu i veckan och precis som för dig så är det mycket om uppsägningar i luften på mitt jobb. Känns skönt att man iallafall vet att uppsägningen inte börjar gälla förrän man är tillbaks på jobbet, då kan ju den här "krisen" ha lagt sig också.

  • Loppan­11
    Äldre 9 Mar 10:00
    #7

    Om...

    Man blir uppsagd ca 1 månad innan planerad föräldraledighet.

    Vilka regler gäller då?

  • Tingel­ing12
    Äldre 9 Mar 10:18
    #8

    Hej,

    Jag är i v. 26 och blev precis uppsagd på mitt jobb. Jag har en riktig mansgris till chef och den riktiga anledningen är min graviditet. Han skrev arbetsbrist och att jag har en månads uppsägningstid vilket är fel. Jag har två månader. Då säger han att de ska ändra det efter att de kollat upp om det stämmer. Efter att ha talat med facket i många omgångar, så är det så att det är turordning som gäller (för mig) enligt LAS Paragraf 20., så egentligen är det inte jag utan en annan som borde bli uppsagd. Jag har försökt att säga detta till min chef att han kan inte säga upp mig, utan det är den andra som ska gå (och hon kan inte ta över mitt jobb, som han planerat, först för att avlasta min kollega under min föräldraledighet och nu för att jag inte ska jobba). Jag kan mina rättigheter och han kommer med undanflykter. Då säger han att han har rätt att ta mitt jobb och ska sköta det i fortsättningen (kommer aldrig att hända) och han kan inte riktigt svara på detta med turordning. Han skulle prata med en högre chef (ville inte tala om vem, men som jag kan gissa och jag har mailat honom också). Jag skulle ha fått svar från honom idag, men han säger att han inte hunnit ta tag i detta än. Facket får egentligen inte förhandla för mig, har varit medlem en månad för lite, men en handläggare ringde mig i torsdags och sade att detta är för djävligt och att han skickat ärendet till deras jurister med frågan om han får förhandla och hjälpa mig ändå. Han påpekade då att det är lite bråttom, då den första felaktiga uppsägningen (som jag trodde chefen skulle riva och skriva om) måste ogiltigförklaras (massa regler tex. efter avslutade MBL-förhandlingar i domstol). Så nu sitter min chef och drar ut på tiden och vill "blåsa mig" och tror att jag kommer att missa denna lilla rad och aldrig ogiltigförklara den. Förstår ni vilken människa! I eftermiddag får jag svar om han från facket får inleda alla förhandlingar med min arbetsgivare och hjälpa mig. JAG HOPPAS DET! Annars vet jag inte vad jag ska göra. Jag har enorma besvär med foglossning, kan inte sova och nu har jag inte gjort så mycket mer i en vecka än gråtit. Jag hoppas att allt löser sig.
    Ledsen att det blev lite långt, men ett ex. på skräckscenario.
    Kan jag få förlängd uppsägningstid och ta föräldrapenning dagen efter sista erbetsdag, så behöver jag inte anmäla mig till arbetsförmedlingen förren första dagen efter min föräldraledighet. har pratat med arbetsförm. försäkringskassan, a-kassa och facket.
    Lycka till till oss alla. Jag trodde man skulle ta det lugnt på de fysiskt och psykiskt före förlossningen... Vad fel det blev för mig.

  • Äldre 9 Mar 10:23
    #9

    Om man blir uppsagd innan föräldrarledigheten vet jag inte vad som gäller.

    Men det jag skulle säga va att jag gick hem från mitt arbete i sep på havandeskap. I sep la mitt arbete varsel o i nov (5 dagar efter att sonen va född) ringde dom o sa att jag va bland dom uppsagda. Men att dom inte få röra mig så länge jag går hemma. Men va däremot tvungen att åka o skriva papper om uppsägningen o säga när jag planerat preliminärt att komma tillbaka. För att vara på den säkra sidan skrev jag långt fram så man kan ringa o säga att man kommer tillbaka tidigare.
    När jag sen väl börjar jobba så har jag 4 mån uppsägningstid som det är just nu.
    Men jag kan ju planera att bli gravid igen o försöka att få det innan jag måste gå tillbaka o jobba så man bara fortsätter föräldrarledigheten. Då har man typ 1 1/2 år till innan man börja jobba o då kanske man ha längre uppsägningstid. O förhoppningsvis har det då vänt så att man inte behöver att sluta.
    Så det stämmer o funka att dom inte få röra dig så länge man gå hemma på f-ledighet.

