• JoiPoi
    Äldre 15 Mar 19:03
    7015 visningar
    12 svar
    12
    7015

    Vaccin mot pollen!?

    Har försökt läsa lite på nätet om pollenallergi och att man kan vaccienera sig mot det! Att man gör det i ca 3 år och sedan är det borta!?
    Men hörde av någon att man kan göra det inför varje säsong och klara sig den säsongen!? Vart sker dessa vaccinationer!? På vårdcentralen eller går man till en vaccinations klinik!?

  • Svar på tråden Vaccin mot pollen!?
  • Äldre 15 Mar 19:12
    #1

    Finns tablett mot gräspollen, om det är den du menar


    Våga Vägra Östrogen
  • JoiPoi
    Äldre 15 Mar 19:14
    #2

    Aha är det bara gräs!? Jag har björk, (även häst,hund,katt)

  • Äldre 15 Mar 19:17
    #3
    JoiPoi skrev 2009-03-15 19:14:03 följande:
    Aha är det bara gräs!? Jag har björk, (även häst,hund,katt)
    Grazax är iaf mot gräspollen och man börjar ca 4 mån innan säsongen för att få effekt.

    Vet inte om det finsn andra, har lite dålig koll, var ett tag sedan jag jobbade på apotek.
    Våga Vägra Östrogen
  • Äldre 15 Mar 19:21
    #4

    hej.. ja det finns så man kan ta en spruta. jag har dock ej gjort det men jag ångrar mig alltid varje vår.
    Men jag är så spruträdd.
    Ring och hör med vårdcentralen eller sjukan så ska du nog få hjälp.
    Själv så ska jag inhandla mig ett lager med piller om jag nu inte vågar ta sprutan.

    Det är ej bara mot gräs.
    Jag är allergisk mot allt men inte gräs.

  • JoiPoi
    Äldre 15 Mar 19:25
    #5

    Nyfiken tös: Jag ringde vårdguiden i fredags och hon som jag pratade med hon sa bara att hon själv hade tagit vaccin i tre år och var nu immun. hon visste INGET om det jag undrade!!!!!!!

    Får nog ringa vårdcentralen imorgon, om det är sviiiin dyrt ska jag nog oxå ta o handla hem en rejäl uppsättning av medicin
    Jag måste ha nässpray,tabletter,ögondroppar och astma spray pga björk pollen!!!!! Bläää

  • Äldre 15 Mar 19:29
    #6

    tror det kostar runt 500kr. är inte säker.
    jag är själv likadan, måste också ha allt det du skrev. fick astma när jag var yngre pga allergi. har inga känningar av den, endats på våren. drygt.

  • Äldre 15 Mar 19:31
    #7

    fast det blir ju nästan lika dyrt med alla mediciner. man borde nästan ta och släpa sig och tvinga sig att ta en spruta, men uch... ryser bara jag tänkter på nålar..

  • JoiPoi
    Äldre 15 Mar 19:34
    #8

    Jo det blir ju dyrt vilket som...
    Tänk så skönt att slippa ta piller o ha ögon som rinner o kliar!
    Ugh, imorn bitti ska jag ringa o höra efter!

  • Äldre 15 Mar 19:46
    #9

    ja fy det hade varit härligt att slippa det. Sover som en kratta också på våren, hängig och trött varje dag. Hostar och allmänt jävlig. Är inte en normal människa på våren..

  • MissLi­llan
    Äldre 15 Mar 19:54
    #10

    jag tog spruta när jag var under 18 eller vad det är då man inte behöver betala. så vet inte vad det kostar. men den höll i sig i tre månader. så jag skulle tagit två då det inte räckte alltså en efter tre månader igen. men då var jag på semester. fick dock komplettera med med spray droppar ibland men inte alls lika ofta. funderar på att ringa i år nu när det kom på tal. det är ju rätt smidigt.

  • JoiPoi
    Äldre 15 Mar 20:13
    #11

    MissLillan; Men då räckte det under pollen säsongen!?!

  • MissLi­llan
    Äldre 15 Mar 20:39
    #12
    Svar på #11
    jag är allergisk mot både björk och gräs. så inte för mig. men jag fick också komplettera med droppar och spray men inte alls lika ofta.
Svar på tråden Vaccin mot pollen!?