• Äldre 17 Feb 13:41
    9885 visningar
    32 svar
    32
    9885

    Bolån, vilken bank är bäst?

    Hej, jag skulle vilja höra era erfarenheter från när ni ansökt/skaffat bolån!
    Vi fick nej från vår bank (Swedbank) eftersom dom kräver en kontantinsats och det har vi inte. Vi har billån hos dem redan så dom tyckte väl risken var för stor (annars kan man ju förhandla bort kontantinsatsen).
    Summan är inte så stor, 750 000 kr. Ja den är ju stor för oss såklart men inte om man ser till vad hus brukar gå loss på.

    Nu funderar vi över att testa med en annan bank, Länets ligger närmast till hands då vi har alla försäkringar där.
    Det borde ju fungera bättre då vi inte har några lån där sen tidigare.
    Vad har ni för rekommendationer, vart har ni mött motstånd och vart har ni blivit bra bemötta?

  • Svar på tråden Bolån, vilken bank är bäst?
  • Äldre 17 Feb 14:11
    #2

    Jaså ja det lät ju jättebra det!
    Ja visst måste man ha lönekonto i den bank man vill låna i va?
    Kan man då ha det i två banker? Iom att vi har alla andra konton hos swedbank...

  • Äldre 17 Feb 14:18
    #4

    gagge skrev 2009-02-17 14:11:55 följande:


    www.dnbnor.se
    Mina älskade två prinsessor!
    Har du bra erfarenheter därifrån?
  • Äldre 17 Feb 14:25
    #6

    Ja jag ser här att dom har bra ränta, men man kan låna bara upp till 90 %, alltså kräver dom ju också en kontantinsats (som vi inte har).
    Frågan är om dom andra bankerna annars ger ett sk blancolån på kontantinsats-summan?

  • Äldre 17 Feb 14:36
    #10

    gagge skrev 2009-02-17 14:31:40 följande:


    När vi lånade för ett år sedan så kunde man om man ville och behövde låna till 100%, men dom har kanske ändrat det nu när det sämre tider?!
    Mina älskade två prinsessor!
    Ja det beror ju på att det är sämre tider nu, förut gav dom ju lån lite "hursomhelst" (bankkillens ord) men nu är det helt annorlunda.
  • Äldre 17 Feb 14:39
    #11

    Gjorde en jämförelse nu på pricerunner på bolån, och det är bara länsförsäkringar som belånar till 100 %.
    Så det kännns ju som att det är dem man ska gå till först, vi har ju även hem- och bilförsäkringarna där.

  • Äldre 18 Feb 18:48
    #20

    Savanna555 skrev 2009-02-18 17:49:37 följande:


    Vi fick lånelöfte från Länsförsäkringar härom veckan, men de kräver 10 procent i kontantinsats. Det kanske varierar från fall till fall, men vi får inte låna mer än 90%.
    Var förbi dem idag, samma fick jag höra, 10%.
    Så det var ju inte så bra. Nu har huset dessutom gått upp i pris för det ska installeras bergvärme. De andra spekulanterna har dragit sig ur så bara vi kvar, men får vi inget lån så är det ju kört ändå. Och vi vill inte betala 865 heller, inte värt så mkt.
    (Huset är från 1948 och stinker rök, samt ganska litet.)

    Yumaa: Handpenning är en annan sak än kontantinsats.
  • Äldre 19 Feb 09:48
    #22

    yumaa skrev 2009-02-18 22:17:09 följande:


    Precis, ett handpenningslån ska betalas till säljaren när man skriver kontrakt.
    Det jag pratar om är kontantinsats, det man betalar till banken när man tar lånet.
    Ska man köpa för 800 000 vill banken att man betalar 80 000 kontant, typ från sitt sparkonto. Resten lånar dom ut till en.
  • Äldre 19 Feb 16:02
    #25

    Jag tror det är svårt att jämföra med de av er som fått låna för ett år sedan eller bara i höstas. Reglerna har blivit mkt hårdare nu.
    Nu har vi iallafall fått ett lånelöfte hos Länets, men dom vill också ha 10 % kontantinsats. Frågan är om man tjänar på att ha allt hos dem med billån och allt och få ner räntan, annars är det ju lika bra att ta lånet hos swedbank, kontantinsatsen kom man ju ändå inte undan som det verkar.

    Vill inte ansöka på så många ställen heller, det skrivs ju in på min kreditupplysning hos UC o det är ju inte så bra om man har för mycket där.

  • Äldre 19 Feb 18:13
    #27

    Verkligen skrev 2009-02-19 16:34:25 följande:


    Okej, ja det är säkert olika från fall till fall. Vi vill ju låna lite mer än er plus att vi har billån och jag är arbetslös...
    Man kanske ska va kylig o vänta tills jag får ett jobb, och vi ganska säkert har ett helt annat förhandlingsläge.
  • Äldre 19 Feb 20:36
    #29

    Verkligen skrev 2009-02-19 20:14:39 följande:


    Vaa??? Då måste det vara en fantastisk bank, eller så tjänar din sambo storkovan
    Brukar ju vara stenkört om man har en bet-anmärkning.
  • Äldre 20 Feb 10:45
    #32

    L i n n skrev 2009-02-20 07:20:15 följande:


    Varken jag eller min sambo hade fast jobb när vi fick lånet på Handelsbanken, dessutom jobbar jag bara 50%. Och som jag skrev tidigare har jag ett billån i Swedbank.
    Ja jag måste ju säga att jag blir frestad att kolla med handelsbanken! Det låter ju kanonbra det jag har hört om dem bara här i tråden.
Svar på tråden Bolån, vilken bank är bäst?