• tindralillastjärnadär

    Normalt att gå ner i vikt under graviditeten?

    Hej har
    en vän som är gravid i femte månaden, det ser ut som hon har gått upp i vikt pg av hennes mage byst och omfång.
    Men hon säger att hon gått ner i vikt hur kan detta vara möjligt?? Utan att överdriva jag har gått upp under graviditeten och ändå följt gravid kurvan.

    Någon som känner igen sig med min vän e detta normalt?
    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Normalt att gå ner i vikt under graviditeten?
  • 3 barns mamma84

    Detta låter inte bra alls man ska inte gå ner tycker hon ska kolla upp detta så allt är bra med bebisen.
    Bebisen kan ha dåligt med näre dära inne i magen

  • Trisse78

    När jag var gravid första gången så började jag graviditeten med att gå ner 10kg. Detta pga av att jag hade svårt att få behålla maten och knappt kunde äta, jag fick lära mig att dela upp maten i flera omgångar för att tillslut kanske få behålla någon mat. Jag gick ner över hela kroppen, men bysten och magen växte.

    MVC och läkare sa att det absolut inte var någon fara för barnet för barnet tog det den behövde (min mage växte som den skulle). Efter femte månaden så fick jag postafen mot illamåendet eftersom jag konstant mådde illa. Efter det så vände det och jag började att gå upp. Jag gick upp 13 - 14 kg, dvs 3 - 4kg över min ursprungsvikt.

    Det behöver inte vara någon fara med din kompis bebis, men är hon orolig så ska hon kolla det.

  • SABL

    Det behöver inte alls vara någon fara med bebisen, jag har tappat 12 kilo sen veckan efter plusset pga att jag kräks.
    Det påverkar inte bebisen, det påverkar bara mig enligt läkarna.

  • Lilla flodhästen

    Under min första graviditet gick jag ner ca 6 kg i början men gick till slut upp ca 8 kg innan hon föddes. Nu i vecka 29 ligger jag fortfarande -3 kg mot inskrivningen. Var väl nere på -6 kg som mest även den här gången. Enligt min BM är allt bra, jag är överviktig sen innan så hon tycker inte att det gör nåt att jag går ner, så länge alla värden är bra och bebis mår bra.

  • minisens

    Jag har endast gått upp 3 kg & är i v 36 min barnmorska tror att jag gått ner 5-6 kg i mig själv men de är ingen fara för bebisen växer som den ska & bebisen tar all näring så länge bebisen växer är de ingen fara.

  • Tinkerbelle

    Samma här, har bara gått upp 2 kg i v. 38 och eftersom magen växer som den ska och bebis är normalt aktiv så är inte min BM orolig. Tycker bara synd om mig eftersom bebisen tagit av mig och jag måst eförsöka få tillbaka det till ammningen. Men bebben mår bra!


    (¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra 14 feb 08 och Lillebror BF 26 feb 09 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Linaslus

    Jag är i v 18 och jag ligger på minus 9kg och min BM säger oxå att det är absolut ingen fara för det.

  • minisens

    Jag hade endel övervikt innan jag blev gravid så de gör inget att jag tappat vikt som min BM sa ja du har inte mycke att arbeta bort efter förlossning ;)

  • Småtokig

    Jag går oxå ner i vikt och min BM säger inget om det så länge alla värden är bra. Förra graviditeten började jag med att gå ner 8 kg. På förlossningen vägde jag in mig på +3kg från inskrivningsvikten.

    Denna gången så gick jag inte ner något nämnvärt ibörjan men när jag var hos BM i V27+ så låg jag ändå -0,8 från inskrivningen och då var det -0,2 från gången innan.

    Så för mig är det helt normalt att inte gå upp så mycket i under graviditeten. Nu har jag förvisso 10 veckor kvar och vad som helst kan hända.


    ♥Albin 20070116 ♥Mini BF 090424♥
  • Smultronsnask

    Första graviditeten gick jag ner 5 kg och jag spydde inget,totalt gick jag upp 8 kg.denna graviditet har jag gått ner nästan 8 kg åh inte spytt en enda gång..någon mer som varit med om de?jag har alltid trott att de varit för jag rört mig mer..som nu när jag fått nytt jobb.mycke spring & stress..men även den första va ju så åh då hade jag visserligen börjat jobba men inget stressigt jobb.

  • bebisdags
    tindralillastjärnadär skrev 2009-02-12 21:19:04 följande:

    Hej har
    en vän som är gravid i femte månaden, det ser ut som hon har gått upp i vikt pg av hennes mage byst och omfång.
    Men hon säger att hon gått ner i vikt hur kan detta vara möjligt?? Utan att överdriva jag har gått upp under graviditeten och ändå följt gravid kurvan.

    Någon som känner igen sig med min vän e detta normalt?
    Tacksam för svar!


    Jag har innan denna månad gått ned 7 kg för att denna månad gå upp 1 kg, magen växer och barnet mår bra. Finns väl ingen riktig förklaring till varför jag gått ned men det är inge farligt enligt min BM :)
  • bebisdags
    bebisdags skrev 2017-01-14 11:26:58 följande:
    Jag har innan denna månad gått ned 7 kg för att denna månad gå upp 1 kg, magen växer och barnet mår bra. Finns väl ingen riktig förklaring till varför jag gått ned men det är inge farligt enligt min BM :)
    Kanske skulle lägga till att jag nu är I v 22 :)
  • Sissimoine

    Det är ingen fara, jag har kräkts igenom mina två graviditeter och bara gått upp två kg med första och inget alls med andra. Fått friska och rejäla 4 kilos bebisar :)

Svar på tråden Normalt att gå ner i vikt under graviditeten?