• iii83
    Äldre 3 Mar 17:18
    3741 visningar
    36 svar
    36
    3741

    Blandras, hur tänkte du?

    Hej,

    Jag är uppfödare av dansk/svensk gårdshund och lägger ner ett hästjobb på min avel, planera blivande kullen, gå tillbaka långt i tiden för att upptäcka ev. sjukdommar mm.

    Jag vill därför fråga er som har blandras:

    1. Hur kommer det sig att du valde blandras?
    2. Såg du riskerna?
    3. Skulle du köpa en blandras igen?
    4. Vad anser du om oss som kallar oss "seriösa avlare", dvs renrasiga SKK-reg.

  • Svar på tråden Blandras, hur tänkte du?
  • Tileia­83
    Äldre 8 Mar 20:19
    #21

    Vi har två hundar i hushållet: en renrasig Lapsk vallhund och en blandras mellan (håll i er )....
    labrador/old english sheepdog/ bordercollie/sibirian husky!!
    Måste tillägga att blandrasen har inte jag köpt... min sambo hade precis köpt honom när vi blev ihop...(skulle personligen aldrig köpa blandras..)
    Båda hundarna är lika gamla, fyller 10 år i år båda två.

    Dom har växt upp ihop och blivit uppfostrade lika dant, men blandrasen har för det första problem med hälsan: ledproblem, nästan blind, hör dåligt..mmmm medans den renrasiga är frisk som en nötkärna..
    Sen är han inte alls lika bra mentalt. Han kan inte vara själv för då biter han sönder en massa saker, han morrar och skäller och är väldigt osäker på främmande folk...han är väldigt nervig och osäker överlag...

    Vet att mycket kan bero på uppfostran och bristande ledarskap men har ju som sagt fostrat båda hundarna likadant från början....

    Finns ju givetvis blandisar som är jätte trevliga och friska, men det är ju ändå så att man vet lite mer vad man får om man köper en renrasig.

    Ser inte "ner" på folk som har blandraser men förstår inte folk som medvetet avlar på blandraser...

    Skulle som sagt inte köpa blandras..
    (Sorry blev lite långt inlägg...)

  • Hanniz­84
    Äldre 8 Mar 20:25
    #22

    1. Hur kommer det sig att du valde blandras?
    nr 1 fastnade jag för o ville ha med mej hem :) o eftersom jag tyckte att nr 1 va så himla trevlig ville jag gärna ha en liknande blandis igen... fast iofs, mkt att jag köpte nr2 va ju att hon va så fruktansvärt söt :)

    2. Såg du riskerna?
    nää, faktiskt inte, inte så att jag tänkte att dom ska bli mer "sjuka" för att dom inte är renrasiga
    ... jag tror inte att välavlat alltid är bäst, lr hur jag ska säga.. har hållt på mkt m hästar o alltid köpt dyra renrasiga pållar... men vad har hänt?.. den ena avlivad pga benfel, den andra 4grader halt pga benfel ex...

    3. Skulle du köpa en blandras igen?
    ja, absolut... men om nästa hund jag vill ha är renrasig så spelar det ingen roll..

    4. Vad anser du om oss som kallar oss "seriösa avlare", dvs renrasiga SKK-reg.
    ingen åsikt... har inte direkt tänkt på det...

  • Äldre 8 Mar 20:27
    #23

    1. Jag valde inte henne; hon valde mig.
    2. Nej, gör det fortfarande inte. Vilka risker?
    3. Kan jag absolut tänka mig ja.
    4. Inget speciellt. Att ni är, ja seriösa. Många är det i vart fall.


    Nosce Te Ipsum
  • Äldre 8 Mar 20:28
    #24

    1. Hur kommer det sig att du valde blandras?
    Vi hittade henne på blocket, hon lät som en bra hund. Åkte och träffade henne och det stämde mellan henne och våran familj.

    2. Såg du riskerna? Det finns risker med alla djur. Men hon hade ingen sjukdomshistoria trots 7 år på nacken.

    3. Skulle du köpa en blandras igen? Ja.

    4. Vad anser du om oss som kallar oss "seriösa avlare", dvs renrasiga SKK-reg.
    Jag tycker att det är bra att det finns många som vill bevara raserna. Däremot hatar jag oseriösa avlare som avlar sönder sina renrasiga hundar.


