• Anonym (panik!!)

    Hjälp mig nu!!!!!!!! Sthlms bästa advokat sökes,,läs inlägget!!!

    Hat en 12 åring som kommer till oss en helg i månaden o alla sina skollov,,igår va det dags att åka tillbaka,,men han bröt ihop o vägrade,,vill stanna här,,o bo här,,,
    Vi har gemensam vårdnad,,pappen har boendet pga att jag flyttade från stan för några år sen...
    Har pratat med soic jouren igår kväll,,då pappan blev rasane på pojken o skrek till han i telefon att han aldrig mer vill sen eller höra från honom,,för att sen ringa o hota igång en tvist eller verkställning av domen,,(vi kom överens själva att han skulle ha boendet,,va adv som hjälpte oss att få ett ok beslut...)
    Killen vägrar o berättar att han bara vill stanna o bo här,,han vägrar att åka tillbaka,,hjan satt o bara skakade o grät om vartannat igår kväll...

    Jag behöver stans bästa o vassaste advokat,,,hjälp mig med tips!!!!!

  • Svar på tråden Hjälp mig nu!!!!!!!! Sthlms bästa advokat sökes,,läs inlägget!!!
  • Anonym (Erfaren)

    han är 12 år, han får välja själv vart han vill bo då.. o m han till o med är rädd för att åka hem så är ju nått fel! Kan aldrig tvinga ett barn att om de inte vill..

  • Anonym (why?)

    Varför inte boka familjerådgivning så ni kan komma överens än att leka dragkamp om ett barn?

  • amasonas

    Vet ingen advokat men är sonen såpass gammal som 12 år så har han massor att säga till om själv tror jag, vart han vill bo osv så ett gammalt beslut går säkert att ändra om processen drar igång vill säga, bäst vore väl att du pratade med pappan själv & reder ut varför er son sitter & gråter hysteriskt.............nått måste ju ha hänt, pappan kanske har betett sig illa alt. sonen.

    Lycka till & hoppas det löser sig på bästa sätt!


    Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Anonym
    Svar på #1
    Får dom verkligen bestämma själva? Är det inte mer att de får säga sin sak, men det innebär inte automatiskt att de får som de vill?
  • Anonym (en tanke..)

    Känns lite som om han vägrar att berätta nått (sonen alltså) så har nog han gjort nått dumt & skäms över det, vill inte få skäll av pappan & "rymmer" till dig,,,smidigt, jag spelade också ut mina skilda föräldrar emot varandra när jag var liten............

  • Anonym

    Nej. Det är trams som skrivs här på familjeliv. Folk som inte vet bättre skriver inlägg snabbt snabbt. 12 år räknas till barn och får inte bestämma själva. Dom får inte bestämma själva var dom ska bo, dom får inte bestämma själva om dom ska röka, dricka, knarka, ha sex, dom är klassade som omyndiga tills dom är 18 år gamla.

    TS. Du gör fel om du har kvar pojken hemma hos dig godtyckligt utan att följa vad ni föräldrar nu kommit överrens.

  • Anonym (Erfaren)

    kan ju inte ta för givet att de e så, för de KAN ju vara fadern som har vart dum oxå! man vet ju aldrig..

    Anonym (en tanke..) skrev 2009-02-26 08:12:12 följande:


    Känns lite som om han vägrar att berätta nått (sonen alltså) så har nog han gjort nått dumt & skäms över det, vill inte få skäll av pappan & "rymmer" till dig,,,smidigt, jag spelade också ut mina skilda föräldrar emot varandra när jag var liten............
  • Anonym (Erfaren)

    Som 12 åring får man visst säga tilll om vart man vill bo någonstans, jag fick själv bestämma de när jag var 12 år! så de får man visste, finns till o med regler om de!
    Så de kanske e du som skriver trams.. !!!


    Anonym skrev 2009-02-26 08:14:24 följande:
    Nej. Det är trams som skrivs här på familjeliv. Folk som inte vet bättre skriver inlägg snabbt snabbt. 12 år räknas till barn och får inte bestämma själva. Dom får inte bestämma själva var dom ska bo, dom får inte bestämma själva om dom ska röka, dricka, knarka, ha sex, dom är klassade som omyndiga tills dom är 18 år gamla. TS. Du gör fel om du har kvar pojken hemma hos dig godtyckligt utan att följa vad ni föräldrar nu kommit överrens.
  • kaksmulan
    Anonym (Erfaren) skrev 2009-02-26 08:19:01 följande:
    Som 12 åring får man visst säga tilll om vart man vill bo någonstans, jag fick själv bestämma de när jag var 12 år! så de får man visste, finns till o med regler om de! Så de kanske e du som skriver trams.. !!!
    word!

    Är man tolv år har man rätt med en egen företrädare som ser till att ens egna önskemål om bla boende blir hörsammat vid en vårdnadstvist!

    Jag tycker också att ni, TS, ska ta hjälp av familjerådgivningen. Ring till kommunen och be om en akuttid så ni får komma dit så fort som möjligt. Mest troligt är det någon sorts konflikt som ligger mellan sonen och hans far och oavsett vad det är som hänt så behöver den tvisten redas ut. Visst kan följden bli att sonen flyttar hem till dig men det är ju bäst för alla parter att det sker utan destruktiva konflikter! Dessutom kan ni få hjälp med advokatkontakter och andra juridiska företrädare genom kommunens familjerådgivning.

    Lycka till!
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • 1111

    Jag har varit med om exakt samma sak.

    En 12-åring får INTE bestämma själv däremot tar Tingsrätten hänsyn till pojkens egna önskemål eftersom han fyllt 12 år...

    Lägg inte pengar på en dyr advokat, stäm pappan i rätten å hävda att pojken vill bo hos dig - de kommer lyssna på honom, pojken alltså. De kommer utfärda ett interremistiskt beslut vilket vanligtvis borde bli till pojkens fördel. TINGSRÄTTEN LYSSNAR TILL BARNETS ÖNSKAN. Om pappan fortsätter strida kommer TR vilja att Fam.rätten gör en utredning.

    Du kan inboxa mig om du vill jag är fan expert på området då jag varit med om exakt samma sak...

Svar på tråden Hjälp mig nu!!!!!!!! Sthlms bästa advokat sökes,,läs inlägget!!!