• Anonym
    Äldre 20 Mar 14:33
    47015 visningar
    49 svar
    49
    47015

    Farligt med hög puls?

    Är det farligt med hög puls? Kan man dö av det? om man har en vilopuls på runt 100?

  • Svar på tråden Farligt med hög puls?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 15:42
    #1

    *Puffar*

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 00:11
    #5

    Jag födde en liten för två veckor sen lite drygt, genom snitt. Tänkte om det berodde på det, har haft hög puls sen snittet.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 11:08
    #9

    Jag är inte gravid i alla fall då jag födde en liten för lite mer än två veckor sen, genom snitt. Mitt blodtryck låg på 139/79 och det är normalt enligt vårdcentralen men pulsen var hög sa dom. var ner här och lyssna igår och hon sa besök akuten men så sjuk känner jag mig inte =( Jag mår bra i övrigt, har yrsel bara. Vad blodvärdet ligger på vet jag inte.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 11:23
    #12
    Eisa skrev 2009-03-21 11:17:46 följande:
    Tror jag svarat dig förut TS, men 1. Du dör inte av vilopuls 100 och 2. Jag tror att din höga puls har med hormoner i samband med barnafödande att göra på nåt sätt, och jag tror att det därför snart går över.Men det är vad jag tror.
    Man dör inte om den är över 100 heller? =( Är så rädd! fast hon jag prata med sa att jag skulle besöka sjukan och sjukan sa nej nej nej och en annan sköterksa lika så så farligt kan det ju inte vara då.

    Mmm jag vet inte jag, orolig är jag men sambon säger också att det nog inte är något fara, jag mår ju bra i övrigt förutom yrsel =(
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 11:34
    #18

    Förslorade 800ml blod vid förlossningen står det i pappren, som sagt inte kollat blodvärde bara trycket och det var ju bra. Hon skrämde mig måttligt ska jag säga när hon sa besök akuten pga att jag är så ung(21) och så pga snittet tänkte hon på. men som sagt mår jag bra i övrigt, känner inte av snittet. bara yrsel men det beror ju säkert på pulsen.

    Vad är skörtelrubbning? ...

    Jag använder inte nikotin.

    Hade hög puls redan efter snittet, men fick ändåå åka hem...

    Skönt att man inte behöver oroa sig för kompllikationer än. Sköterskan på rådgivningen tyckte jag skulle vänta till efterkontrollen nämligen.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 11:35
    #19

    Vars på VC kan man boka tid för blodvärde? Mvc eller måste det vara husläkaren?

  • Anonym
    Äldre 21 Mar 11:43
    #24

    Hög puls kan ge problem i längden, och kan även orsaka mindre trevliga symptom som yrsel, trötthet, bröstsmärtor och svimning. Så du bör ju kolla upp det. Man kan få det av stress, järn brist. B12brist eller sköldkörtelproblem tex.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 11:47
    #26
    Mylla skrev 2009-03-21 11:41:56 följande:
    Vet inte hur de vill ha det där du bor. Kanske det är mvc som gäller tills efterkontrollen? Ring rådgivningen och fråga.Om du har ett för lågt värde så kan du både bli yr och få hög puls av det. Mindre troligt att pulsen i sig gör dig yr men det kan vara så också. Är pulsen jämn och känns normal annars utom att den är snabb?
    Får ringa Mvc på måndag och höra.
    Tycker den känns jämn men slå snabbt, inte i otackt eller vad man ska säga.
    Suri skrev 2009-03-21 11:42:01 följande:
    På BB efter snittet kollade de alldeles säkert ditt blodvärde. Har du kopia på journalen kan du kolla där, eller ring till BB och fråga.Det är inte farligt. Under grav hade jag en puls på 100-120 hela tiden. Jobbigt, jag var yr och flåsig. Det satt  ett tag efter med gick så småning om över.Om du nu oroar dig över pulsen blir du stressad och då får du en högre puls av det... Jobbigt. Försök att inte tänka på det och ta långa, raska promenader. Och ät ordentligt och järnrikt! Kanske käka lite järntabletter?Men ring sjukvårsupplysningen, de är väldigt hjälpsamma där.
    Ja det gjorde dom, hade lågt då har jag för mig: 83 vid en kontroll och 95 vid andra, tror det var värdet i alla fall. dom kolla det pga yrsel redan där.