    Det är vi som är familjen G(-illerström)!
  • Tingli
    Äldre 8 Mar 20:29
    #25

    1. Hur kommer det sig att du valde blandras? valde å valde....kollade hundannonser å fastnade för just den kullen min tjej var i. åkte å tittade å föll pladask för min hund. mig spelade det ingen roll om det var blandras elelr ej. en hund är en hund vilket som.
    2. ja riskerna som gäller vilka djur man än har ja. speciella risker med blandras..nä.
    3. ja absolut.
    4. jag anser inget speciellt mer än tycker de är trist att en del tar hutlösa summor, ok att det kanske är hundar med bra stamtavla osv..men ändå. sen tycker jag de är fjantigt med "anti blandras" hysterin som pågår bland vissa uppfödare.

    jag har som sagt inte valt blandras..jag föll för självaste hunden. men jag har henne som sällskap, ska så småningom testa agility å sånt.

  • Qaroli­ine
    Äldre 8 Mar 20:32
    #26

    1. Hur kommer det sig att du valde blandras?
    Adopterade en valp från Pjäsens Hundhem, ville bara ha en hund, ras kvittade.

    2. Såg du riskerna?
    Nej

    3. Skulle du köpa en blandras igen?
    Nej

    4. Vad anser du om oss som kallar oss "seriösa avlare", dvs renrasiga SKK-reg.
    Bra att det finns uppfödare som värnar om rasernas bästa.

  • hmcc
    Äldre 8 Mar 20:34
    #27
    Svar på #18
    IdaLii skrev 2009-03-05 20:25:00 följande:
    Det positiva med vissa kombinationer är att hunden blir mycket friskare! Vissa specifika raser är antingen sönderavlade, eller har fel som gör rasen negativ. I kombination med en annan ras kan dom bli mycket friskare. Min pappa ska nästa vecka hämta en blandning mellan mops och tibbe, denna uppfödare valde den kombinationen för att mopsen har problem som värmeslag sommartid och väldigt rinniga och utstående ögon... Denna hund kommer blir mycket lättare att ha med sig sommartid och bli precis lika älskad. Som sagt, jag är en uppfödare av renrasiga taxar, men jag skulle aldrig försöka övertala någon att inte köpa en blandras. De är underbar hundar och helt garanterat lika älskade.. // En uppfödare
    Vänta lite nu, myt nr 1, dom blir INTE friskare, 2 sjuka hundar får automatiskt inte friska valpar.
    Nu säger jag inte att alla föräldrar till blandrasvalpar är sjuka, men dom är i 99,99% av fallen inte testade för rastypiska sjukdomar.

    Myt nr 2 Mops/tibbe blir inte det bästa ur 2 världar utan den kan ärva mopsens ögon till 100% och ha mopsens problem med värmen.

    Detta är några av dom största myter jag ständigt måste ta kål på när jag får frågor om valpköp.

    Alla blandraser är såklart inte sjuka, men det är en myt att dom skulle vara friskare.

    Om folk testar sina hundar innan parning och parar valpar som inte är för olika så låt gå för det (om man nu absolut måste para med en annan ras).

    Om man tycker en ras är för sjuk för att avlas rent på så kan man välja på över 200 andra raser.
  • EnFruS­islak
    Äldre 8 Mar 21:24
    #28

    jag valde en blandras, för att han behövde ett hem och jag behövde en hund (omplacering).

    nej, jag tänkte inte på riskerna

    ja, jag kan nog tänka mig en blandras igen, men jag hoppas att jag inte behöver en ny hund på ca 8 år. Tanken är dock och var även denna gång att jag skulle ha en renrasig boxer.

    jag anser att du gör ett gott jobb och tror säkert att dina hundar är jättebra och att sälja och förmedla hundar via skk är bra.
    Dock tror jag inte att det någonsin bara kommer att förekomma renraser med god bakgrund som säljs enligt skk-rekomendationer.

  • Linnéa­1991
    Äldre 8 Mar 21:42
    #29

    1. Hur kommer det sig att du valde blandras?
    Valde o valde, jag ville ha en hund som blev lagom stor som hade föreldrar med gott psyke :) o de fick jag! :)
    2. Såg du riskerna?
    Finn inga risker, mer än som o köpa en renrasig?
    3. Skulle du köpa en blandras igen?
    Självklart! dem e lika underbara som renrasiga ^^
    4. Vad anser du om oss som kallar oss "seriösa avlare", dvs renrasiga SKK-reg.
    _______

