• MichelleS

    Hur märks det att en katthona är "könsmogen" och i vilken ålder?

    Ja rubriken lät konstigt men undrar när honor kan bli könsmogna, finns annat ord för det med men kommer inte på det.
    Min hona är 8 månader gammal drygt och jag har inte märkt någon tedens till att hon skulle vara det.
    Är det så att hon kanske är det utan att man märker det?
    Sen skulle jag vilja veta om de kan bli gravida fastän de inte är könsmogna, eller om det inbart är när de löper, hur ofta löper de per år tex?

  • Svar på tråden Hur märks det att en katthona är "könsmogen" och i vilken ålder?
  • elektra1

    Det är vanligt att honor blir könsmogna vid 11-12 månaders ålder.
    Och det hörs väldigt väl. Man blir nästan tokig
    De skriker som galningar i ca 1 vecka. De åmar sig på golvet, och blir så keliga så. MEN en hankatt kan ju känna om en hona är på väg att börja löpa. Då kanske de hinner para sig innan du märker det. Jag vet att det är många som börjar ge sina katter p piller vid 9-10 månaders ålder innan löpet börjar. För att vara på den säkra sidan.

  • Fille Fjonkan
    MichelleS skrev 2009-02-17 22:31:19 följande:
    Haha stackars killar Vad jobbigt vad gjorde ni då, steriliserade eller gav ppiller?
    Kastrerade, dvs plockade ut rubb och stubb (inte vi då, men veterinären ). Sedan blev hon tjock som en liten boll...
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • MichelleS
    Fille Fjonkan skrev 2009-02-17 22:35:36 följande:
    Kastrerade, dvs plockade ut rubb och stubb (inte vi då, men veterinären ). Sedan blev hon tjock som en liten boll...

    Jaha så de blir tjockare lättare då eller?


    Min hona är jätteliten så kanske vore bra att kastrera dådå

  • Fille Fjonkan
    MichelleS skrev 2009-02-17 22:45:39 följande:
    Jaha så de blir tjockare lättare då eller?Min hona är jätteliten så kanske vore bra att kastrera dådå
    Jag vet inte om det ofta blir så. Men vår hona var liten och spenslig före kastreringen och blev sedan extremt rund.
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Blizza

    Hej! Min honkatt är 10 månader och 1:a löpet har startat o det är olidligt att höra. Hur länge pågår löp o hur ofta är det sen, lider de utav det eller njuter??? Jaaa det blir P-piller efter detta. Tacksam för svar/Susan & Blizza

  • Lia4
    Blizza skrev 2017-04-17 20:08:54 följande:

    Hej! Min honkatt är 10 månader och 1:a löpet har startat o det är olidligt att höra. Hur länge pågår löp o hur ofta är det sen, lider de utav det eller njuter??? Jaaa det blir P-piller efter detta. Tacksam för svar/Susan & Blizza


    Kastrera direkt istället!
  • Dixie
    Blizza skrev 2017-04-17 20:08:54 följande:

    Hej! Min honkatt är 10 månader och 1:a löpet har startat o det är olidligt att höra. Hur länge pågår löp o hur ofta är det sen, lider de utav det eller njuter??? Jaaa det blir P-piller efter detta. Tacksam för svar/Susan & Blizza


    Varför p-piller?
  • Satira
    Katten lider under löpet, även om de tillsynes njuter. 
    Det är mycket stressande för katten på grund av deras starka könsdrift och därför rekommenderas kastrering av katter som inte ska användas i planerad avel. 

    Löp pågår vanligtvis i cirka en vecka, men med stor variation från löp i fyra dagar till de som löper konstant tills de bli dräktiga eller kastrering. 

    Hur ofta de löper är väldigt olika, det varierar från de som löper utan uppehåll) till någon gång per år. En gång i månaden ungefär är ganska vanligt. 

    P-piller är inte att rekommendera över tid på grund av dess biverkningar. Dessutom förhindrar inte p-piller dräktighet, endast löp och en katt kan bli dräktig ändå då själva parningsakten är det som stimulerar till ägglossning. Löp beteendet är ett sätt för katthonan att locka till sig hanar... 

    Länkar här till Sveriges veterinärförbunds rekommendationer gällande kastrering: 
    www.svf.se/en/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normer-av-medicinsk-karaktar/Rekommendationer-angaende-kastration-av-katt/

    Så med andra ord: För din katts skull, kastrera!
  • monkees

    Vi har en liten katthona (innekatt) och henne kastrerade vi när hon var jätteliten. Även en katt som aldrig går ut och kan bli oönskat gravid så antar jag att det är jobbigt för en katt att löpa och ha en massa instinkter som den inte kan leva ut!? P-piller känns jättekrångligt om man frågar mej...................men det är det sällan ngn som gör!

  • colors098123

    Min honkatt är ungefär 11 månader och jag tror att hon håller på att bli könsmogen. Tror jag? Hon har gått runt hela dagen igår och hela natten och jamat. Och imorse stod hon på mattan utanför sovrummet och sträckte upp rumpan. hon trampade också med fötterna. När hon gjorde detta jamade hon också, fast det var inte riktigt vanliga jamningar utan det var typ korta ljud som nästan lät som morrningar. Först tänkte jag att det är något fel på henne men sen kom jag på att det är så att hon kanske blir könsmogen.

    Har någon annans hona gjort liknande eller är det något annat som stör min katt?

  • Satira
    colors098123 skrev 2017-11-01 07:42:38 följande:

    Min honkatt är ungefär 11 månader och jag tror att hon håller på att bli könsmogen. Tror jag? Hon har gått runt hela dagen igår och hela natten och jamat. Och imorse stod hon på mattan utanför sovrummet och sträckte upp rumpan. hon trampade också med fötterna. När hon gjorde detta jamade hon också, fast det var inte riktigt vanliga jamningar utan det var typ korta ljud som nästan lät som morrningar. Först tänkte jag att det är något fel på henne men sen kom jag på att det är så att hon kanske blir könsmogen.

    Har någon annans hona gjort liknande eller är det något annat som stör min katt?


    Låter som ett klassiskt löp beteende. 
    Hög tid att kastrera!
Svar på tråden Hur märks det att en katthona är "könsmogen" och i vilken ålder?