Forum Psykisk ohälsa - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Någon här som äter Mirtazapin?

    Lör 28 mar 2009 09:33 Läst 12847 gånger Totalt 23 svar
    Anonym (ånges­tattac­k)
    Visa endast
    Lör 28 mar 2009 09:33

    Någon här som äter Mirtazapin?

    Kombinerar ni de med någon annen medicin?
    Har ni fått några biverkningar?

    Min läkare vill sätta in Zyprexa också men känner mig tveksam till det... Äter redan Atarax till kvällen och känner att det nog räcker.

    Man blir ju helt zombiefierad av medicinerna anser jag.
    Kan inte jobba eller umgås med vänner för jag blir så trög.
    Dessutom tappar man ju all socialt umgänge då man inte får dricka när man äter Mirtazapinen.
    Inte så att jag Måste dricka för att ha kul men ett glas vin eller två en lördag vill jag kunan unna mig för att det är gott. Itsället för en godispåse liksom.

    Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Lör 28 mar 2009 12:09 #11
    mimi66 skrev 2009-03-28 09:56:19 följande:
    Har ätit Mirtazapin i över 1½ år. Pga att jag inte kan sova.. Tog den till natten. Kan nog säga att den räddade mit liv. Har även Cymbalta som jag tar på morronen.. Biverkningarna jag fick av Mirtazapinen var "restlesslegs" alltså ofrivilliga ryckningar i benen.. Fick därför byta till Mianserin, vilket funkar bra.. om du tar din Mirtazapin på morronen, tycker jag du ska höra med läkaren om det inte går lika bra att ta den på kvällen, då får du sova gott och känner dig inte trög och zombi.. Ang alkohol så är det ju inte rekomenderat att dricka under pågående behandling.. Men jag tar mig ett glas vin eller nån öl ibland trotts medicineringen..Ang "Anonym" som ökade i vigt.. Jo det gjorde jag med.. Fick ett otroligt mat begär då jag började med Mirtazapin.. MEN om man vet om det så kan man själv se till att inte vräka i sig allt som finns tillgängligt..
    Hej,MimiAngående cymbaltan..hur mycket äter du..och hur lång tid tog det innan du kände dej bättre av medicinen...äter den själv..gjort i tre månader..känns ej som rätt medicin för mej
  • Anonym (inl 6)
    Visa endast
    Lör 28 mar 2009 21:48 #12

    Eftersom jag även har ätstörningsproblematik så var viktuppgången ännu ett nederlag då jag nu är överviktig. Inte så kul för ngn, ännu mindre för en som har ÄS

  • Lör 28 mar 2009 23:31 #13

    min sambo har ätit mirtazapin i ett år, han har gått upp 30 kg.

  • Sön 29 mar 2009 11:02 #14
    garion skrev 2009-03-28 12:09:40 följande:
    Hej,MimiAngående cymbaltan..hur mycket äter du..och hur lång tid tog det innan du kände dej bättre av medicinen...äter den själv..gjort i tre månader..känns ej som rätt medicin för mej
    Jag har 90mg av Cymbaltan.. Tog nog mellan 1 & 2 månader innan jag kännde av den.. JAg hade Efexor före Cymbalta, men min läkare tyckte att jag skulle byta till just Cymbalta pga mina nervsmärtor.. De blev dock inte bättre av denna medicin.
  • Anonym (ånges­tattac­k) Trådstartaren
    Visa endast
    Sön 29 mar 2009 11:26 #15

    Någon som ätit Cisordinol?
    Det var min läkares andra förslag.
    Biverkningar av denna?

    Jag tänker genast sluta med Mirtazapinen.
    Har redan gått upp 2 kilo denna vecka och det måste vara medicinen.
    Känner hur det kryper i hela kroppen.

  • Sön 29 mar 2009 13:43 #16

    Vill rekomendera Seroquel som tillägg till antidepressiv medicin. Man kan gå upp i vikt av den med men inte som Mirtazapin eller Zyprexa som tillägg till Cymbaltan.
    Jag vet att Mirtazapin och Zyprexa är HELT olika mediciner men ibland prövas de som tillägg nör SSRI/SNRI inte fungerar tillräckligt.
    Seroquel tycker jag är jättebra, jag har inte alls lika mycket ångest och sover bättre på nätterna, dessutom är den godkänd mot depression alldeles nyss.
    Zyprexa och Serequel är väldigt lika men man går inte upp lika mycket i vikt av Serequel.

  • Anonym (inl 6)
    Visa endast
    Sön 29 mar 2009 14:09 #17

    Anonym (ångestattack) skrev 2009-03-29 11:26:17 följande:


    Någon som ätit Cisordinol?Det var min läkares andra förslag.Biverkningar av denna?Jag tänker genast sluta med Mirtazapinen.Har redan gått upp 2 kilo denna vecka och det måste vara medicinen.Känner hur det kryper i hela kroppen.
    Föstår det, önskar jag hade hunnit sluta i tid...
  • Anonym (uppon­er)
    Visa endast
    Sön 26 apr 2009 20:00 #18

    Gick upp 11kg på ca 3 månader.. slutade endast därför. Äter sertralin också så det skulle vara ett komplement men jag är helre utan än att gå upp i vikt så mycket.