  • Äldre 9 Mar 14:31
    #30
    Qaroliine skrev 2009-03-08 20:32:31 följande:
    1. Hur kommer det sig att du valde blandras?Adopterade en valp från Pjäsens Hundhem, ville bara ha en hund, ras kvittade.2. Såg du riskerna?Nej3. Skulle du köpa en blandras igen?Nej4. Vad anser du om oss som kallar oss "seriösa avlare", dvs renrasiga SKK-reg. Bra att det finns uppfödare som värnar om rasernas bästa.
    Varför skulle du inte köpa blandras igen?
  • Äldre 9 Mar 14:40
    #31
    hmcc skrev 2009-03-08 20:34:51 följande:
    Vänta lite nu, myt nr 1, dom blir INTE friskare, 2 sjuka hundar får automatiskt inte friska valpar.Nu säger jag inte att alla föräldrar till blandrasvalpar är sjuka, men dom är i 99,99% av fallen inte testade för rastypiska sjukdomar.Myt nr 2 Mops/tibbe blir inte det bästa ur 2 världar utan den kan ärva mopsens ögon till 100% och ha mopsens problem med värmen.Detta är några av dom största myter jag ständigt måste ta kål på när jag får frågor om valpköp.Alla blandraser är såklart inte sjuka, men det är en myt att dom skulle vara friskare.Om folk testar sina hundar innan parning och parar valpar som inte är för olika så låt gå för det (om man nu absolut måste para med en annan ras).Om man tycker en ras är för sjuk för att avlas rent på så kan man välja på över 200 andra raser.
    Har du några källor till att det skulle vara en myt?
  • Gestil­ja
    Äldre 9 Mar 14:41
    #32

    1. Hur kommer det sig att du valde blandras?
    Min sambo hade honom innan vi träffades, han var en hund som behövde ett nytt hem för förra ägarna sket fullständigt i honom och missköte honom otroligt mycket.

    2. Såg du riskerna?
    Som jag ser det är det lika mycket risker med både blandras och renrasiga plus att det nu är många raser som är otroligt sönderavlade. Vi hade inga som helst problem med våran blandras.

    3. Skulle du köpa en blandras igen?
    Ja, skulle jag säkert kunna göra.

    4. Vad anser du om oss som kallar oss "seriösa avlare", dvs renrasiga SKK-reg.
    Bra att det finns folk som värnar om raserna, men tyvärr finns det även dom som avlar sönder hundarna.


    Theo 070424 och Tyra 080505
  • mim
    Äldre 9 Mar 14:43
    #33

    1. Hur kommer det sig att du valde blandras? Det bara föll sig så när vi kollade hundar.

    2. Såg du riskerna? Det finns risker med renrasiga också

    3. Skulle du köpa en blandras igen? Absolut

    4. Vad anser du om oss som kallar oss "seriösa avlare", dvs renrasiga SKK-reg.
    Ni är väl folk ni med:)

  • SteelC­urtain
    Äldre 9 Mar 14:46
    #34

    1. Hur kommer det sig att du valde blandras?
    hon behövde ett hem, vi ville ha en hund. fick henne via djurens vänner.

    2. Såg du riskerna?
    finns risker med det mesta... även med en del renrasiga hundar!

    3. Skulle du köpa en blandras igen?
    ja, vi är inte fixerade vid "rätt" ras, vi vill ha en hund och kan vi då rädda en som behöver ett hem samtidigt så är det en win/win situation.

    4. Vad anser du om oss som kallar oss "seriösa avlare", dvs renrasiga SKK-reg.
    har inga åsikter om er. varför skulle jag ha det? ni gör något ni vill och tror på, good for you! bara ni inte ser ner på mig för att jag väljer en blandras...

  • Äldre 9 Mar 14:47
    #35

    1. Hon kändes unik och mysig. Det blev mest bara så.

    2. Ja, men som så många har skrivit är renrasiga inte fria från risker.

    3. Har svårt att tänka mig något annat nu!

    4. Att ni ser ner min min fina blandis!

  • mezzi
    Äldre 9 Mar 16:35
    #36

    1. det var en tjuvparning, tiken hade rymt och valpar blev det! han var söt och verkade ha ett bra temperament för att vara blandis.

    2. absolut, skulle egentligen ALDRIG skaffa en blandis, men nu blev det som det blev!

    3. Nej, det ror jag inte! men man vet aldrig (men aldrig från en blandisuppfödare, isåfall en olycka!

    4. jag ser "bra"på er! det renrasiga ska bevaras men inte avlas sönder för fel ändamål (jakthund ska vara jakt hund och inte till sällskap osv) rätt mentalitet till rätt ändamål oavsett ras!

Svar på tråden Blandras, hur tänkte du?