• Äldre 15 Mar 01:56
    34671 visningar
    30 svar
    30
    34671

    Alltså, hur dammar jag??

    Vi bor i ett hus som dammar galet mycket. Tycker inte jag gör annat än dammar av och dammar av... Men jag undrar en sak; hur dammar man bäst - med fuktig trasa eller vippa? Jag har en dammvippa av strutsfjädrar men den tar ju bara för stunden iom att dammet yr runt och landar igen. Med trasa tycker jag det smetas ut... HUR dammar jag bäst av och verkligen får bort dammet så bra som möjligt? Speciell vippa, trasa etc?

  • Svar på tråden Alltså, hur dammar jag??
  • Äldre 15 Mar 01:58
    #1

    Vad är det för fråga att ställa kl 2 på natten? Gå och lägg dig, kvinna!! hahah

    Skämt åsido, vippan gör ju bara att dammet yr upp och lägger sig någon annanstans, så fuktig trasa är det absolut bästa.

  • Äldre 15 Mar 02:01
    #2

    Det är som det sägs; Hemmafruar/-mammor har aldrig rast!!

    Men med trasan geggas allt ut och jag tycker inte jag får bort det bra heller... Fast jag anv. iofs bara vanlig disktrasa - kanske bättre m microfiber eller dyl?

  • Äldre 15 Mar 02:15
    #3
    Svar på #2
    Jag använder bara en vanlig disktrasa och det funkar fint. Men jag har det inte så skitigt hemma iofs. Är sällan hemma så det hinner inte bli så smutsigt mellan dammandet.
  • Äldre 15 Mar 02:15
    #4

    Ett tips till vissa ställen är att använda dammsugaren med det där munstycket som har en massa fransar. Funkar på böcker/bokhyllor, dvd, sladdhögar osv. Då sugs dammet in i dammsugaren också, samtidigt som man borstar bort det.

  • romani beauty
    Äldre 15 Mar 02:27
    #5

    fuktig mikrofibertrasa är suverän! Vippa är bara bra på ställen där man inte kan komma åt..jag dammar taken med den

  • Äldre 15 Mar 02:55
    #6
    Svar på #4
    visst vet du att detta endast fungerar OM man har en dammsugare med vatten fliter för ALLA andra dammsugare förutom central) släpper ut ALLA farliga små partiklar igen när man dammsugar upp dom ?
  • Äldre 15 Mar 09:26
    #7

    Alltså problemet är inte att det "hinner bli skitigt" här heller då jag dammar vissa ytor minst en gång om dagen. Det är bara helt sjukt dammigt... =/ Dammsugare har jag men orkar inte ta upp då den är tung och vi har 4 våningar att gå igenom...

    Skall testa fuktig microfibertrasa. =)

    Tack för alla svar!

  • Äldre 15 Mar 09:41
    #8

    När man dammar ska man inte använda blöt trasa, som du säger så drar det bara runt dammet. En microduk behöver du bara spraya med lite vatten när den bara ska vara till dammning, de flesta går även helt utmärkt att använda helt torra.

  • Mia Roza
    Äldre 15 Mar 11:05
    #9

    Jag tar en blöt/fuktig trasa och torkar och när jag är klar med det tar jag sedan an handduk och drar över. Tycker att man får med sig allt då på handduken (det som inte följer med trasan. )

  • MrsSöd­erböna­n
    Äldre 15 Mar 11:25
    #10

    Jag använder väl urvriden microfibertrasa. Tycker dammet fastnar bra på den. Tack och lov behöver jag inte dammtorka så ofta eftersom vi har den uppdelningen att dammsugning och dammtorkning är mannens område i vår familj.

Svar på tråden Alltså, hur dammar jag??