  • Äldre 9 Mar 11:15
    #10
    clembke skrev 2009-03-09 10:23:07 följande:
    Om man blir uppsagd innan föräldrarledigheten vet jag inte vad som gäller.Men det jag skulle säga va att jag gick hem från mitt arbete i sep på havandeskap. I sep la mitt arbete varsel o i nov (5 dagar efter att sonen va född) ringde dom o sa att jag va bland dom uppsagda. Men att dom inte få röra mig så länge jag går hemma. Men va däremot tvungen att åka o skriva papper om uppsägningen o säga när jag planerat preliminärt att komma tillbaka. För att vara på den säkra sidan skrev jag långt fram så man kan ringa o säga att man kommer tillbaka tidigare. När jag sen väl börjar jobba så har jag 4 mån uppsägningstid som det är just nu.Men jag kan ju planera att bli gravid igen o försöka att få det innan jag måste gå tillbaka o jobba så man bara fortsätter föräldrarledigheten. Då har man typ 1 1/2 år till innan man börja jobba o då kanske man ha längre uppsägningstid. O förhoppningsvis har det då vänt så att man inte behöver att sluta. Så det stämmer o funka att dom inte få röra dig så länge man gå hemma på f-ledighet.
    Fast i ditt fall så är det nog det datum som du skrivit på papprena som gäller, oavsett om du blir gravid igen eller inte innan dess. Jag kollade upp det där tidigare, om man typ kunde "skjuta upp" sitt datum när man ska komma tillbaks ifall man blir uppsagd. Men det står i LAS att ? Om en arbetare som är föräldraledig sägs upp på grund av arbetsbrist börjar uppsägningstiden löpa när arbetstagaren helt eller delvis återupptar arbetet eller, enligt den anmälan om föräldraledighet som gäller när uppsägningen sker, när arbetstagaren skulle ha återupptagit sitt arbete.?

    Så har man satt ett datum när man "ska" komma tillbaks, så har jag förstått att det är det som gäller. Men det är ju ändå ett tag kvar så man kanske slipper bli uppsagd trots allt ändå?
  • Äldre 9 Mar 17:49
    #11

    Fast det va personalchefen själv som sa så att man kan ju fortsätta f-ledigheten o då vet man inte vad uppsägningstiden blir för då kanske jag varit anställd så pass att den blir 6 mån istället för 4, när jag väl börja jobba igen. Men vet inte riktigt. Har minst 1 år kvar innan det är dax så har inte kollat upp det så noga.

  • Zekeli­na
    Äldre 9 Mar 18:42
    #12
    Fatamorgana skrev 2009-03-09 10:00:18 följande:
    Om...Man blir uppsagd ca 1 månad innan planerad föräldraledighet.Vilka regler gäller då?
    Uppsägningstiden gäller då. Dvs om du ska "klara dig" och dra ut på uppsägningstiden så måste du ha hunnit gå hem innan du blir uppsagd.
  • Tingel­ing12
    Äldre 31 Mar 14:32
    #13

    Hej igen,
    Vill bara dela med mig att min arbetsgivare tog tillbaka uppsägningen efter att ha talat med en advokat (som förklarade att han gjort fel och inte kan vinna detta i rätten). Stämningen på jobbet? Sådär, han låtsas som om det regnar. Tur att jag jobbar 50% i 1 månad och sen semester till den lilla kommer :)

  • julstj­ärnan
    Äldre 31 Mar 14:35
    #14

    Du kan bli uppsag under din föräldrarledighet men uppsägningstiden börjar gälla den dagen du kommer tillbaka från föräldrarledigheten.
    Vilken uppsägningstid är beroende på hur länge du varit på företaget. Kolla på LAS

  • Äldre 25 Jul 08:53
    #15

    Gammal tråd, men jag provar! Vad händer med sgi'n om man blir varslad under F-ledighet?

  • Äldre 25 Jul 09:43
    #16
    Hurtan skrev 2014-07-25 08:53:27 följande:

    Gammal tråd, men jag provar! Vad händer med sgi'n om man blir varslad under F-ledighet?


    Det ska inte hända någonting då du först är arbetslös när du slutar din föräldraledighet, då du inte kan bli av med din tjänst under din ledighet. Men ring och fråga försäkringskassan för det kanske är olika i olika fall.
  • Äldre 25 Jul 17:09
    #17
    Hurtan skrev 2014-07-25 08:53:27 följande:

    Gammal tråd, men jag provar! Vad händer med sgi'n om man blir varslad under F-ledighet?


    Se till att du inte har några glapp, inte ens en dag - då ska inget hända med din sig.
Svar på tråden Uppsägning vid föräldraledighet?