• Anonym (Jenny)

    Hypokondri / "hälso-ångest". Fler som jag? Som vill SLUTA OROA SIG? Välkomna...

    Jag hittade nyss en tråd som handlade om hypokondri eller "hälso-ångest" som det kallas idag. Tråden stängdes tyvärr och nu starat jag en ny tråd för oss med hälso-ångest så att vi kan få prata ut och förhoppningsvis stötta varandra i att kämpa mot denna ångest.

    I den förra tråden hade de flesta rädslor för klassiska sjukdomar, där cancer stod högst i topp. Jag själv är mest rädd för allt jag känner i kroppen, och tror alltid att mina åkommor ska leda till det värsta. Jag har haft mkt problem med hälsan (men vem har inte det?) fast det jobbiga är ångesten som gör att jag alltid tror att ngt ska stanna för evigt eller leda till mkt ovanliga sjukdomar och åkommor. Exempel på det som OROAT mig, dag och natt, är lungcancer, att hjärtat ska stanna, att mitt håravfall ska bestå, nervproblem, och nu senast - skador efter förlossningen som jag för varje dag "hittar" nya symptom på. Tror exempelvis nu att jag plötsligt ska bli helt inkontinent där bak på grund av en ruptur som (enligt löäkaren) läkt bra. Jag själv tror att de har missat ngt (såklart!) och att jag snart kommer bajsa ner mig för alltid. För jag KÄNNER mig bajsnödig..hela tiden. sant! Frågan är bara - ÄR det så? Eller tror hypokondrikern i mig att det är så? Känner jag efter för mkt? Nyss var det "lungcancern" som tog upp alla tankar... Den försvann snabbt efter ett läkarbesök, men bara för att ersättas mot rump-problemen.

    Känner ngn igen sig?
    - Man känner efter för mkt
    - har alltid ngt läkarbesök på gång
    - har så klart frikort
    - tror alltid att åkommorna ska leda till det värsta (förmodligen med skiljsmässa och ensamhet som följd )
    - man har säkert den mest ovanliga sjukdomen som finns
    - man planerar sin egen död av och till...
    - man akn fokusera på sittt "problem" HELA den vakna tiden. ibalnd även på nätterna.
    - man kan inte njuta av livet för tankarna är ngn annan stans
    - enda gångerna man mår bra är när man får prata om sina åkommor (vilket man gör hela tiden) för att prata dämpar ångesten

    Ja, listan kan göras lång.
    Själv har jag just fått en kontakt inom psyk för att bryta detta. Så skönt! För jag orkar inte ha det så här ngt mer.
    Problemen eller "sjukdomarna" kommer aldrig ta slut. Bara bytas ut. Nu vill jag lägga av med detta! och inte bara överleva.. utan LEVA!

    Ngn mer?
    Välkommen i så fall...

  • Svar på tråden Hypokondri / "hälso-ångest". Fler som jag? Som vill SLUTA OROA SIG? Välkomna...
  • Anonym (Jenny)

    ...Kan tillägga: GOOGLE - en bästa vän och värsta finede! Eller hur?

  • Anonym (sara)

    här är en till!
    Jag oroar mig för allt som händer i kroppen, typ..
    Just nu har jag en hjärntumör, jag har yrsel och ibland ryckningar..
    Det har tillochmed gått så långt att jag inte vill leva mer.
    Google är hemskt! hemskt bra, men inte ändå..

  • Anonym (Jenny)

    Anonym (sara) skrev 2009-03-01 09:41:57 följande:


    här är en till! Jag oroar mig för allt som händer i kroppen, typ.. Just nu har jag en hjärntumör, jag har yrsel och ibland ryckningar.. Det har tillochmed gått så långt att jag inte vill leva mer. Google är hemskt! hemskt bra, men inte ändå..
    Ja visst tror man verkligen att det är så? Du är säkert säker på att du HAR en tumör. Man har alla symtom tycker man.

    Ibland har jag längtat tills jag blir gammal och får dö, för då är allt "över". Då kan man pusta ut. Men hur vettigt låter det?

    Får du hjälp för din oro?
  • Anonym (jensan)

    Ja här är en till! Själv "har" jag als, för andra gången i mitt liv. Hade samma bekymmer (muskelryckningar, svaghetskänsla, konstiga muskelkänningar mm)för ca 3,5 år sen (efter att ha "haft2 diverse cancerformer). Fick då bla träffa neurolog som avskrev neurologiska sjukdomar och gick i KBT för att komma till rätta med min oro. Vilket jag gjorde, och sakta men säkert avtog de fysiska symtomen efter ca 9-10 månader. det var helt klart stressrelaterat. Men nu är jag där igen och tycker såklart att det känns annorlunda den här gången eftersom jag inte har så stark ångest och att de fysiska symtomen är mer påtagliga. Utsätter mig konstant för självtester för att kontrollera min muskelstyrka. Ja ni hör ju själva. Jag vill dock inte boka läkarbesök som många andra med sjukdomsoro eftersom jag är rädd för att få bekräftelse av mina farhågor. Just als är min största rädsla, andra sjukdomar skrämmer mig inte lika mycket längre. Vågar knappt planera framåt eftersom jag inte vet om jag är frisk nog eller ens lever då. Trodde aldrig när jag blev bra sist att jag skulle halka dit igen, men tyvärr. Och jag är verkligen övertygad om att jag har denna sjukdom. att läsa på nätet var ett av de första "förbuden" jag fick när jag gick i KBT, men det är svårt att låta bli även om jag vet att det har totalt motsatt effekt än den jag söker. Suck.

