• Äldre 29 Mar 15:27
    4446 visningar
    19 svar
    19
    4446

    Vilken tvillingvagn passar på landet?

    Hej!

    Vi ska få tvillingar i augusti, och behöver alltså på sikt en tvillingvagn.
    Den måste inte vara sprillans ny för all del.

    Vi har visserligen en gammal Emmaljunga syskonvagn sedan innan, men det är ju "leksakshjul" på den! Den har inte många promenader gått här alltså...man orkar ju inte! På sommaren gick det ju någorlunda, men har man resten av året en lerig framfartsväg på ca 500 m innan asfalten börjar, vill man ju orka fram liksom

    Vad tror ni? En klassisk Emmaljunga/Brio med största möjliga hjuldiameter eller?
    Ska man ens fundera på nåt med svängbara (och låsbara) hjul?

    Jag har en idé om att det är smidigt att kunna vända över handtaget när man vill byta färdriktning, så de slipper solen i ögonen osv, utan att demontera halva vagnen. Vilka modeller har den finessen?

    Är alla "varukorgar" i tyg numera? Svårt att hålla fräscht i så fall va?

    Hjälp!?

  • Svar på tråden Vilken tvillingvagn passar på landet?
  • Äldre 29 Mar 15:41
    #1

    Jag har en vanlig emmaljunga vet ej va den heter. Men som du redan vet så är ju Hjulen JÄTTE viktiga. Jag har punkteringsfria breda hjul. Vilket jag inte skulle rekomendera då de breda hjulen är tungkörda i leran.

    Om jag skulle köpa en ny vagn så skulle jag nog vällja lufthjul beroende på hur lätt det är att få punktering. Jag går ju dock inte så ofta på asfalt alls o jag vill ju inte ha punka. Men jag skulle absolut välja smalare hjul med stor diameter..

    Varu korgen på min vagn är metall. o det är ju kanon att göra rent från leran. Men jag köpte ju min vagn beg årsmodell -05.

  • buffyb­us
    Äldre 29 Mar 15:51
    #2

    emmaljunga twin cerox kanske skulle passa er? vändbart handtag.. 4 fasta hjul

    går du mycket grusvägar hela tiden så skulle jag inte välja något med lufthjul för då kan man nog få punka ett par ggr... inte så roligt

    vill man ha svängbara hjul o bor på landet så skulle man haft t.ex Babytravel, Urban jungle (finns även med en hel liggdel för båda barnen o inte bara separat) eller easy walker


    André ska bli storebror i Juli-09
  • buffyb­us
    Äldre 29 Mar 15:54
    #3
    http://www.blocket.se/vi/20870732.htm?ca=23_7_s

    typ en sån här jag menar...
    André ska bli storebror i Juli-09
  • mammam­utillt­re
    Äldre 29 Mar 17:55
    #4

    Jag skulle nog rekomendera en teutonia team s4, en har jag och kan tänka mig att den passar bra på landet..jag har gått många långa promenader med min och den är så lättkörd och otroligt skön att köra och det finns mkt plats för tvillingarna i den.

  • BimBim o Knorra­ns Mamma
    Äldre 29 Mar 17:58
    #5

    Vi bor mitt ute i skogen. Är gravid i v 31 o har en son som fyller 2 nästa vecka.
    Vi köpte en baby travel tvillingvagn på babyproffsen.
    Hoppas den ska funka bra. är ju stora hjul på den.
    Dessutom "mellanvägg" och rymlig. Hade inte funkat med nån av de andra tvillingvagnarna då jag antar att min son kommer va på bebisen hela tiden sen. nu är det ju en liten vägg emellan iaf

  • BimBim o Knorra­ns Mamma
    Äldre 29 Mar 18:00
    #6
  • Tildam­amman
    Äldre 29 Mar 18:34
    #7

    Att föredra är ju egentligen en vagn där barnen kan åka vända mot en. Men den ultimata vagnen tycks inte existera.

