• Bellis­77
    Äldre 15 Feb 08:15
    64177 visningar
    17 svar
    17
    64177

    Ev gallstensanfall - vad ska jag undvika??

    Var i fjällen under förra veckan och fick då fruktansvärt ont i magen, ungefär mellan revbenen. Det höll i sig och jag fick ta mig till läkare (18 mil bort). När jag kom fram så var det borta och de kunde inte riktigt säga vad det var men nämnde gallsten. Fick åka hem utan några restriktioner eller någon koll på bebisen.

    Sen var det dags igen fyra dagar efter, lika ont. Denna gång fick jag med mig voltaren hem ifall det skulle komma igen. De trodde att det var troligt att det var gallan och att jag ska undvika fet mat och ta kontakt med mvc när jag kom hem.

    Nu är jag äntligen hemma och i närheten av sjukvård. Men är så klart jätte orolig för barnet och vågar knappt äta.
    Jag hoppas att få en tid snart och få lite mer hjälp för att slippa vara så orolig.

    Ni andra som har haft gallsten vad undviker ni och kan det påverka bebisen??


    ღღღ Mamma till underbara Melanie men längtar efter ett syskon ღღღ
  • Svar på tråden Ev gallstensanfall - vad ska jag undvika??
  • Bellis­77
    Äldre 15 Feb 08:29
    #3

    Tack för svaren. Hur tar man reda på om det är gallan?


    ღღღ Mamma till underbara Melanie men längtar efter ett syskon ღღღ
  • Bellis­77
    Äldre 16 Feb 09:08
    #9

    Tack för alla svar. Försöker verkligen att tänka på vad jag äter, men det är inte helt lätt. Går in i vecka 17 idag och har haft ett konstant illamående med kräkningar så att inte kunna äta just vad jag är sugen på har inneburit att jag levt på yoghurt och flingor de senaste dagarna. Vill verkligen inte få så ont igen men får väl testa mig fram lite grann så jag får i mig lite bättre och mer varierande kost.
    Ska ringa nu på morgonen och hoppas på att jag kommer fram (hatar dessa telefontider).
    Tack igen!


    ღღღ Mamma till underbara Melanie men längtar efter ett syskon ღღღ
  • Bellis­77
    Äldre 17 Feb 21:12
    #12

    Rudbeckia - ja du... jag fick inte träffa någon läkare. De gör inget än utan det var mer att de sa att jag skulle åka till gyn-akuten om det hände igen. Berättade att jag fått Diklofenak och hon sa bara att ja det är ju det man brukar ge. Man får inte ta det under en längre tid utan det är bara vid akuta besvär.
    Kändes lite snopet att jag inte kunde få en tid att få ställa alla frågor och be att få en remis så att jag faktiskt vet om det är gallsten eller ej.
    Det är väl bara att hoppas att jag slipper det igen.


    ღღღ Mamma till underbara Melanie men längtar efter ett syskon ღღღ
Svar på tråden Ev gallstensanfall - vad ska jag undvika??