• Anonym (girl)
    Äldre 24 Feb 23:17
    12687 visningar
    170 svar
    170
    12687

    får soc ta mina pengar ??? SNABBA SVAR!!!!!!!!!

    våran familj går på ekonomiskt bistånd.

    jag har f penning & sambon är arbetsökande.

    jag har blivit sexuellt ofredad och nu ska jag äntligen få mitt skadestånd 12.000 kansek inte är mkt pengar men för våran familje är det det. Vi lever på existens minumum.

    nu till min fråga HAR SOC RÄTT ATT TA MINA PENGAR, ELLER GE MINDRE I BISTÅND OM DOM SER ATT JAG HAR 12.000 PÅ MITT KONTO???

  • Svar på tråden får soc ta mina pengar ??? SNABBA SVAR!!!!!!!!!
  • Äldre 1 Mar 11:29
    #91

    Nej, då är det ju inte dina pengar. Han har ju ingen skyldighet att försörja er. Tycker dock att får föräldrarna en summa pengar så ska dessa räknas in i den gemensamma inkomsten som socialbidraget ska räknas utifrån.


    Myscho skrev 2009-03-01 11:26:51 följande:
    Hallontårta skrev 2009-03-01 11:24:40 följande:
    Men nu tar du i, råkar sonen ut för en olycka kommer ju pengarna in på mitt konto från försäkringen Det är HANS pengar så om det visar sig sedan olyckligtvis att jag måste söka soc, ska jag behöva använda sonens pengar ?! Nej nej det är inte rätt :O
  • Flytni­ng
    Äldre 1 Mar 11:31
    #92

    Givetvis har de rätt att ta dom. Tyvärr är det ju så att du inte kan kräva av samhället att försörja dig mer än absolut nödvändigt. Samhället är ju uppbyggt som så att man måste arbeta för sina pengar. Men det är ju oerhört beklagligt att samhället inte då kan förse alla medborgare med jobb naturligtvis.
    Men du får tänka att du troligtvis har fått mer än 12000 av dom så i slutändan har dom givit dig mer än vad du givit dom även om de tar dina 12000.

  • Äldre 1 Mar 11:31
    #93

    Hallontårta skrev 2009-03-01 11:29:13 följande:


    Nej, då är det ju inte dina pengar. Han har ju ingen skyldighet att försörja er. Tycker dock att får föräldrarna en summa pengar så ska dessa räknas in i den gemensamma inkomsten som socialbidraget ska räknas utifrån.
    Men principen är
    Hon fick ett skadestånd... det ska tex täcka hennes psykolog besök... större medicinkostnader och om hon banne med ska iväg en helg på spa för att *må bättre* det är hennes pengar att göra dessa saker med inte försörja familjen med...

    Tyvärr vare sig du gillar det elr inte så är det!

    Även om hon går på soc elr inte det är ett skadestånd !
  • Äldre 1 Mar 11:36
    #94

    SOm jag skrev tidigare, tycker det är rubbat att man ska kunna få skadestånd och ändå gå på soc. Nu är 12.000:- inte så står summa i sammanhanget, men låt säga att det skulle handla om 50.000:- eller mer.


    Myscho skrev 2009-03-01 11:31:45 följande:
    Hallontårta skrev 2009-03-01 11:29:13 följande:
    Men principen är Hon fick ett skadestånd... det ska tex täcka hennes psykolog besök... större medicinkostnader och om hon banne med ska iväg en helg på spa för att *må bättre* det är hennes pengar att göra dessa saker med inte försörja familjen med... Tyvärr vare sig du gillar det elr inte så är det! Även om hon går på soc elr inte det är ett skadestånd !
  • Flytni­ng
    Äldre 1 Mar 11:40
    #95

    Myscho skrev 2009-03-01 11:31:45 följande:


    Hallontårta skrev 2009-03-01 11:29:13 följande:
    Men principen är Hon fick ett skadestånd... det ska tex täcka hennes psykolog besök... större medicinkostnader och om hon banne med ska iväg en helg på spa för att *må bättre* det är hennes pengar att göra dessa saker med inte försörja familjen med... Tyvärr vare sig du gillar det elr inte så är det! Även om hon går på soc elr inte det är ett skadestånd !
    Men frågan är väl om man prioriterar psykologbesök framför att livnära sig själv och sin familj. Att kunna köpa mat är väl högsta prio för alla? Sen är det en annan fråga om man då tycker att psykologkostnader borde medräknas i socialbidragen.
  • Äldre 1 Mar 11:40
    #96

    Hallontårta skrev 2009-03-01 11:36:26 följande:


    SOm jag skrev tidigare, tycker det är rubbat att man ska kunna få skadestånd och ändå gå på soc. Nu är 12.000:- inte så står summa i sammanhanget, men låt säga att det skulle handla om 50.000:- eller mer.
    Samma sak tycker jag där det är ett skadestånd för för det fysiska och det psykiska lidandet... tror knappast om du råkade ut för något illa hela ditt liv raserade och du skulle behöva använda pengarna för att försörja dig att du skulle göra det med ett leende på läpparna... du skulle ju vilja unna dig något så att mår bättre elr hur ?!

    Visst tycker det är en annan sak om hon sätter dom på banken och dom växer till en mkt störra anseende summa.
  • Anonym
    Äldre 1 Mar 15:04
    #97

    Myscho skrev 2009-03-01 11:31:45 följande:


    Hallontårta skrev 2009-03-01 11:29:13 följande:
    Men principen är Hon fick ett skadestånd... det ska tex täcka hennes psykolog besök... större medicinkostnader och om hon banne med ska iväg en helg på spa för att *må bättre* det är hennes pengar att göra dessa saker med inte försörja familjen med... Tyvärr vare sig du gillar det elr inte så är det! Även om hon går på soc elr inte det är ett skadestånd !
    Nu är det ju faktiskt så att man får hjälp av soc till psykolog, medicin osv! Jag kan också tycka att skadeståndet ska räknas in i normen. Har man pengar ska man ju inte gå till soc! Om jag har 12000 på mitt konto så får ju inte jag hjälp.. vart ligger skillnaden?
  • MikPel
    Äldre 1 Mar 18:22
    #98

    Hallontårta skrev 2009-03-01 11:20:49 följande:


    Eh..fasen så rubbat. Varför ska man få socialbidrag om man har pengar själv?!
    2 tjejer blir brutalt våldtagna.

    Ena tjejen har studiemedel den andra har socialbidrag.

    Enligt dig så skulle tjejen med socialbidrag inte få behålla skadeståndet.

    Tycker du själv det låter rimligt?
  • Äldre 1 Mar 18:26
    #99

    Socialbidrag får man om man inte har någon annan inkomst, studiebidrag får man i vilket fall. Jag förstår inte din fråga? Nej, jag tycker inte att om man får ett skadestånd på ex. 50.000:- fortfarande ska få socialbidrag.


    MikPel skrev 2009-03-01 18:22:19 följande:
    Hallontårta skrev 2009-03-01 11:20:49 följande:
    2 tjejer blir brutalt våldtagna. Ena tjejen har studiemedel den andra har socialbidrag. Enligt dig så skulle tjejen med socialbidrag inte få behålla skadeståndet. Tycker du själv det låter rimligt?
  • Äldre 1 Mar 18:27

    Precis.


    Anonym skrev 2009-03-01 15:04:15 följande:
    Myscho skrev 2009-03-01 11:31:45 följande:
    Nu är det ju faktiskt så att man får hjälp av soc till psykolog, medicin osv! Jag kan också tycka att skadeståndet ska räknas in i normen. Har man pengar ska man ju inte gå till soc! Om jag har 12000 på mitt konto så får ju inte jag hjälp.. vart ligger skillnaden?
Svar på tråden får soc ta mina pengar ??? SNABBA SVAR!!!!!!!!!