• Svar på tråden Janome Coverpro 1000 cp Del 3
  • Mimmi 71

    Vi kan ju inte ha en tråd utan kommentarer

    Nu är den inlagd i mina favoriter

  • Dora

    Oj vad här är tomt! Hoppas det beror på att allas maskiner fungerar som de ska.

    Idag har min varit sååå nära att förpassas till returpunkten. Idag har den inte funkat alls. Den bara står och tuggar eller matar lite lite. Jag har exakt samma inställningar och samma tyg som sist då den uppförde sig helt okej. Jag begriper inte hur den kan bete sig så olika. PMS på högsta nivå. Sitter faktiskt och surfar efter en annan täcksömsmaskin. Funderar på en Huskylock 936.

    Jag är så less på att sabba beställningar gjorda i dyrt tyg pga av den j--la skitmaskinen!!!!

  • yrväder

    Vad tråkigt....

    Min uppför sig iaf tokbra. Det enda jag kan klaga på är att det blev hål, för första gången, med EL-nålarna, men det var i ett tyg jag färgat och inte eftertvättat med sköljmedel, så det var rätt så hårt. Jag har även provat slänga i vanliga stretchnålar, och jag märke inte skillnad alls.

  • Dora

    Jag är rätt säker på att det är min bandkantare som är den stora boven. Den verkar på nåt vis vara för trång så den håller fast tyget. Men inte alltid då...

  • Mimmi 71

    Och jag måste ännu en gång berömma min maskin Visst får jag enstaka hoppstygn men de fäster jag för hand efteråt i så fall. I min "kollektion" så ingrå ju 5 storlekar och jag kanske får 2 hoppstygn på alla fem tröjor och då använder jag ju mig av avig täcksöm över alla raglansömmar och på fåll och kantband i hals och ärmslut. Helt ok resultat tycker jag. Men som du säger, Dora, så matar min maskin lite dåligt vid kantband också. Har alltid 4 på stygnlängd vi kantning men 3 vid täcksöm.

    Har läst ett tips om att man skall använda EL-nålar för att minska hoppstygn, men även fått rådet att använda stretchnålar för att inte slå sönder tyget. Jag har gått på det sista rådet för jag får ju sällan hoppstygn iallafall.

  • ak74

    Dora:
    Finns det inte skruvar på bandkantaren just för att kunna justera hur "trång" den ska vara?
    Jag har inte testat själv...
    Jag har kommit på att bandkantaren funkar bra med interlock och mudden från stoff och stil. Mudden från swelogent funkar inte alls

    Sen har jag svårigheter med den aviga täcksömmen. På en av sonens uggletröjor är det ingen som helst stretch i nederkantens fåll och så har det blivit hål där jag sytt med avig täcksöm. På landskapstyget är det däremot inga sådana problem.

    Sen har jag himla svårt att få den aviga täcksömmen rätt placerad. Vet inte hur jag ska göra för att få den snygg...

  • ak74

    Såg förresten att det fanns tillbehör till CP:n till salu på sysidan...
    Inte min annons...

  • Mimmi 71

    Kokalal har en pressarfot som markerar mitten som kan vara bra om man vill ha täcksömmen mitt över en söm exv. Jag har inte testat denna själv.

    För att fålla så tycker jag att fållguiden är helt underbar - det är ju bara att "tuta och köra" och endast se till så att tyget ligger plant emot dess kant.

    Använder du stretchnålar eller EL-nålar? Jag har fått rekomendationen att använda stretch för enligt erfarenhet så kan det bli hål med EL-nålar. Eftersom vanliga stretchnålar är något kortare så kan de vara lite mer känsliga för hoppstygn dock.

    Jag använder nästan uteslutande S&S mudd och några enstaka gånger har jag använt vanlig interlock. Jag köper aldrig någon annan mudd än S&S iallfall för det har jag bara dålig erfarenhet av även innan jag köpte CPn.

  • ak74

    Jo, stretchnålarna satte jag i med en gång. Har faktiskt aldrig sytt med CP:n på vävda tyger...
    Jag har en "adjustable seamguide" så placeringen på fållarna är inga problem. Jag brukar pressa fållen och måtta in var jag vill ha sömmen med seamguiden och sen är det bara att sy...

    Men... vad är det för något som Kokalal har? Finns det bild på hennes blogg?

  • Dora

    Jag tror inte det finns några skruvar som justerar hur trångt det ska vara. bara för att ändra hur över och undekant ska ligga mot varandra. kant i kant eller lite "överhäng" på ena sidan. (jag förklarar superbra)
    Det kanske är nåt fel ¨på min bandkantare. Var köper man EL-nålar?

Svar på tråden Janome Coverpro 1000 cp Del 3