• Anonym
    Äldre 1 Mar 16:45
    107038 visningar
    58 svar
    58
    107038

    Kan man missbruka Citodon...?

    Hon kan lika gärna vara beroende av det p.g.a värk, att hon mår värk av att inte ta medicinen. Det blir ett beroende.

  • Anonym
    Äldre 1 Mar 16:47
    #3

    jag har blivit sådär skönt yr av citodon några ggr, vet dock inte om de upprepar sig om man äter de regelbundet...

  • Anonym
    Äldre 1 Mar 16:48
    #5

    Citodon är fysiskt beroendeframkallande och ger en euforisk känsla. Så ja, man får rus utav det. Det är en syntetisk opiat precis som tradolan, tramadol, treo comp, oxycontin osv.

  • Anonym
    Äldre 1 Mar 16:48
    #6

    Tar man tillräckligt många så kan man få ett svagt rus jo...
    Citodon innehåller kodein som är beroendeframkallande.

  • Anonym
    Äldre 1 Mar 16:50
    #8

    Citodon är ett rävgift.. Fy fan säger jag bara... inge bra för kroppen alls!

  • Anonym
    Äldre 1 Mar 16:52
    #10

    Javisst kan man det. Man får ett visst rus av tabletterna om man är ovan vid smärtstillande.

  • Anonym
    Äldre 1 Mar 16:56
    #12
    jagäraf skrev 2009-03-01 16:52:51 följande:
    Man kan bli beroende av vilka värktabletter som helst. Om man t ex äter Treo under en längre tid och försöker sluta så får man huvudvärk som abstinens. Det brukar ge sig på ett par dagar.
    Det är restprodkterna från Treon som framkallar huvudvärken.
    Restprodukter från Treo ka sitta kvar i kroppen i upp till 6 veckor

    (lärt mig av sjukvården, då jag fick hjälp mot mitt treo-missbruk)
  • Anonym
    Äldre 1 Mar 16:57
    #14

    Anonym (bekymrad) skrev 2009-03-01 16:52:09 följande:


    Vet att hon nämnde att hon sulle vilja "prova" typ tramadol i stället... Det är väl ett preparat som missbrukas... eller...? Det väckte mina funderingar ännu mer faktiskt...
    Tramadol/Tradolan/Tipparol/Nobligan är också beroendeframkallande, och ger ett rejält rus i tillräcklig mängd. Många som missbrukar dom tabletterna.
  • Anonym
    Äldre 1 Mar 16:58
    #15
    Anonym (bekymrad) skrev 2009-03-01 16:56:13 följande:
    Många tack för era snabba svar!!! Har ni några tips på om jag kan "hjälpa" henne eller nåt...?
    Det är nog bra om du försöker få henne att inse sitt missbruk. Men det är ju hon som måste ta tag i det. Det är en avvänjning precis som med vad som helst. Kaffe, alkohol etc. Jobbigt i början med svettningar, illamående, huvudvärk, problem med magen osv. Hoppas hon kan ta sig ur det. Inte lätt.
  • Anonym
    Äldre 1 Mar 16:58
    #16

    sluta
    Anonym (bekymrad) skrev 2009-03-01 16:56:13 följande:


    Många tack för era snabba svar!!! Har ni några tips på om jag kan "hjälpa" henne eller nåt...?
  • Anonym
    Äldre 1 Mar 17:00
    #18

    Anonym (bekymrad) skrev 2009-03-01 16:56:13 följande:


    Många tack för era snabba svar!!! Har ni några tips på om jag kan "hjälpa" henne eller nåt...?
    En missbrukare kommer fortsätta sitt missbruka till den dan missbrukaren SJÄLV känner att det är nog...
    Tråkigt men sant.
    Försök finnas där för henne då, men det finns inte så mycket du kan göra nu.

    Det finns föreningar för tablettmissbrukare, och även för anhöriga. Kanske du skulle kontakta någon av dom?
  • Anonym
    Äldre 1 Mar 17:01
    #21

    Anonym (bekymrad) skrev 2009-03-01 17:01:00 följande:


    Jo det är ju klart  Frågan är bara hur jag smidigast får henne att inse att det är ett bekymmer...? Har försiktigt tagit upp det med henne men hon har bivit irriterad och snackat bort det snabbt
    Hon kommer inte sluta eftersom hon inte har medgett för sig själv ännu så prata vidare med henne
  • Anonym
    Äldre 1 Mar 17:02
    #22

    Anonym (bekymrad) skrev 2009-03-01 16:59:05 följande:


    Föresten jag kikade lite i fass nu... 1-2 tabletter är hon ordinerad men vet att hon kan ta både 3 o 4 st! Det ska ju inte vara särskilt bra läste jag
    Inte fler?

    Låter inte som något allvarligt missbruk då...
    När jag själv var beroende av tramadol så slängde jag i mig minst 10 st om dagen, plus panodil.
    På helgerna blev det bortåt 20 tram iaf.
  • Anonym
    Äldre 1 Mar 17:04
    #24

    Anonym skrev 2009-03-01 17:02:07 följande:


    Anonym (bekymrad) skrev 2009-03-01 16:59:05 följande:
    Inte fler?Låter inte som något allvarligt missbruk då...När jag själv var beroende av tramadol så slängde jag i mig minst 10 st om dagen, plus panodil. På helgerna blev det bortåt 20 tram iaf.
    dagligen skulle det stå
Svar på tråden Kan man missbruka Citodon...?