• Hannah1979

    Västerviksbedövning

    Någon som provat västerviksbedövning? Min barnmorska tipsade om att det kan vara toppen speciellt för andragångsföderskor. Förra gången fick jag en EDA som funkade bra. Någon som har erfarenhet av det ena, det andra eller kanske båda två?

  • Svar på tråden Västerviksbedövning
  • planeraren

    En stilla undran: varför i hela friden skulle du vilja ha en västerviksbedövning när du kan få EDA?

  • Hannah1979

    Nej du...jag har ingen aning. Tyckte att EDAn funkade bra- Nackdelen var att jag fick vänta tre timmar på narkosläkaren. En västervik kan tydligen de vanliga läkarna sätta och det påverkar inte värkarna. Jag vette 17! Svårt ju! Men BM sa att man lokalbedövar livmodern liksom, borde ju verka bra tycker man. Men å andra sidan, man kan ju stimulera värkarna med dropp om de avtar.

  • planeraren

    Ok. Jag fick veta att de båda bedövningarna verkar på samma sätt, den enda nackdelen med västerviksbedövning är att den har effekt under bara 1,5 timma och går ej att fylla på som en EDA. Utan måste läggas om. Dessutom gör den fruktansvärt ont att få. Tro mig. Jag ska inte gå in på detaljer men kan säga att var det någon gång som jag uppriktigt ville dö så var det när jag fick den bedövningen (till och med min man grät när han såg hur ont jag hade). Jag kunde nämligen inte få EDA (läkaren stack åtta gånger men det gick inte att komma in). Sörjer djupt att jag inte kan få EDA så för min skull, ta EDA:n om du nu kan få den.. finns ingenting som säger att du måste vänta tre timmar nästa gång också. Det är en läkare som lägger västerviksbedövningen så du kan lika gärna få vänta på den läkaren också om du har otur.

    Min åsikt

  • Hannah1979

    Jag har skrivit EDA eller spinal i första hand. Men kommer jag in o är öppen mkt hinner jag ju inte ta en EDA. Tar hellre en västervik än ingenting. För är man mkt öppen lär det ju räcka med bedövning 1 ½ timme. Fy så svårt det är. I största möjliga mån vill jag ju ha en EDA eftersom att det fungerade så bra sist

  • planeraren

    Låter som en bra plan. Jag tog också västerviksbedövningen för att jag hade testat allt annat och för att jag var tvungen att testa någon smärtlindring eftersom jag inte stod ut utan någon. Västerviksbedövningen hade väldigt bra effekt under den korta tid som var. Det beror mycket på vem som lägger den då den inte är helt lätt att ge och man bör vara beredd på att den känns. Men som sagt, det hela låter som en bra plan tycker jag! Trodde att du funderade på att skippa EDA:n helt av någon anledning...

  • charlie130101

    Västerviken var utan att tveka den bästa någonsin! Min förlossning tog totalt 37 timmar, 3 EDA som inte tog, lustgas som jag inte tålde. Jag var helt utmattad och då bestämde de sig för att ge en Västervik. Bättre kunde det inte ha blivit. Min son föddes 130101 och mådde som en prins. Det gör inte så farligt inte heller att få en Västervik. Mer Västervik åt folket!

Svar på tråden Västerviksbedövning