• MiHi
    Äldre 16 Feb 17:57
    32766 visningar
    51 svar
    51
    32766

    jätte röd stjärt och bajsar hela tiden

    Min 2 veckors son äter och bajsar jätte löst hela tiden och sen i förrgår är han jätte röd i stjärten, smörjer med idomin, pudrar och vädrar men det har inte hjälpt, finns det nåt annat man kan göra? Nån bättre salva lr så?


    ♥Kevin 971205, Isabell o Theodor 050111, Gabriel 090201♥
  • Svar på tråden jätte röd stjärt och bajsar hela tiden
  • MiHi
    Äldre 16 Feb 19:46
    #21

    Har olja hemma så det ska jag prova ist för vatten då, nu ligger han och luftar stjärten.


    ♥Kevin 971205, Isabell o Theodor 050111, Gabriel 090201♥
  • Äldre 16 Feb 19:56
    #22

    Min dotter var likadan som nyfödd. Vi bytte aldrig en enda blöja utan bajs den första månaden! Ungen var illröd i rumpan och det "bullrade" och knorrade i hennes mage. Till slut tog vi henne till läkaren som inte kunde konstatera något fel, dock hävdade han att vi matade henne för ofta. Spädbarn ska äta var 4:e timme, punkt slut!

    Jag provade att utesluta det ena med det tredje ur min kost och jag försökte även att amma henne glesare men inget blev bättre av det. Till slut, efter 6 långa veckor, gick det över av sig självt. Jag säger som övriga i den här tråden, Inotyol, vädring och täta blöjbyten. ( Inotyol är en superdupersalva mot allt möjligt förresten. Finnar, munsår, brännsår mm. )

  • hejhej­monika
    Äldre 16 Feb 19:58
    #23

    Ej läst tråden, kanske har tipset kommit redan.

    Vi slutade med alla former av tvättlappar och salvor och tvättade med ljummet vatten och olivolja vid varje blöjbyte. All rödhet och eksem försvann nästan helt. Dock kan hon fortf vara lite röd om skinkorna ibland vissa "intensiva" bajsdagar exempelvis, de tär nog svårt att förhindra :).

  • hejhej­monika
    Äldre 16 Feb 19:58
    #24

    ps..MKT olja i vattnet....

  • Acca
    Äldre 16 Feb 20:44
    #25

    tvättar med vatten å barnängen olja då en del bajs fastnat för de är skönare för dem, annars med vatten,dutt torkar med en handduk å sedan lufta en stund innan varje ny blöja...smörjer med silon salva..tycker den är lättare att stryka på tunt plus att den inte ger fläckar på kläder å tyg son inotyol, nu är sonen sällan aldrig röd i stjärten plus täta blöj byten.


    Nu är Filip äntligen här! 1/1-09, 2:a i länet:)
  • Mejoka­na
    Äldre 16 Feb 21:20
    #26

    När min kille var lika liten som din behövde vi aldrig kolla kissblöja eftersom han bajsade så ofta. Så det är normalt, fick också tipset från bvc att använda inotyol och den är vi nöjda med.

  • Äldre 16 Feb 21:25
    #27

    Inotyol funkar alltid på röd rumpa. Gör att det läker ihop bättre och ligger som ett skyddande skikt mot nytt bajs.

  • Äldre 16 Feb 22:01
    #28

    säger som de andra, inotyol är bäst. sen när det röda är borta så smörj med bepanten vid varje blöjbyte. då kommer det röda inte tillbaka.

    Inotyol=behandlande
    Bepanten=förebyggande

    Dessa råd fick vi på BB o har funkat utmärkt! Vår Marcus har en jättemjuk o icke-röd liten rumpa =)

  • Äldre 16 Feb 22:04
    #29

    min mamma sa att man kunde använda potatismjöl när dom är röda i rumpan. det gjorde jag och det röda försvann.

  • Einste­in
    Äldre 16 Feb 22:05
    #30

    pussgurkan86 skrev 2009-02-16 22:04:27 följande:


    min mamma sa att man kunde använda potatismjöl när dom är röda i rumpan. det gjorde jag och det röda försvann.
    Nackdelen är att det dammar så.
Svar på tråden jätte röd stjärt och bajsar hela tiden