• Arkansiel

    Spänner sig när vi går ner för trappan

    Min son spänner sig och håller andan så att han blir illröd i ansiktet när vi går ner från övervåningen! Om jag går ner väldigt sakta och stannar halvvägs i trappen går det bra men annars händer detta och så blir han jätteledsen som följd. Kan det verkligen vara så att den lilla höjdskillnaden kittlar honom så mycket i magen att det är obehagligt? Kommer inte på någon annan förklaring. Är detta något ni känner igen?

  • Svar på tråden Spänner sig när vi går ner för trappan
  • Sannlycke

    Hej! Jag har inte upplevt samma, men å andra sidan har jag inte gått i nån trapp än med min bebis. Tycker ändå att det låter som om han kanske tycker det e lite otäckt. Om jag föreställer mig själv hur det vore att bli buren i en trapp så kittlar det faktiskt lite i magen Bebisar har ju inbyggda "rädslor" för höjder och andra faror.

  • Arkansiel

    Hmm... Jo, fast han kan ju knappast veta att han befinner sig i en trappa, han kan ju inte uppfatta höjder när han är så liten, eller? Jag bär honom dessutom vänd mot mig så han ser bara mig. Men jag antar att det är reflexmässigt att spänna sig när det kittlar i magen, om han nu skulle falla så är det ju bättre om musklerna är spända. Jag blir bara så förvånad att han kan känna av en sådan liten höjdskillnad, han spänner sig direkt på första trappsteget!

  • Veras mamma

    Min dotter gör precis samma sak när jag gär ner för trappan. Det har hänt tre gånger nu. Det måste ju nästan vara för att hon tycker att det är obehagligt.

  • Tummelisa

    Ja vi har två små trappor i huset som bara är 3 steg, och ofta när vi bar ner vår son när han var ca 2-4månader (ungefär den åldern, minns inte exakt) så märkte man tydligt att han reagerade på höjdskillnaden om man gick för snabbt. Bara om man gick nerför, inte om man gick uppför. Han andades in typ som när de får vatten över huvudet och slog ut med armarna. Sov han kunde han vakna och börja gny.

    Nu är han 6 månader och kan inte påminna mig om att han fortfarande reagerar sådär. Kanske har han vant sig eller så går vi inte lika häftigt nerför? :-/

  • tebax

    vår pojke älskar det, blir nog som en hissnande känsla. Så fort vi ska gå ner blir han stel och sen börjar han skratta :)

  • Arkansiel

    Enok blir 5 månader nästa vecka och spänner sig inte längre i trappan. Sist jag kan minnas var när svärmor gick uppi trappan med honom eftersom hon inte visste att han inte gillade det och det var i påskas. Men som Tummelisa påpekade, är det för att vi går långsammare i trappan av ren vana eller för att lillen vant sig? Ska gå lite fortare upp i trappan nästa gång och kolla

Svar på tråden Spänner sig när vi går ner för trappan