  • Anonym (Lelle)

    Här är en till!!! Oroar mig för allt å lite till.... Inbillar mig att jag har alla möjliga sjukdommar å tror alltid de värsta. De här tar snart dö på mig å min omgivning.....

  • Anonym (en till)

    Anonym (Jenny) skrev 2009-03-01 09:17:41 följande:


    Känner ngn igen sig?
    - Man känner efter för mkt
    - har alltid ngt läkarbesök på gång
    - har så klart frikort
    - tror alltid att åkommorna ska leda till det värsta (förmodligen med skiljsmässa och ensamhet som följd )
    - man har säkert den mest ovanliga sjukdomen som finns
    - man planerar sin egen död av och till...
    - man akn fokusera på sittt "problem" HELA den vakna tiden. ibalnd även på nätterna.
    - man kan inte njuta av livet för tankarna är ngn annan stans
    - enda gångerna man mår bra är när man får prata om sina åkommor (vilket man gör hela tiden) för att prata dämpar ångesten
    Och så Google då.

    Ja mig stämmer det mesta in på, dock inte att jag har den ovanligaste sjukdomen. Men google och vårdguiden och netdoktor är ju flitigt använda. :)
  • Anonym (Jenny)

    Jensan- Vad synd att du halkade dit igen. Visst är det hemskt att man verkligen är säker på att man har alla symtom? Jag själv har just nu jätteproblem med bajseriet (ursäkta det känsliga ämnet) eftersom jag är helt säker att ngt är paj efter en ruptur från förlossningen. Trots att läkaren sa att det enbart var lite av, och att det läkt fint så tror jag att de missat ngt, och trots att jag inte är inkontinent eller så, så är jag dock helt nojjig att ´när som helst bajsa ner mig Trots att läkaren sa att jag definitivt skulle ha märkt det NU i fall det skulle vara så...Varför är man så knäpp? Som att man bara VÄNTAR på den hemska diagnosen?

    Egentligen- när blir såna som vi "nöjda"? När vi verkligen, på riktigt får ngt allvarlig sjukdom eller?

    Som Lelle sa så tar detta död på min omgivning. jag märker att min man är så less på att prata om diverse symtom. Ändå kan jag inte låta bli. Google kan jag inte låta bli heller. Och ofta hittar man de värsta grejerna där.
    Svårt att njuta av livet.
    Det skumma är, att till alldeles nyss visste jag inte om att jag hade "hälso-ångest". Inte förrän en läkare till slut remitterade mig till psyk. Jag gick till läkaren på grund av en åkomma, och kom därifrån med ngt helt annat.. Känns både bra och dåligt. För till den läkaren vågar jag inte gå ngt mer..

  • Anonym (en till)

    Känner igen detta, att man inte vågar gå till samma läkare på VC heller.. man vill alltid ha nya namn, så att de inte ska börja tänka att man är knasig. ;)
    Har just bytt vårdcentral helt o hållet faktiskt..

  • Anonym (jensan)

    Anonym (Jenny): Ja man tar lätt "kål" på omgivningen också. Och jag förstår att alla runt omkring mig tycker att detta är en exakt repris av förra gången. Men för mig är det annorlunda nu, och minst lika verkligt (om inte mer). Min man suckar bara och skakar på huvudet nu. Och barnen undrar förstås vad jag håller på med för rolig lek när jag hoppar omkring på ett ben för att testa min muskelstyrka...

    Googla behöver jag ju knappt göra längre, för jag tror att jag läst precis allting som handlar om den här sjukdomen förra gången den slog till. Igår lyckades jag dock - trots att jag lovat mig själv att låta bli - komma in på en blogg av någon med als. Och hittade då lite "nyheter" som inte alls var bra för min oro. Såklart. Och denna gången oroar jag mig för att min ångest inte är så kraftig så att den kan vara förklaringen till de fysiska problemen jag har. Sjukt va? ;)Men även en hypokondriker kan bli sjuk, det är mitt tillfälliga mantra.

    Läkare vågar jag inte gå till, för jag vill inte veta att jag faktiskt lider av detta (som jag ju redan "vet" förstås). Och jag är också rädd att inte bli tagen på allvar om jag berättar att jag haft exakt denna oro tidigare, eller om de läser min journal när jag ska boka tid. Så VC är verkligen inget alternativ just nu. För mig är det alltid värsta tänkbara sjukdomar jag drabbas av, alltid med dödlig utgång eftersom det främst är själva döden som skapar ångest hos mig. Någon form av kontrollbehov förmodligen.

    Jag kanske borde använda mig lite av de KBT-metoder jag fick sist....tycker nog inte att de hjälpte så bra ändå faktiskt, jag började må bra först lång efter att KBT:n var avslutad, med hjälp av medicinering och tiden antar jag.

  • Anonym (Jenny)

    Anonym (en till) skrev 2009-03-01 20:18:09 följande:


    Känner igen detta, att man inte vågar gå till samma läkare på VC heller.. man vill alltid ha nya namn, så att de inte ska börja tänka att man är knasig. ;)Har just bytt vårdcentral helt o hållet faktiskt..
    Jag gick också till en ny Vc sist. Men jag tror dock de kan läsa allt om en ändå i sin data-journal.
    Det är bra att läkaren jag hade såg min oro, min ångest, men samtidigt känns det skrämmande eftersom de kanske inte tar mig på allvar när jag verkligen kanske måste få hjälp.

    Egentligen är det kanske bäst att förbjuda sig själv att gå till läkaren på ett tag?.

    Hur har ni andra det? Upptar era krämpor stor del av ert liv?
Svar på tråden Hypokondri / "hälso-ångest". Fler som jag? Som vill SLUTA OROA SIG? Välkomna...