• Finis

    Hund som ätit fläskben, vad göra?

    Lämnade en tallrik med lite revbensspäll på diskbänken när jag pkte och handlade (korkat jag vet). När jag kom hem hade hunden förstås länsat den. Åt upp dom flesta. Vet att hundar inte ska äta fläskben då dom kan flisa sig.

    Vet inte vad jag ska göra nu. Ska jag åka in med henne och magpumpa henne eller ska jag avakta och se om dom passerar naturligt.

    Lär precis som hon spydde men hittade ingenting, så verkar inte som det kom upp nått. Kan nått sitta fast kanske??

    Orolig....

  • Svar på tråden Hund som ätit fläskben, vad göra?
  • Måne och Sol

    Jag skulle tro att det är en bra idé att ge något som lindar in benet. Sparris är trådigt och brukar rekommenderas för katt, men det blir ju rätt mycket sparris om det är en stor hund.
    Ärdock inte säker på att det är rätt råd att ge, i detta fall.

  • Finis
    Svar på #1
    Oj, jag har ingen sparris hemma...undrar om man ska ringa veterinären kanske...
  • Måne och Sol

    Ett hett tips är nog att göra det. Större djursjukhus brukar ha jourtelefon för akuta ärenden. Testa Strömsholms regiondjursjukhus, där bör du kunna få bra svar på en gång. Jag tror för övrigt att det funkar med andra inlindande saker också, men som sagt, de kanske har en helt annan uppfattning. Ring.

  • Hondjuret

    var dom råa eller tillagade? Det är kokt ben som är farligast. Kontakta vet. för råd, din hund kankse inte är van vid ben. Min blev väldigt hård i magen av fläskben så jag ger det inte av den anledningen.

  • Bumblebina

    Fläskben brukar väl inte ge några bekymmer? Det är kycklingben man aldrig ska ge... Det värsta som kan hända är nog att vovven blir konstig i magen...

  • Birgitta2
    Svar på #6
    Fisk, fläsk och fågel skall man inte ge. Precis som ovan säger, så är råa kycklingben ok, men i övrigt skall man se upp.
  • Rottis77

    Råa fläskben är också ok att ge sin hund, min får det ofta, är uppvuxen på det och råa kycklingvingar.

  • Finis

    Tänkte bara berätta vad som hänt.

    Köpte en knippe grön sparris som jag kokade. Hade på lite smält smör och då var det inga problem att få i henne det. Tyvärr kom en del upp efter några timmar igen.
    Har varit uppmärksam på hur hon mår, och på avföringen, men allt har gått bra, peppar peppar.

    Lärt mig en läxa nu att aldrig låta nått stå framme som kan skada henne.

    Tack för råden.

  • Perry the Platypus
    Lilysmamma skrev 2009-03-09 01:06:31 följande:
    Lämnade en tallrik med lite revbensspäll på diskbänken när jag pkte och handlade (korkat jag vet). När jag kom hem hade hunden förstås länsat den. Åt upp dom flesta. Vet att hundar inte ska äta fläskben då dom kan flisa sig. Vet inte vad jag ska göra nu. Ska jag åka in med henne och magpumpa henne eller ska jag avakta och se om dom passerar naturligt. Lär precis som hon spydde men hittade ingenting, så verkar inte som det kom upp nått. Kan nått sitta fast kanske??Orolig....
    Äer vovven muslim?

    Nämen vad skönt att det gick bra till slut!
    Jag säger vad som helst när jag ställs mot väggen!
  • Splach

    Fläsk fågel och fick är ingen fara sålänge det ej är tillagat.

  • Linnéa1991
    Lilysmamma skrev 2009-03-09 01:06:31 följande:
    Lämnade en tallrik med lite revbensspäll på diskbänken när jag pkte och handlade (korkat jag vet). När jag kom hem hade hunden förstås länsat den. Åt upp dom flesta. Vet att hundar inte ska äta fläskben då dom kan flisa sig. Vet inte vad jag ska göra nu. Ska jag åka in med henne och magpumpa henne eller ska jag avakta och se om dom passerar naturligt. Lär precis som hon spydde men hittade ingenting, så verkar inte som det kom upp nått. Kan nått sitta fast kanske??Orolig....
    Vänta och se ifall de passerar den nartuliga vägen först, håll koll på avföringen och se vad som ploppar ut. Och kolla så avöringen ser normal ut. Blötlägg fodret kan man med göra. Annars ring din vetrinär och fråga om råd vad man kan göra.
    Jag gav min hund massa Sparris när han hade fått i sej en Glasskärva och den kom ut den nartuliga vägen och helt utan problem. Eftersom sparrisen den har många trådar i sej som vervar sej runt glas skärvans vassa kanter så han klarade sej utmärkt! :)
  • Förvisso

    Tack för tipsen!

    Vaknade av att min schäfer tik vankade runt på natten efter att ha fått kam-ben, ca. 6-7 stycken på kvällen. Hon fick gå ut två gånger, men oron var kvar. Hela tiden flåsade hon, vilket för mig är ett tecken på att hon har ont.

    Googlade och råden här på sidan. Istället för sparris, tinade jag gröna bönor (haricot verts),som jag hade i frysen, i micron. Sedan blandade jag dem med lagrad ost, som jag vet att hon inte kan motstå. Hon fick i sig ca. 3 dl bönor. På morgonen hade hon slutat vanka och flåsa, men för säkerhets skull fick hon även rått kött, som jag vet kan vara trådigt. Allt gick BRA !!!

    Tacksam!

    Eftersom jag vet att det finns ganska många livsmedel som är trådiga, förutom sparris, så vill jag gärna dela med mig av detta, ifall det är någon annan som mitt i natten behöver hitta något hemma att ta till. Här är min lista över trådiga livsmedel.

    sparris
    stjälkarna på broccoli och blomkål
    blekselleri
    hela majskorn
    gröna ärtor
    popcorn
    sega hinnor i citrusfrukter
    färks ananas
    cocosflingor
    helt rått kött (så lite malet som möjligt)

    Lycka till, om olyckan är framme! 
  • Burran

    Jag har blivit fodervärd åt en Eurasier nu å hela kullen e vana att käka"alla"ben självklart inga fisk/fågelben men min lilla skit på 10 veckor drar i sig ribbs utan några problem.däremot om du kockar dom eller så är det skillnad.Min uppfödare säger till mig tänk att alla hundar e vargar!!!så all mat man ger dom ska vara råa(fryst innan)känner ingen varg som som kockar köttet innan eller hur??

Svar på tråden Hund som ätit fläskben, vad göra?