    Jag har testat alla möjliga syskonvagnar, både med tre och fyra hjul och mina favoriter är helt klart Brio Twinette med odelat handtag och med massiva däck. Denna har delat rygg- och fotstöd vilket är praktiskt.

    På andra plats kommer Brio Duette som är lite smalare och ännu mer lättkörd, tyvärr har denna inte delbar rygg och fotstöd.

    Anledningen till att dessa har blivit mina foviter är då de är smala (74cm respektive 68cm) och lätt går in genom ytterdörren då vi brukar ha vagnen inne så att den är varm. Det ryms också lite annat än vagnen i bagaget med dessa. Så är de korta på längden, vilket trehjulingarna inte alltid är och därmed lättare att köra i trånga klädaffärer.

    Att vagnen har oledat handtag gör den mycket mer lättstyrd (ev. teleskop). Är det ledat blir vagnen väldigt tung och svårmanövrerad över trottoarkanter och sten i terrängen när barnen kommer upp mot 8-10kg.

    Jag föredrar även massiva däck pga körförmågan. Lufthjul sjunker lätt ihop någon millimeter när barnen blir tungre och då blir det jättetungt att putta, särskilt om man har liten matkasse under. Vi bytte sist och hade Emmaljungas Scooterhjul på Twinetten och det funkade super.

    Ni får nog prova och se själva , men här kom långa och många tankar från mig iaf .

  • Tildam­amman
    Äldre 29 Mar 18:37
    #8

    Kan tillägga att vi har hund och vistas mycket ute med vagn. Oftast ett par timmar dagligen. Så jag har verkligen letat efter slitvargar där även min kropp ska må bra och där ryggen ska orka med.

  • Äldre 30 Mar 12:23
    #9
    buffybus skrev 2009-03-29 15:54:05 följande:
    www.blocket.se/vi/20870732.htm en sån här jag menar...
    Ja men precis! Den verkar vettig!

    Tildamamman:
    Jag såg en sån på Blocket, fastnade också för den, man är ju gammalmodig förstås, men varför överge ett fungerande koncept?
    Man behöver väl inte ta ur liftar mm för att fälla ihop den va?
    Det måste man med Babytravel, sa hon i affären jag talade med - bökigt!

    Tack för alla synpunkter!
  • Äldre 31 Mar 12:32
    #10

    buffybus - en sån vill jag ha! Sparat den som favorit och hoppas hitta nån närmare...

  • Mattis­82
    Äldre 31 Mar 13:46
    #11

    hej!

    Jag har en teutonia team S4 och den funkar jättebra på alla slags underlag tycker jag..är rörliga hjul fram som du även kan låsa. Det är sådana hjul som ej kan bli punka på.
    Bastant och bra vagn. jag köpte två mjukliftar och har i ist för hårdliftarna.. mjukliftarna är lättare att bära med sig överallt!

    Hoppas du hittar ngn som passar bra för er!

  • Äldre 31 Mar 14:38
    #12

    OK, kan man vända över handtaget på Teutonian?

  • Babe
    Äldre 6 Apr 18:10
    #13

    Hej du lantis!!
    Vi bor ute på landet i norr med mycket snö på vintern/grusväg på sommaren. Jag valde en babytravel tvillingvagn med svängbara hjul (ett absolut måste i tung tvillingvagn i terräng!!) och luftdäck som går lätt även i svårare terräng och komfortabelt även för barnen när det dämpar lite... =) Nej ooh nej, det är ingen större risk för punktering i luftdäck, har gått en mil om dan nu i snart 10månader med denna och 2år med vagnen innan (det en edge duo emmaljunga, för storasystern) utan punka (efter grusväg). Annars är emmaljunga ett bra val, jag tyckte tvillingvagnen deras var klumpigare och minus var att den saknade korgar till barnen första tiden... Minus för babytravel, det enda minuset tycker jag är att i sittdelarna sitter barnen framåtvända. Annars en supersmidig och skön vagn både för barna och förälder! Och lätt att ha med sig i bilen! Njut av lantislivet o lycka till!
    Kram Babe

  • Äldre 7 Apr 08:37
    #14

    Tack!

