• Anonym (Kaffedraken)

    7-månaders- mat, sömn & aktiviteter?

    Nyfiken på vad ni hittar på med era 7 månaders bebisar och hur mat/sömn ser ut.

    Min kille måste vara in nån utvecklingsfas för hans sömn har blivit helt rubbad, från att ha varit jättebra. Sen när han är vaken så är han mest missnöjd för att jag ibland lämnar rummet eller att han inte kommer nånstans. Inget kryp på gång.

    Tips på bra lekar/ aktiviteter mottages gärna.

  • Svar på tråden 7-månaders- mat, sömn & aktiviteter?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Samma sak för min son, sov oroligt och så när han var 7mån. Sen kom hans tänder och allt blev bättre!
    Läsa sagor, gosa, sjunga, klappa händerna, leka tittut och prata är roligt tycker min son. Något han mer tyker är kul är att se på ett videoklipp där vi filmat han när han skrattar osv!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Här kryps det för fullt

    Sömnen är bra men han vaknar många ggr för att äta hade varit skönt att få sova ut någon natt. Tänderna har inte kommit ännu iaf.

    Han älskar sin hoppgunga och gåstolen så har är inte svår att underhålla. Idag satte jag på lite musik och dansade och sjöng för honom(tur att jag var hemma själv med sonen) han har börjat dansa så det ser så kul ut han älskar musik, bara av att telefonen ringer börjar han dansa


    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Anonym (Kaffedraken)

    Okej. Ja tänderna kom ganska tidigt och han har nu 8 (hör o häpnad) tänder. BVC höll på och trilla baklänges för sist (19 Jan) hade han inga tänder alls....

  • Anonym (Kaffedraken)
    anuya77 skrev 2009-03-10 16:30:21 följande:
    Okej. Ja tänderna kom ganska tidigt och han har nu 8 (hör o häpnad) tänder. BVC höll på och trilla baklänges för sist (19 Jan) hade han inga tänder alls....
    vad kul önskar min kunde få nångång hehe
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Anonym (Kaffedraken)

    Å jag önskar att få tillbaka min glada och NÖJDA bebiss.....

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min 7 mån håller just nu på att få sina framtänder uppe. De nedre fick han när han var 3 mån ca. Åhh, han är så jobbig nu och gnällig. I natt fick han feber o snorig, täppt i näsan. Hoppas det går över snart.

    Han äter jättebra , gillar att läsa sagor och gå i gåstolen. Han flyyyger fram o kör på våran stackars hund som är döv o inte hör när han kommer.

    Han hasar sig fram och har ställt sig på alla fyra men ej krypit än.

    Så här äter min:
    07.00 ersättning eller välling
    10.00 ersättning
    13.00 halv burk barnmat o fruktpure
    16.00 ersättning
    19.00 gröt
    21.00 välling

    Skulle jag kunna byta ut 10.00-målet mot gröt och 16.00-målet mot middag istället? Hur gör ni?
    Har ni börjat ge mackor än?

  • Anonym (Kaffedraken)
    strumpan77 skrev 2009-03-10 23:05:09 följande:
    Min 7 mån håller just nu på att få sina framtänder uppe. De nedre fick han när han var 3 mån ca. Åhh, han är så jobbig nu och gnällig. I natt fick han feber o snorig, täppt i näsan. Hoppas det går över snart.Han äter jättebra , gillar att läsa sagor och gå i gåstolen. Han flyyyger fram o kör på våran stackars hund som är döv o inte hör när han kommer.Han hasar sig fram och har ställt sig på alla fyra men ej krypit än.Så här äter min:07.00 ersättning eller välling10.00 ersättning13.00 halv burk barnmat o fruktpure16.00 ersättning19.00 gröt21.00 vällingSkulle jag kunna byta ut 10.00-målet mot gröt och 16.00-målet mot middag istället? Hur gör ni?Har ni börjat ge mackor än?
    Ja så gör vi här har gröt vid ca 12 och mat ca 15.00 funkar alldeles utmärkt
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Anonym (Kaffedraken)

    Här ser det lite olika ut men ungefär såhär kan det se ut med mattiderna:

    6.00 Välling
    9-10 Gröt
    13-14 Matpuré + fruktpuré
    16-17 Gröt
    19 Välling

    Brukar få mata med välling kring 3-4 på nätterna också ibland fortfarande...
    Hon (vi har en dotter) sov nätterna igenom en period - utan att äta - men har nu haft en ganska lång gnällperiod då både mat och sömn blivit totalt rubbat! Inget är sig likt och jag hoppas det går över snart så det blir lite lugnare snart igen

    Vi gosar, leker "titt ut", läser, hon sitter vid bordet och leker när jag äter frukost.. Ute på promenad m.m. Gåstolen kan hon använda kortare stunder ibland. Hon är dock rätt krävande och vill ha stimulans typ hela tiden, annars ledsnar hon och skriker. Mammig är hon också, men det gör mig inget


    Älskar vår underbara dotter!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej,
    så här äter vår son

    ca tider.
    kl 06 ersättning
    kl 09 gröt
    kl 12 lunch
    kl 15 ersättning
    kl 18 gröt
    Tänkte försöka byta ut kl 15 målet med ersättning till mat om ett litet tag, och lägga in ett mellanmål mellan lunch och middagen. (de rekommenderar väl två lagade mål mat vid 8 månader?)

    Han brukar oftast sova 3 ggr per dag. runt 8, 12 & 15 snåret. somnar för natten kring 18-19.

    På dagarna leker vi mycket på golvet. Han kryper/ålar och har börjat resa sig upp mot möbler så det är verkligen full rulle! Går promenader, läser böcker och leker tittut lekar, sjunger osv.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vår son blir 7 mån 24 mars..

    kl 7-8 ersättning, somnnar om till 9-10
    11 gröt
    14 en stor burk mat el hemlagat motsvarande (om han e på dåligt humör blir det välling...hehe)
    18 välling el gröt
    20.30 välling

    sover från 21 till 7-8 och äter somnar sedan om. Sover nån timme vid 11.30 och några timmar vid 14.30 och sedan 30 min runt 19.

    H gillar sin hoppgunga och även sin gåstol men det bästa han vet är att åla omkring på golvet och äta på elkablar ...hihihi Annars ääälskar han att simma i simhallen går på babysim en ggn/vecka.

    H har fått två tänder där nere..men tror det är fler på G

Svar på tråden 7-månaders- mat, sömn & aktiviteter?