• Äldre 18 Mar 13:43
    45100 visningar
    17 svar
    17
    45100

    Hur putsar man fönster utan att det blir ränder & flammigt?

    Är det någon som har tips på hur man putsar fönster och med vad så det inte blir ränder och flammigt. Idag putsade jag fönstrena med AJAX fönsterputs och hushållspapper, men det blev inget bra. Har ni några andra tips?

  • Svar på tråden Hur putsar man fönster utan att det blir ränder & flammigt?
  • Burber­ry
    Äldre 18 Mar 13:46
    #1

    fönsterputs och tidningspapper brukar fungera.

    eller vatten och en speciell tvättrasa tänkt för fönsterputs.

  • Namast­e72
    Äldre 18 Mar 13:47
    #2

    Vatten blandat med t-röd, spruta på rutan och torka av med hh-papper.


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • s79
    Äldre 18 Mar 13:48
    #3

    Jag brukar ta några droppar yes diskmedel i vattnet, sedan blöt trasa och därefter torka torrt med gammal kökshandduk eller liknande. Brukar bli bra!

  • Stor mamma
    Äldre 18 Mar 13:48
    #4

    Jag brukar ta spolarvätska och en linnetrasa. Inte en rand och inte flammigt

  • Äldre 19 Mar 10:04
    #5

    Fönsterputs på mjuk svamp o sen dra med fönsterskrapa, ta bort kvarstående ränder o fukt i kanter med en torr tvättlapp till barn misslyckas aldrig


    .?:*¨¨*:?. Det är jag som är Måns mamma - väntar på lillasyster .?:*¨¨*:?.
  • Twid
    Äldre 19 Mar 10:59
    #6

    När jag jobbade som fönsterputsare så hade vi enbart vatten och några droppar av något medel som hette kraft. Sen en gnugga med en riktig "fönster mopp" och en skrapa. och eventuellt trasa för att torka efter kanterna. 

    men här hemma blandar jag på metoderna:P
    ena gången är jag slö och då blöter jag bara diskborsten med "inbyggt" diskmedel i och gnuggar över fönstrena sen tar jag bort det med en skrapa och torkar efter med M-tork. Eller så använder jag en "fönster mopp" med bara vatten och några droppar yes i. sen skrapa och papper. 

    jag har aldrig lyckats få ränder iaf!

    Min mamma tar alltid i lite sköljmedel i sitt vatten för det är antistatiskt och gör att inte fastnar damm på fönstrena tydligen!

    finns många metoder! Men jag skulle aldrig använda något medel som heter just fönsterputs på just fönster. det får vara till speglarna här hemma! 

  • ester
    Äldre 19 Mar 11:01
    #7

    Diskmedel och tidningspapper
    Funkar finfint!

  • godish­järtat
    Äldre 19 Mar 11:08
    #8

    Håller med ester..det använder jag också.

  • Äldre 19 Mar 11:12
    #9

    tycker att det lätt blir så flammigt när jag kör med Yes, skrapa och tidningspapper, vet inte vad jag gör för fel heller..

  • josan
    Äldre 19 Mar 11:19
    #10

    först tar jag bort den värsta skiten med fönsterputs och hh-papper. sen eftertorkar jag med fuktad mirakeltrasa avsedd för fönster och speglar. det blir så fint så.

  • Glamou­r1
    Äldre 19 Mar 16:27
    #11

    Vatten, några droppar yes och fönsterskrapa. Skinande rent blir det!

  • Hella Pella
    Äldre 19 Mar 16:56
    #12

    Vatten+yes som tvättas ut med disktrasa, sedan skrapa och torka torrt med tidningspapper. Jag får aldrig ränder, det blir fin fint! :)

  • Zimlis
    Äldre 19 Mar 17:09
    #13

    Hemligheten ligger i själva putsandet *nickar* Putsar man det torrt blir det inte flammigt - man kan faktiskt se om det blir flammigt på en gång, man får bara vrida huvudet och titta på fönstret från olika vinklar.

    Tidningspapper är verkligen bra - viktigast är att man putsar med papper/trasa som inte luddar


    Klia en hund och du har funnit en fast anställning.
  • Fille Fjonka­n
    Äldre 19 Mar 18:10
    #14

    Vatten med diskmedel i (och ev T-röd om det är kallt ute) och "fönstermopp" och skrapa och sedan någon gammal trasa för att få bort vattenresterna vid kanterna.


    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Ittise­n
    Äldre 19 Mar 18:11
    #15

    Vatten med lite yes i funkar bra!

  • Nussia
    Äldre 19 Mar 20:02
    #16

    Jag har alltid kört med yes och tidningspapper, men nu har vi flyttat och fönstren här GÅR INTE att få rena. Det är som en fet beläggning/hinna på både insida och utsida och jag har försökt allt jag kunnat komma på. Det är lika jävla flammigt ändå. TIPS???

  • Äldre 20 Mar 22:39
    #17

    jag använder fönsterputs som jag sprutar på, smetar ut med papper (men bättre om man har en gammal tygbit, typ gammalt lakan eller liknande), sen tar jag en fönsterskrapa o drar bort allt fönsterputs, sen torkar runt sidorna med en mirakeltrasa! kollar om det behövs torkas någon fler stanns, o då gnuggar jag med mirakeltrasan så blir det inga ränder eller fläckar!
    färdigt!

Svar på tråden Hur putsar man fönster utan att det blir ränder & flammigt?