• Hexx

    Varför funkar avslagen cocacola mot magsjuka?

    ???

  • Svar på tråden Varför funkar avslagen cocacola mot magsjuka?
  • stjärndamm

    Det gör det inte. (Egentligen kan du dricka vilken avslagen dricka som helst)

    Men socker är bra och jag tror på placebo-effekten faktiskt.

  • supersemlan

    Enligt sjukvårdsupplysningen här är coca cola inte alls bra mot magsjuka. För mycket socker tydligen. Men man ska kanske inte underskatta placebo-effekten (men genom att svara på din fråga har vi kanske sabbat det för dig).

    Det som verkligen fungerar mot magsjuka är att fasta tills det har gått över. Oförsiktigt ätande gör det värre.

  • Hexx

    Haha, jag är inte magsjuk, det är resten av familjen, så jag har just nu ingen placeboeffekt. Gav Elias avslagen cola och det är det enda han fått behålla.


    supersemlan skrev 2009-03-30 13:44:12 följande:
    Enligt sjukvårdsupplysningen här är coca cola inte alls bra mot magsjuka. För mycket socker tydligen. Men man ska kanske inte underskatta placebo-effekten (men genom att svara på din fråga har vi kanske sabbat det för dig). Det som verkligen fungerar mot magsjuka är att fasta tills det har gått över. Oförsiktigt ätande gör det värre.
  • Fåret Shaun
    Hexx skrev 2009-03-30 13:46:44 följande:
    Haha, jag är inte magsjuk, det är resten av familjen, så jag har just nu ingen placeboeffekt. Gav Elias avslagen cola och det är det enda han fått behålla.
    Känner en läkare han säger avslagen cola. Är något mer ämne i colan som gör att kroppen tar den till sig
    Har börjat inse att folk hellre talar om en, än till en.
  • supersemlan

    Jamen då fungerar ju placeboeffekten tydligen om han tror att coca colan är som medicin mot magsjukan. Men annars kanske vanlig vätskeersättning egentligen är bättre (om än inte lika god).

    Se upp med maten bara...

  • fighter8005

    När man kräks är det viktigt att få i sig vätska och den avslagna coca-colan passerar magsäcken lätt, vilket gör att du kanske inte får en kräkattack direkt. Kroppen gillar tyvärr socker. Vatten med socker och salt funkar också bra för att balansera upp vätskebristen, men smakar inget vidare. För mig funkar vitpepparkorn perfekt och det har räddat mig flera gånger. Eller om man kan få tag på vildoregano i hälsokosten. Det ska vara riktigt effektivt.

  • Annelie 76
    supersemlan skrev 2009-03-30 13:44:12 följande:

    Enligt sjukvårdsupplysningen här är coca cola inte alls bra mot magsjuka. För mycket socker tydligen. Men man ska kanske inte underskatta placebo-effekten (men genom att svara på din fråga har vi kanske sabbat det för dig).

    Det som verkligen fungerar mot magsjuka är att fasta tills det har gått över. Oförsiktigt ätande gör det värre.


    Fasta fungerar inte heller mot magsjuka. Rådet nu är att äta och fa dricka så mycket man kan och vill. Särskilt viktigt är detta för barn som snabbt blir uttorkade. Cola eller vätskeersättning spelar ingen roll men jag tror Cola är mindre äckligt på returen...
  • sextiotalist

    Jag har hört att cola har en bra kombination med socker, lite salter och mineralämnen som gör att det är lättare för kroppen att ta upp vätskan. När man varit magsjuk är det tre saker man behöver, vätska, snabba kolhydrater och salt.

    Det ska vara riktig cola, ingen light-variant.

    Är man utomlands, så är Coca cola (originalet alltså) ett säkert tips, eftersom de har höga krav för tillverkning, så den innehåller inte bakterier av främmande sort eller annat otyg som gör att man kan bli magsjuk igen.
    Vätskersättning fungerar lika bra.

  • Pannkakastarflow

    Jag vet inte. När min brosa dricker och äter så spyr han direkt. Vi har försökt med cola och massa saker. Men han spyr måste man ha en speciell cola?

  • Don3
    Pannkakastarflow skrev 2018-01-28 16:25:53 följande:

    Jag vet inte. När min brosa dricker och äter så spyr han direkt. Vi har försökt med cola och massa saker. Men han spyr måste man ha en speciell cola?


    Måste vara cuba eller indian cola. (Nej. Alla funkar men undvik light då kroppen behöver energin.)
Svar på tråden Varför funkar avslagen cocacola mot magsjuka?