• ljusstaken

    Åsikter om vår dotter.

    Vi har en gudomlig liten flicka på 6 månader. Hennes morfar, dvs. min pappa, ringer en gång i månaden och frågar när han FÅR träffa sitt barnbarn.
    Det är precis som att han undrar när jag som mamma ger tillåtelse till det, ungefär så och det irriterar mig jättemycket.
    Han har pratat med mina släktingar om det här att dem träffas för sällan. Jag har sagt att han frå träffa vår dotter när han vill men det gäller ju att vi har tid för ofta så har vi ju planerat in helgerna. Man måste ju planera när man har barn även fast barn är enkla och kanske det är vi föräldrar som är komplicerade.

    Har ni andra föräldrar också upplevt att nära kan komma med frågor som: När FÅR vi träffa...?

    Med vår dotter komme rju jag som mamma så det gäller ju att jag då är ledig den dagen. Så tycker min pappa att med tanke på att jag är mammaledig borde jag ha hur mycket tid i världen att träffa alla som vill träffa vår dotter. Ärligt talat så tycker jag att jag har hur mycket som helst att göra (både hemma och uträtta ärenden) ändå. Dagarna går så fort och det blir j uett litet projekt när man har barn och ska iväg. Eller är det jag som är en KOMPLICERAD mamma??

    Sedan så säger min pappa att dagis är ett nödvändigt ont eftersom det är det bästa för barn. Men jag tycker det motsatta dvs. att upp till tre år trivs barn bäst hemma med sin mamma med kanske tre timmar på dagis.

    Jag kan känna att min pappa har lite respekt för vad jag och min sambo beslutar för. Jag vill undvika vara oartig men känner ofta etfer att jag träffat min pappa att jag som sagt blir deppad.

  • Svar på tråden Åsikter om vår dotter.
  • Alexi

    Men det är väl resepktfullt av din pappa att fråga när han får komma. Och vill du att han och dottern ska träffas oftare får du väl boka in med honom. Typ ringa och fråga vilken dag som passar honom och sen undvika att boka in så mycket annat den dagen.

  • Funkyiore

    Det är ju underbart att han vill träffa sitt barnbarn Mina föräldrar visade inget intresse alls när det gäller det. Är det besvärligt för din pappa att komma förbi er och träffa din dotter? Om inte, kan man ju undra om han egentligen har ett genuint intresse att umgås med barnbarnet.


    why not?
  • ljusstaken
    Funkyiore skrev 2009-03-06 17:54:58 följande:
    Mina föräldrar visade inget intresse alls när det gäller det.
    Hur kommer det sig? Gör det ont i ditt hjärta på grund av det?
  • Lilaa

    Tycker inte detta var nått stort problem. Det är väl bara att boka in en tid. Tycker det verkar som att du och din pappa inte står varann så nära och att du försöker undvika att träffa honom.

  • Funkyiore
    ljusstaken skrev 2009-03-06 18:01:10 följande:
    Hur kommer det sig? Gör det ont i ditt hjärta på grund av det?
    Dom hade fullt upp med sitt. Mina egna morföräldrar var väldigt engagerade i oss barnbarn, så mina förväntningar var stora och därför blev jag väldigt besviken över ointresset. Men jag lärde mig att acceptera faktum och fokusera på de familjemedlemmar som visade intresse istället. Dotterns farföräldrar till exempel. Dom umgås ganska ofta, trots att de har 7 barnbarn (min dotter var mina föräldrars enda barnbarn).
    När pappa blev änkling, började han visa intresse, men försent. Då var min dotter inte alls intresserad av att umgås. Han förväntade sig att hon skulle ringa honom och stämma träff och förstod inte alls då jag sa att det är hans ansvar att ta första kontakt, eftersom han varit mer eller mindre frånvarande under hennes småbarnsår.
    Men hur är det med din pappa, förväntar han sig att umgänget med din dotter ska hänga på dig och att du kommer förbi hemma hos honom med henne? Är hans intresse genuint, borde han se till att ta sig hem till er istället.
    why not?
  • ljusstaken

    Jag lär väll få sota för det här när vår dotter blir äldre. Då lär väll min pappa säga till sitt barnbarn att han fick träffa henne alldeles för sällan och då kanske min egen dotter kommer hata mig...:(

  • Ällingen

    Hmm, vad en morfar, som man inte haft mycket kontakt med under uppväxten, säger kan knappast få ett barn att hata sin mamma! Det är jag säker på att du inte behöver vara orolig för.

    Vill du att ni ska ses oftare så får du försöka förklara som i ts för honom, det andra alternativet är att säga "tyvärr vi är upptagna ihelgen".

    Angående dagis så finns det de som tror att det är bäst och andra som tror att det är bäst att vara hemma med mamma ELLER PAPPA (det tycker JAG är viktigt, mamma och pappa är lika värda!)

    Strunta i vad alla andra tycker, det är du och din sambo som bestämmer! Barnet kommer inte må bra om ni fattar beslut som ni inte mår bra av.

    stöttekramar till dig!

  • Funkyiore
    ljusstaken skrev 2009-03-06 18:54:02 följande:
    Jag lär väll få sota för det här när vår dotter blir äldre. Då lär väll min pappa säga till sitt barnbarn att han fick träffa henne alldeles för sällan och då kanske min egen dotter kommer hata mig...:(
    Nä hörru, det kommer hon INTE att göra. Som jag skrev tidigare, så är det upp till HONOM om han vill träffa sitt barnbarn. Han får väl anstränga sig mer än "bara" ett telefonsamtal då och då. Som att kika förbi nån gång till exempel..
    why not?
  • 08Mamma

    Så där har jag haft det lite med speciellt svärfar. Han tackar alltid för "titten" när han varit här. Han tackar alltid mig för titten, inte min man...

    Jag löste det som så att nu när det varit melodifestival så har jag bjudit hem dem på middag innan och sen har de stannat tills efter programmet nu i några veckor. Då behöver de inte känna att de kommer och "stör" samtidigt som de vet när de får träffas nästa gång utan att störa våra andra planer. Närmast jag har bjudit hem dem på våfflor på onsdag...

    Kanske kan vara ett tips att när ni träffas redan då bestämma eller iaf prata om nästa gång i ska ses...

Svar på tråden Åsikter om vår dotter.