• Äldre 21 Mar 11:46
    18324 visningar
    12 svar
    12
    18324

    Det här med dränering på hus???!!??

    Hej hej!

    Jag och min sambo har funderat ett tag på att köpa hus, men varenda hus vi lyckas bli intresserat av behöves dräneras. Jag har hört allt möjligt från att det ska dräneras med 20 års intervaller till 50 år emellan. Så min fråga till er därute är igentligen, hur ofta behövs det dräneras?

  • Svar på tråden Det här med dränering på hus???!!??
  • Äldre 21 Mar 13:45
    #1

    vårt hus är 50 år och visst är det lite fukt i källaren (så att vi får tusenfotingar ibland, det syns inga fuktfläckar) men eftersom vi bara använder den som källare är det inga problem. Behöver jag torka tvätt där sätter jag på en avfuktare.

  • katjas­ruta
    Äldre 21 Mar 15:55
    #2

    Beror ju på hur ni tänkt använda källaren. Om ni tänkt inreda källaren och den är fuktig så behövs det ju en omdränering. Vårt hus var 70 år gammalt när vi köpte det, vi gjorde en omdränering eftersom vi planderade att inreda källaren. Om vi inte skulle inrett den hade vi struntat i omdräneringen. Vi har precis gjort en omdränering och vi tänker inte göra en till på 40 - 50 år. dvs om vi ldå fortfarande ever och bor i vårt kära hus:)

  • Carbon­mamma
    Äldre 21 Mar 16:00
    #3

    Man bör alltid omdränera hus med ca 50 års mellanrum. Även om ni bara ska använda huset som källare, så sprider sig svampen dvs den microbakteriella bakterien upp i huset och detta ser man ju inte. Till slut sätter det sig i trä närmast källaren, ex i väggar mm mm. Detta kan också ge allergier mm, så oavsett ska man ta hand om sitt hus grund, hela huset vilar på den.

  • Äldre 21 Mar 16:31
    #4

    När det behövs skulle jag säga... vissa hus behöver dräneras om var 50 år andra var 10:e... grannen har precis dränerat om sitt och det är 7 år sedan sist.


    Fick 3 killar på 3½ år ☆ tesked.blogspot.com/virkaholic.blogspot.com/
  • Äldre 22 Mar 09:19
    #5

    Ok, tack för svaren. Det nya objektet vi har hittat är byggt 1974, och det finns förråd, tvättstuga/garage och hobbyrum där nere. Vi ska titta på det i veckan. Spännande...

  • Äldre 22 Mar 09:26
    #6
    Carbonmamma skrev 2009-03-21 16:00:15 följande:
    Man bör alltid omdränera hus med ca 50 års mellanrum. Även om ni bara ska använda huset som källare, så sprider sig svampen dvs den microbakteriella bakterien upp i huset och detta ser man ju inte. Till slut sätter det sig i trä närmast källaren, ex i väggar mm mm. Detta kan också ge allergier mm, så oavsett ska man ta hand om sitt hus grund, hela huset vilar på den.
    Det beror uppenbarligen på vem man frågar. Fråga ett företag som utför dräneringar så bör man göra det med max 25-årsintervaller Mikrobakteriell tillväxt är det långt ifrån alla som får.
  • Äldre 22 Mar 11:15
    #7

    Intervallen beror ju, precis som Teskedsmamman är inne på, på de individuella förutsättningarna, och hur arbetet utförs.

    Vårt hus är 40 år, och har ingen dränering. Men vi har inga som helst fuktproblem i källaren för det.

  • agda06
    Äldre 22 Mar 11:28
    #8

    Vi har precis köpt hus och pratat dränering med måååånga, både "vanliga" husägare, mäklare och besiktningsmän.

    Det jag lärt mig är:

    * Man bör dränera om OM det behövs. Vissa hus (läs gamla hus, byggda före 1950) har "naturlig" (ej "farlig") fukt i källaren och man kan dränera om tusen gånger utan att det försvinner. Denna fukt är, som sagt, naturlig och inget man kan göra något åt. Den är inte heller "farlig".

    * Det som är "farligt" är att stänga in fukten i källaren. Med tex gipsskivor, platsfärg. Detta kan göra att fukten blir mögel, som kan orsaka obehag. Stäng ALDRIG in fukten.

    * Det råder "hysteri" kring dränering (enligt vår besiktningsman) gamla hus mår inte bra av omdränering och problemet kan bli värre efter omdränering.

    * Det är skillnad på källarlukt och fuktlukt. Källarlukt är inget farligt alls, det är mögel som är det farliga.

    * Ventilation är viktigt. Se till så det finns ventiler som gör att luft kan cirkulera.

    Ha ha.. Jag låter ju som en expert!

    Lycka till med huset!

  • Äldre 22 Mar 11:46
    #9
    snartliverhorn skrev 2009-03-22 09:19:53 följande:
    Ok, tack för svaren. Det nya objektet vi har hittat är byggt 1974, och det finns förråd, tvättstuga/garage och hobbyrum där nere. Vi ska titta på det i veckan. Spännande...
    Köp en billig fuktmätare på Clas Ohlson och kolla vad den säger om källaren
  • Äldre 22 Mar 19:47
    #10

    Tackar så mycket för alla tips. Ska bli kul det här

  • Okänd
    Äldre 27 Aug 18:47
    #11
    Meddelande borttaget
  • Äldre 17 Mar 13:55
    #13
    mushiii2 skrev 2018-03-14 20:51:03 följande:

    ????


    Vårt hus är 40 år, och har ingen dränering. Men vi har inga som helst fuktproblem i källaren för det.
    Markförhållandena har stor betydelse för dräneringen. Det är skillnad på blålera och sandmark.
Svar på tråden Det här med dränering på hus???!!??