• malinkat

    TENS erfarenheter

    Hej!

    Har just fått hem och testat TENS apparaten så här innan förlossningsdags. Jag vet att det inte på något sätt ska vara farligt för bebis, och att man ska kunna ha den på nästan hur länge som helst.... Men lilltjejen därinne började definitivt röra mer på sig när jag satte igång den. Vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden TENS erfarenheter
  • LyNxQ

    Jag köpte en på Clas Ohlson och det var mina bäst spenderade 500spänn någonsin!
    Jag hade inga förvärkar alls men använde den när värkarna startade. Den hjälpte så bra att jag var tvungen att stänga av den ibland för att känna efter hur ont det egentligen gjorde (för att gissa mej till när det var dags att åka in till bb)

    Jag hade läst att man ibland inte fick ha den på när det var ctg-koll, men det fick iallafall jag, det var inga problem.
    Jag använde TENS ganska länge, sen gick jag över till lustgas i ca 1-1,5 timme tills det var dags att krysta.
    Jag tycker att den hjälpte bättre än epiduralen jag hade under min första förlossning

    Man ska INTE sätta plattorna som hör ihop på var sin sida om livmodern/magen!

  • malinkat

    Ja tycker också det känns som att den kommer att hjälpa - blir bara lite nervös av att hon reagerade..... Kände du aldrig så, som att bebbe rörde sig mer pga TENSen? Jag satte dem som sjukgymnasten visade, och har fått en bild med ;o)

  • Mamma Katja

    Jag älskade min TENS apparat under båda mina förlossningar.. även kanon om mna har envisa förvärkar.. Ett tips e ju att ha flera omgångar med batterier så  man inte behöver vara utan då batterierna laddas.. :-P


    **Mamma till Jakob (18/9-06) och Gabriel (25/6-08)
  • malinkat

    TAck för erfarenheter!
    Men är det ingen annan bebis som reagerat på den?
    Jag ska testa lite idag igen, kanske var det bara ett sammanträffande... ;o)

  • LyckligaFruN

    Min bebis rör sig lite mer precis när jag sätter igång min TENS, men lugnar ner sig så småningom Men var noga med att bara sätta plattorna bak, de får absolut inte sitta fram på magen.

  • fiamalm

    Den var gudomlig under förlossningen , nåde den som hade tagit den ifrån mig, hade den fram tills det var dags att krysta, hade inget annan smärtlindring.

  • Mina småtroll

    Jag har fått hem en TENS som jag har hyrt, hoppas den kommer att hjälpa!

    Men plattorna ska ju fästas i ryggen, tänk om man inte har ont där?! Dom sammandragningarna o den mensvärk jag har nu sitter inte alls i ryggen utan i tjejmagen, o där får man ju inte sätta plattorna. När jag har mensvärk i vanliga fall (utan att vara gravid) så sitter den bara i tjejmagen, jag har aldrig känt mensvärk i ryggen, så risken att jag får ont i ryggen av dom riktiga värkarna är kanske inte så stor? Har jag hört...men vet inte :)
    Hur gör ni?

  • fiamalm

    På förlossningen fick jag 2 plattor på nedre delen av magen och 2 på ryggen, det funkade fin fint:)

  • KlasStures mamma

    Innan förlossning får man inte ha plattorna fram men när förlossningen är igång med riktiga värkar får absolut ha plattorna fram! Det sa sjukgymnasten till mig när jag var och provade ut en. Har min nu eftersom jag har foglossningar.
    Alltså: Innan förossning alla plattor bak under förlossning två fram och två bak.

  • narie24

    Jag har också precis fått hem min, men har bara vågat att testa den på benet o armen än så länge. Känns läskigt.
    Så man ska bara använda den på ryggen tills man är helt säker på att det är riktiga förlossningsvärkar?
    Och sen kan man alltså sätta den röda fram vid ljumsken typ och den svarta bak på ryggen? Det är så jag tolkar bilden.

Svar på tråden TENS erfarenheter