  • Anonym (tjej)
    Visa endast
    Sön 26 apr 2009 20:04 #19

    Jag gick upp en del kilon i vikt och mådde enbart sämre av mirtazapin. Fick mycket mer ångest,.

    Kombinerade med alla möjliga tabletter. Atarax, sömntabletter, xanor, Lyrica etc etc

    Sedan slutade jag med alla medicinerna och mådde mycket mycket bättre!!!

  • Sön 26 apr 2009 20:21 #20

    Seroquel är väl till för schizofreni.

  • hejasv­erige9­0000
    Visa endast
    Mån 13 sep 2010 15:17 #21

    Ofta ser jag trådar där själva frågan/frågorna är så oerhört generellt skrivna att försiktighet måste iakttas innan man svarar. I och med att du fått en medicin utskrivet har du naturligtvis också diagnostiserats av en läkare. Dock är det inte alltid så att patienten blivit informerad om vilken diagnos läkaren ansåg patienten lida av, eller så har patienten inte blivit tillräckligt informerad om vad diagnosen i ordets egentliga bemärkelse BETYDER.


    Du, liksom andra som ställer frågor på detta forumet, får gärna nämna era diagnoser, eventuell tidigare sjukdomshistorik, ålder etc istället för att endast skriva ”är den eller den medicinen bra?” samt gärna skriva vilka doser ni ordinerats, eftersom en seriös person inte gärna kan svara på dessa frågor utan att veta bakomliggande faktorer och eller diagnos.


    Generellt sett vill jag säga att Mirtazapin har så många biverkningar att om du fått det utskrivet för depression och/eller ångest i kombination med att du redan har Atarax och att läkaren DESSUTOM föreslår Zyprexa ”on top of” dessa mediciner kanske du skulle uppsöka en annan läkare och se vad denne anser. Många läkare menar väl, men saknar ibland tillräcklig kunskap för att göra korrekt bedömning. Har du provat att besöka en läkare med specialistkompetens inom psykiatri?


    Zyprexa är en mycket stark medicin som ofta ger en del oönskade biverkningar medan Atarax är en ångestdämpade medicin som är utmärkt att ta för de allra flesta om man har sömnproblem eller MILDARE ångest.


    Personligen skulle jag aldrig skriva ut Zyprexa + Mirtazapin + Atarax till en patient som lider av depression/och eller ångest. Det finns betydligt bättre alternativ till dessa mediciner. Dock, som jag initialt skrev, är det svårt att svara på dessa frågor utan att veta TS bakomliggande faktorer och eller diagnos etc.


    Lycka till.

  • Mån 13 sep 2010 15:27 #22
    hejasverige90000 skrev 2010-09-13 15:17:04 följande:

    Ofta ser jag trådar där själva frågan/frågorna är så oerhört generellt skrivna att försiktighet måste iakttas innan man svarar. I och med att du fått en medicin utskrivet har du naturligtvis också diagnostiserats av en läkare. Dock är det inte alltid så att patienten blivit informerad om vilken diagnos läkaren ansåg patienten lida av, eller så har patienten inte blivit tillräckligt informerad om vad diagnosen i ordets egentliga bemärkelse BETYDER.


    Du, liksom andra som ställer frågor på detta forumet, får gärna nämna era diagnoser, eventuell tidigare sjukdomshistorik, ålder etc istället för att endast skriva ”är den eller den medicinen bra?” samt gärna skriva vilka doser ni ordinerats, eftersom en seriös person inte gärna kan svara på dessa frågor utan att veta bakomliggande faktorer och eller diagnos.


    Generellt sett vill jag säga att Mirtazapin har så många biverkningar att om du fått det utskrivet för depression och/eller ångest i kombination med att du redan har Atarax och att läkaren DESSUTOM föreslår Zyprexa ”on top of” dessa mediciner kanske du skulle uppsöka en annan läkare och se vad denne anser. Många läkare menar väl, men saknar ibland tillräcklig kunskap för att göra korrekt bedömning. Har du provat att besöka en läkare med specialistkompetens inom psykiatri?


    Zyprexa är en mycket stark medicin som ofta ger en del oönskade biverkningar medan Atarax är en ångestdämpade medicin som är utmärkt att ta för de allra flesta om man har sömnproblem eller MILDARE ångest.


    Personligen skulle jag aldrig skriva ut Zyprexa + Mirtazapin + Atarax till en patient som lider av depression/och eller ångest. Det finns betydligt bättre alternativ till dessa mediciner. Dock, som jag initialt skrev, är det svårt att svara på dessa frågor utan att veta TS bakomliggande faktorer och eller diagnos etc.


    Lycka till.


    Antar att du är läkare efter som du skrev att du skulle aldrig skrivaut... Om man har diagnosen depression och har prövat Citalopram. Vad skulle du ordinera då?
  • Anonym (sjuks­kriven­)
    Visa endast
    Mån 13 sep 2010 16:14 #23

    Jag har ätit Mirtazapin i nästan 3 veckor nu. Hade gått upp ett par ofrivilliga kilon innan medicinen, men jag vet inte om jag gått upp fler pga medicinen, än.
    Men det jag mer undrar över är hur lång tid det tar innan man mår bättre.
    Mitt liv har varit en sån neråt spiral i ett par år nu och jag vet inte längre hurdan jag är när jag mår bra.