    Sant, man får högre puls vid stress osv och att jag tänker på det hon sa igår gör ju inte saken bättre.

    Ta promenad skulle jag om jag inte blev så yr =(
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 11:48
    #27
    Eisa skrev 2009-03-21 11:44:53 följande:
    800 ml blod är väl ganska mycket att förlora? Kan ju faktiskt vara så att du har lågt Hb och att kroppen kompenserar med lite högre puls.Ja man kan bara spekulera. Ring VC du bara.
    Dom sa inget om det i alla fall =O Kan man få hög puls av lågt HB? bör ju börja kika där i så fall. Kan man vända sig till Mvc i så fall?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 11:51
    #29
    Eisa skrev 2009-03-21 11:50:21 följande:
    Ja man kan få hög puls av lågt Hb. Det är naturligt. När det inte finns tillräckligt med röda blodkroppar som kan transportera syret så måste hjärtat pumpa runt blodet snabbare istället.
    Då ska jag nästan börja och kolla där tror jag, kan ju säkert vara det då eftersom jag hade lågt på sjukan redan efter snittet.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 11:53
    #31

    Hade 95 slag i minuten i puls när jag åkte hem ser jag nu så var ju lite hög redan då.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 11:54
    #32
    Eisa skrev 2009-03-21 11:53:28 följande:
    Ja kolla det.
    Ska ringa på måndag och boka tid för det, måste man ju kunna göra på MVC tycker man?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 12:00
    #35
    Mylla skrev 2009-03-21 11:59:07 följande:
    Men då har vi ju löst det problemet. Hb är samma sak som blodvärde b.t.w. Om du inte har blivit mycket sämre och mer yr kan du strunta i att kolla nu utan vänta tills efterkontrollen. Se till att du får i dig näring-järn på rätt sätt så det tas upp bra. Vet du hur?
    Nix vet inte hur? ...

    Jag är inte mer yr är tidigare, har känt samma sorts yrsel nu en vecka typ så. började förresten på allvar förra torsdagen så.
    men bokar nog tid för och se ändå, vill kunna gå ut och röra på mig utan och bli yr och är det blodvärdets fel så är det ju lätt ordnat med tabletter.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 12:01
    #36
    Mylla skrev 2009-03-21 12:00:21 följande:
    Du fick väl instruktion om att ta järntabletter? Annars borde du det.
    Nej faktiskt inte!
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 12:11
    #38
    Mylla skrev 2009-03-21 12:05:21 följande:
    Det var ju konstigt. Har du några hemma? Åt du under graviditeten? Annars kan du köpa dom på Apoteket, det är receptfritt. Man ska ta dom tillsammans med något c-vitaminrikt, apelsin, paprika, citronjuice t.ex. Man ska inte ta dom tillsammans med mjölkprodukter,kaffe, the eller cocacola. Har hört att det tas upp sämre då.
    Okej. Åååh citronjuice måste jag köpa, gott!

    Nix åt inga under graviditeten, hade bra värde då.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 12:19
    #40
    stresss skrev 2009-03-21 12:15:19 följande:
    Blutsaft är också jättebra, mindre biverkningar än järntabletter, finns på hälsokost.
    Det pratade en kompis till min mamma om, är det också järnrikt?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 12:30
    #42

    Anonym (Puls) skrev 2009-03-21 12:28:52 följande:


    Mitt tips
    =) Ska göra det, ringa Mvc =)
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 Mar 17:36
    #44

    Inget problem med HB:et eller blodsockret, tog blodtryck igen för och kolla pulsen och den låg på 131 =| Inte bra inte bra. Tog tre rör med blod också som ska skickas iväg på analys, kolla blodstatus och om det är sköldkörteln som spökar. Men kan man ha dom symptomen som jag har då? Yrsel och hög puls. Min BM sa att det lät som det eftersom jag rasat i vikt också på så kort tid samt att jag svettas och skakar.

Svar på tråden Farligt med hög puls?