    Nu har jag fyndat en Emmaljunga twin cerox i alla fall! Den är STOR! Får väl se hur trång den blir, med två liftar utan bottenplatta blev det som ni sa inte mycket plats för baby, visserligen, men de är ju inte stora heller...som sittvagn verkar den helt kanon. Plus att det är inte årets modell, så trots 4 likastora (30cm) hjul, kan man ändå vända över handtaget. Den kombinationen finns ju inte längre.

    Satte i 3-åringen + all tänkbar packning jag kunde stuva i + att jag hade ena handen full med sånt vi handlat, gick från bilen, körde vagnen med andra handen över vår gårdsplan med traktorspår - och det gick LÄTT!!!

    HURRA! Jag tror det blir skitbra! T.o.m maken trodde det...fast han sa, "tror du inte vi ska bygga en liten maskinhall åt den?"

  • Äldre 8 Apr 13:47
    #15

    Det finns bara en vagn!!!
    Jag bodde på landet och var även mycket i "stan", hade den i bilen och åker tåg ibland... det är UJ som funkar helt utan anmärkning. Lite dyr men med facit i hand så skulle jag kunat betalat det dubbla.

    På tre år så har vi haft punka en gång och det var på asfalten...

  • Mattis­82
    Äldre 28 Apr 23:59
    #16

    heej!  Man kan inte vända över handtaget på Teutonia Team S4, men man kan däremot vända hela sitsen sen när man vill att dom ska se framåt ist..

    jag har hört så mycket om vändbara handtag...att dom lossnar när man ska lyfta upp för trottoarer mm...därför vågade jag inte köpa det...

  • Äldre 25 Jun 23:44
    #17

    Vi ska ha vår både i stan och på landet. Vet inte om det behövs någon speciell tvillingvagn för det? Tänker mig en med rörliga och ganska stora hjul. Det borde finnas en som passar bra. Budgeten är ca 4000kr så vad jag kan förstå så finns det en hel del att välja mellan. Jag hittade en guide om tvillingvagnar som verkar vettig tycker jag. 

    Sedan gör det ju inget om den kostar mindre. Köper man den på nätet istället för i affären så spara man väl en del. Eller är det inte så stor skillnad?

    Guide sidan, tvillingvagn.com har vagnar från olika återförsäljare online, men priserna där verkar vara ungefär detsamma.

    Hm, ja ja. Det är tre månader kvar tills jag måste ha bestämt mig. Jag ska fundera lite mer. Det är troligtvis inte mitt beslut i slutändan ändå;)

  • modsey
    Äldre 27 Jun 06:49
    #18

    Hade en teutonia S 4 med stora hjul och den var vänd mot mig. Den var lättstyrd och vi gillde den. Enda nackdelen var att den var tung att lasta in i bilen.
    Sen efter ett halvår köpte vi en UJ och den älskade vi också och kanske lite mer och den var både smidig att lasta och köra ( dock lite för öppen en kall blåsig vinterdag mot teutonian ) och dessutom vänd bort från oss.
    Så vi hade båda två och varvade ( både var köpta begagnade)

  • Äldre 3 Jul 21:16
    #19

    Vi har en teutonia team cosmo, våra killar är 9mån nu och vi är hittills supernöjda! funkade bra i snömodden om man låste hjulen, jätte lättkörd, går i i bussar/butiker, funkar på grusvägar, lätt att fälla ihop/upp. Hade också två mjukliftar i när de var små, jättesmidigt att bara kunna lyfta ur dem och de kan fortsätta sova^^ hjul som inte kan få punka, handbroms - kan tyckas onödig men var till stor hjälp när man skulle NER för branta, hala backar i vintras! har inte svängbart handtag, utan man flyttar runt sittdelen om man vi vända på den, men sufletten täcker jättebra och går ner långt såfort de börjar åtmindståne halvsitta, och också sytt en solgardin att ha för när de ska sova... annars får man helt enkelt dra den efter sig... :) 

    lycka till i vagndjungeln ;) 


Svar på tråden Vilken tvillingvagn passar på landet?