• Bevabus

    Vad har du fluff till? - del 3

    Välkommen till del 3 i Fluff-tråden!
    Allt började med att kära TS (Indiansommar 71) var nyfiken på vad fluff var för något och sen ville fler och fler veta det också Kul!
    Vi är flera i tråden som har gjort fluff flera gånger, däribland jag, och som mer än gärna svarar på frågor om det. Men för att det inte ska ställas samma frågor om och om igen så kommer här en sammanfattning på den förra trådens vanligaste frågor

    Vad är fluff?
    En slags fyllning till tårtor och andra bakverk. Det går även att ha OVANPÅ bakverket. Det är en blandning mellan 3 dl grädde och vilket godis man än vill ha!
    Om man ska göra fluff med någon form av choklad så tar man 180g av godiset. Tex. Dumle. Jag brukar personligen inte se nå problem i att ta dumle mini-bites som innehåller 140g. Det smakar likadant, blir bara en ljusare färg.

    3dl vispgrädde
    180g dumlekolor (eller annan sorts choklad..polly, geisha?var fantasifull!)
    Om ni ska ha gelatingodis av något slag (ahlgrens bilar tex.) så tar ni en tredjedel av påsen! Dessutom så tar gelatin godis aningens längre tid att smälta.
    Häll i allt i en kastrull och sätt plattan på 2 till 4. Om det börjar koka så har ni ner värmen! Rör om så inget fastnar i bottnen och övervaka hela tiden. När ?soppan? är helt och hållet slät och inte har några klumpar i sig så är den klar.
    Ställ in ?soppan? i kylskåpet MINST 6 timmar. Jag brukar låta det stå över natten.
    Sen så vispar ni ihop det. Fluffet med choklad brukar bli konsistensen av vanlig grädde och gelatingodis brukar bli konsistensen av en tjock kräm (så ta det lugnt med vispen).

    Smälter verkligen gelégodiset?
    Ja! Men det tar lite längre tid att smälta än choklad.

    Hur mycket godis ska man ta när det är gelé?
    När det gäller Ahlgrens bilar så tar ni 1/3 av påsen. Dock så vet vi inte hur mycket av andra gelégodisar det är man ska ha. Man får pröva sig fram Men säg 100 g ungefär.

    Går det att smälta godis med kex i? Som kexchoklad?
    Nej, tyvärr.

    Går det att göra fluff av salt godis och lakrits?
    Jajamen, en del personer i tråden som har prövat det och de tyckte det var gott!

    Kan man frysa in fluff?
    Nej, det blir som att frysa in grädde, alltså inte bra. Gör hellre bakverket först och fyll med fluff och SEN frys in.

    Tråd 1 - www.familjeliv.se/Forum-5-72/m35784468-26.html
    Tråd 2 - www.familjeliv.se/Forum-5-72/m38684740.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-11 20:15
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43021305.html

    I den här tråden skriver vi alla fluffkombinationer vi har gjort som har lyckats!

  • Svar på tråden Vad har du fluff till? - del 3
  • essin5

    Att jag missat denna tråd!! O här har vi haft 2 födelsedagar förra veckan... Men nu går den in på favoritlistan!
    En liten undran bara: att blanda grädde med smält gelégodis, kan det verkligen vara gott? Jag är ju chokladälskare, så kanske jag är lite fördomsfull...

  • Heavenlyfaith

    essin5 skrev 2009-02-23 21:24:13 följande:


    Att jag missat denna tråd!! O här har vi haft 2 födelsedagar förra veckan... Men nu går den in på favoritlistan!En liten undran bara: att blanda grädde med smält gelégodis, kan det verkligen vara gott? Jag är ju chokladälskare, så kanske jag är lite fördomsfull...
    Jag har testat Ahlgrens bilar o kan bara svara för mig själv... FY vad äckligt!
    Däremot på choklad, mums.
  • essin5

    Heavenlyfaith: tror dej, utan att ha smakat! Kommer nog att hålla mej till choklad då jag provar..

  • Bevabus

    essin5 - Jag gillade Ahlgrens fluff! Smakade väldigt fruktigt och fräscht. Kan ju tillägga att Heavenlyfaith är den enda i hela tråden som inte har gillat ahlgrens fluff hihi

  • essin5

    Okej, så lättpåverkad är jag... Ska väl fundera på saken om jag råkar ramla över nån påse bilar nånstans. Fast nuförtiden finns dom faktiskt i godishyllorna t.o.m här i Finland, så jag behöver inte vänta på nån semester eller så..

  • Heavenlyfaith
    Bevabus skrev 2009-02-23 22:57:21 följande:
    essin5 - Jag gillade Ahlgrens fluff! Smakade väldigt fruktigt och fräscht. Kan ju tillägga att Heavenlyfaith är den enda i hela tråden som inte har gillat ahlgrens fluff hihi
    FRÄSCHT!? Hur kan sliskiga, söta bilar i kombination med tung,fet grädde bli fräääscht??
    Ahlgrensfluff o fick bra med respons från MÅNGA fler. I min omgivning hemma som testat känner jag INGEN som gillade det

    Alldeles för sliskigt o barnslig smak för min del Hehe.
    För det andra skrev jag en gång tidigare att jag inte gillar
  • Heavenlyfaith

    Det skulle stå... ::

    Jag skrev tidigare om Ahlgrensfluff o fick bra med respons från MÅNGA fler som tyckte det smakade pyton
    I min omgivning hemma som testat känner jag INGEN som gillade det

  • Heavenlyfaith

    essin5 skrev 2009-02-23 23:01:35 följande:


    Okej, så lättpåverkad är jag... Ska väl fundera på saken om jag råkar ramla över nån påse bilar nånstans. Fast nuförtiden finns dom faktiskt i godishyllorna t.o.m här i Finland, så jag behöver inte vänta på nån semester eller så..
    Testa!! Skriv gärna efteråt vad du tyckte
  • essin5

    Är väl så illa tvungen att prova Ahlgrens nu då, om jag vågar...;-D

Svar på tråden Vad har du fluff till? - del 3