• Headru­sh
    Äldre 29 Mar 00:48
    361679 visningar
    7 svar
    7
    361679

    Ända eller enda?

    Vilken stavninga använder man när? Är ända alltid den man sitter på eller?

    Någon som har lite tips som man kan tänka på för att komma ihåg


    Alla stavfel är medvetna, så de' så!
  • Svar på tråden Ända eller enda?
  • Queen7­0
    Äldre 29 Mar 00:55
    #1

    Ända sitter man på, men kan också vara nåt man avslutar...:Nu ändar jag detta förhållande...

    Enda är när det är EN...den ENda...

  • DaCiss
    Äldre 29 Mar 01:20
    #2

    Ändan sitter man på men är också ett avslut. Ändan på en penna, på en väg.

    Jag går till vägens ände.

    Du är den ende för mig.

    En regel jag läste nyss  var: "Det enda du har ända till är att sitta på"

    Annars kopierade jag även detta:


    Ende/enda = ensam i sitt slag, bara en; vard. äv. endaste (förstärkande); inte en endaste en


    Ända = yttersta delen av något; slut
    =stump (garnända);
    = ändamål (till den ändan lät han...);
    = (vard.) bakdel, stjärt
    = göra slut på, (ändalykt, skämtsamt även=bakdel)
    =(understryker riktning el rörelse) ända hit, ända till månen


    Ur Bonniers svenska ordbok


  • DaCiss
    Äldre 29 Mar 01:24
    #3

    Men sen blir det lite svårare för med ä kan även skrivas då man talar om tid. T ex, ända sedan jag var barn...

    Men man får tänka på bara att enda har med antal att göra. Vid resten av gångerna använder du ända.

    Finns säkert bättre grammatiska regler för detta men själv går jag mest på känsla faktiskt.

  • Takex
    Äldre 29 Mar 11:00
    #4
    DaCiss skrev 2009-03-29 01:24:15 följande:
    Men sen blir det lite svårare för med ä kan även skrivas då man talar om tid. T ex, ända sedan jag var barn... Men man får tänka på bara att enda har med antal att göra. Vid resten av gångerna använder du ända. Finns säkert bättre grammatiska regler för detta men själv går jag mest på känsla faktiskt.
    Men det ar valdigt logiskt det ocksa, for det ar anda sen jag var barn, alltsa fran att vara barn upp tills nu menar man da.
  • gogudo­drorun­on49
    Äldre 21 Apr 19:10
    #5

    Nu får ni väl ändå ge er som säger att det

  • gogudo­drorun­on49
    Äldre 21 Apr 19:20
    #6

    Nu får ni väl ändå ge er som skriver att det ENDA ÄNDA betyder är bakdelen eller slutet på ryggen. Så är det alltså inte. Ta och kolla i Svenska Akademiens ordlista över svenska språket. Där står det klart och tydligt att ÄNDA har flera betydelser.  Tack för ordet/G

  • piixel­slyna
    Äldre 21 Apr 19:22
    #7
    gogudodrorunon49 skrev 2011-04-21 19:20:37 följande:
    Nu får ni väl ändå ge er som skriver att det ENDA ÄNDA betyder är bakdelen eller slutet på ryggen. Så är det alltså inte. Ta och kolla i Svenska Akademiens ordlista över svenska språket. Där står det klart och tydligt att ÄNDA har flera betydelser.  Tack för ordet/G
    Det är väl ingen som har skrivit det i den här tråden? Eller är jag helt blind?
Svar på tråden Ända eller enda?