• Äldre 27 Feb 23:54
    9215 visningar
    25 svar
    25
    9215

    Ni som lånat även till kontantinsatsen...

    Vi har just fåt en hyresrätt, nybyggd, med 9000 kr i hyra. "För dom pengarna skulle ni kunna bo i bostadsrätt istället" får vi höra hela tiden...MEN vi har ingen kontantinsats och det skulle ta oss ganska lång tid att spara ihop kontantinsatsen till en bostad här i Sthlm...

    Jag vet att vissa banker ibland lånar ut rubbet-vad har ni för erfarenheter?

    Vi tjänar ca 31000/mån e. skatt, tillsammans, om nu det skulle ha ngn betydelse för möjligheterna att låna...

  • Svar på tråden Ni som lånat även till kontantinsatsen...
  • Äldre 28 Feb 00:16
    #15

    Anonym skrev 2009-02-28 00:04:29 följande:


    Jag kollade med nordea för en månad sen. Där fick man låna till allt. Fast jag fick inte låna 700000 fast jag tjänar nära 30000 i månaden. Jävla pissbanker.
    Oj, såpass, då ligger vi ju ändå pyrt till=(
  • Äldre 28 Feb 00:16
    #16

    zophija skrev 2009-02-28 00:02:26 följande:


    Det har väl blivit massa prat om att man inte ska få låna kontantinsatsen sen det här med finanskrisen började.. Folk tar sig vatten över huvudet liksom.. Det är bara å låna upp till max.. Men, jag tycker det är lite trist. Jag och min man är precis i samma läge. Vi tjänar okej med pengar. Fasta jobb, men inte tillräckligt med sparade pengar för att kunna köpa det vi kan tänka oss.. Önskar vi hade tänkt annorlunda för 1 år sedan..
    Jo, det är lite besvärligt. Jag menar. bostadsbolaget räknar ut att vi har råd med en hyra på 9000. men banken tycker inte att vi har råd att äga vårt boende.
  • Äldre 28 Feb 00:18
    #17

    Anonym skrev 2009-02-28 00:14:27 följande:


    Anonym skrev 2009-02-28 00:04:29 följande:
    då var det ngt annat som låg bakom. Betalningsanmärkning, inte fast anställning eller nåt
    Jaha, ok. Ingen av oss har några anmärkningar, en har fast arbete och en är egen företagare.
  • Äldre 28 Feb 00:36
    #22

    Anonym (se) skrev 2009-02-28 00:19:26 följande:


    Kanske för ni inte har en buffert? Vi var tvungna att ha detta. Ifall något skulle gå sönder. Ingen stor men vi sparade ihop 20 tusen ett halvår. Och sedan fick vi lån:)
    Ok, det låter som en plan iaf=) vi har inte sparat pengar för att vi gjort andra investeringar, köpt bil bla... Har tänkt på det som bundet kapital, men det är klart att en buffert med rena pengar skulle sitta fint.
Svar på tråden Ni som lånat även till kontantinsatsen...