• sofie27

    klanka inte ned på oss som väljer att gå hemma. Så här tycker jag :)

    hej. Är så trött på alla som stör sig på oss hemmafruar. Tror ni att vi bara är hemma och ta de lungt och inte gör ett skit. Själv så har jag varit hemmafru ett bra tag nu och ha trivts rätt bra med de. Ha en 4 åring som går 15/veckan på dagis samt en hund som behöver sitt. vet inte om de är avensjuka eller vad det är.själv så skulle jag inte få för mig jobba heltid när man ha små barn. Tror att de värdesätter tiden man ge dom än en massa lyxprylar. Min sambo jobbar heltid så vi ha klarat oss bra på hans lön. Jag lovade mig själv att inte jobba heltid så länge min son var så liten. Vänta nu andra barnet som snart ska komma till världen och för mig är de lika viktigt än. att man slappar hemma finns de inte tid till. Min dag består av städning,tvättning,laga mat och rasta hunden. Sedan givetvis tiden med sonen. Jag brukar passa på medans han är på dagis och göra allt de där som behövs göras. Sedan har han mig på eftermiddagen då vi umgås och gör en massa. Leker själv gör han med förstås.
    Skriver bara för de finns endel folk som reta sig på oss som kan gå hemma. Är väl inget fel i det. Jag tror därimot att de en bra för barnen. Jag skulle aldrig ha mina barn på dagis mellan halv sju och fem varje dag. Men det är jag könner så. Jag respekterar andra som ha de men klanka inte ned på oss som vill vara hemma och kan.

  • Svar på tråden klanka inte ned på oss som väljer att gå hemma. Så här tycker jag :)
  • MiaP

    Vem klankar ner? Själv är jag sååååååå avundsjuk! Underbart!

  • antispantis

    Jag kan bara säga att jag är sotis på er alla som kan och har råd att vara hemmafruar, för det är min dröm med, kanske den kan slå in så småning om.

  • Pysse

    Jag beundrar dig som står ut att vara hemma och står ut med att inte vara självförsörjande. Själv hade jag aldrig fixat det.

  • Jag o du

    antispantis skrev 2009-02-27 09:38:56 följande:


    Jag kan bara säga att jag är sotis på er alla som kan och har råd att vara hemmafruar, för det är min dröm med, kanske den kan slå in så småning om.
    Håller med. Har alltid velat vara hemma. Men är en omöjlighet eftersom jag varit ensamstående. Däremot skulle jag aldrig jobba heltid, utan tänker på varje utgift.
  • Missnööjd

    Jag tror att det i sådan fall handlar om avundsjuka. Du skriver "så skulle jag inte få för mig jobba heltid när man ha små barn." För många är det en verklighet som inte går att komma ifrån. Båda föräldrarna måste arbeta, för det krävs två inkomster för att överleva. Vi skulle då inte klara oss på bara min makes lön.

    Så de flesta som stör sig och klagar är nog de, tror jag, som själva skulle vilja ha det så, men som helt enkelt inte klara av det ekonomiskt. För jag tror att majoriteten av svenskarna ändå är beroende av två inkomster...

  • funfactory

    Jag vet att när jag själv får barn och de är små, då kommer jag vilja jobba halvtid. Tills de är så stora att jag kan börja med heltid.
    Inget fel med att vara hemmafru. Om man nu verkligen tar vara på dagen. Min mamma vara hemmafru i mer än 10år. Sen fick hon jobb.

  • Pysse

    Men snälla ni - jag är inte det minsta avundsjuk på någon som frivilligt väljer att vara hemmafru. Jag kan bara inte förstå det - hur man frivilligt gör sig ekonomiskt beroende av någon annan och hur man står ut att vara hemma hela dagarna.
    Både jag och min man har jobbat omlott under hela bebistiden nästan - och vi hade inte dagis förrän sonen blev 3 år. Vi hade mycket väl klarat oss på bara min lön, men min man skulle aldrig trivas med att vara hemmaman.

  • tvåtjejersmamma

    Jag är själv hemmafru, eller hemmamamma som jag föredrar att kalla mig. Jag har varit hemma sedan min äldsta dotter föddes för 7 år sedan (så det är läääänge!). Jag upplever, precis som du TS, att många ser oss som "snyltare" och "samhällsparasiter".
    Men detta beror helt och hållet på okunnighet. Jag har under den här tiden inte fått ett öre från samhället. Inga bidrag (eftersom vårdbidraget infördes när min yngsta redan fyllt 4 år).
    Jag har helt och hållet levt på min man. Jag har inte kostat samhället en krona!

    Men....jag tror också att många, precis som tidigare inlägg skriver, är avundsjuka och gärna skulle ha varit hemma om de kunnat.

    Dessutom vet jag att det där med att se ner på den andra parten, faktiskt går åt båda håll.
    Tyvärr vet jag en del hemmamammor som ser ner på arbetande mammor, för att de arbetar och lämnar sina barn på dagis "så många timmar varje dag".

    Vi borde istället lära oss att acceptera varrandra, lära av varrandra och förstå att alla gör det som de tror är bäst för den egna familjen och de egna barnen.

  • linjes

    Hemmafruar gnäller på mammor som jobbar för att dom är så hemska o lämnar sina barn på dagis
    Karriärmammor gnäller på hemmafruar för att dom inte är självständiga o har egen ekonomi

  • BetongMorsa

    Jag upplever oxå att folk e lite avis.
    Många frågar hur det går med jobbsökandet och kan inte ta att jag VILL vara hemma!

    Efter noga genomgång av ekonomin här hemma och många neddragningar så är jag oxå hemmafru nu.
    Och det e så himla skönt o finnas för barnen.
    De går förvisso 15h/v på förskolan men då hinner jag städa undan och leka med de när de e hemma.
    Fick en smärre chock igår när jag såg Lyxfällan och de tyckte att en vettig månadskostnad på mat för en familj med 3 barn var 7500, vi lägger ju knappt hälften av det på mat.
    Hade vi haft deras utgifter hade vi aldrig haft råd att vara hemma.

    Vi kanske räknas som fattiga ekonomiskt, men jag känner mig rik som får umgås med barnen så mycket

Svar på tråden klanka inte ned på oss som väljer att gå hemma. Så här tycker jag :)