• AnnaKa­rin79
    Äldre 1 Apr 12:36
    2185 visningar
    6 svar
    6
    2185

    Förbereda sig inför förlossning - pyskologiskt..

    Hej,

    hur ska man göra för att förbereda sig psykologiskt inför en förlossning, när den senaste förlossningen man hade var att föda fram ett ängla barn? Är så rädd för att behöva gå hem igen ensam från en förlossning, får ibland som pankikänslor när jag tänker på det. Inte alltid, men ibland..

    Visserligen är det låångt kvar, v 15 nu .. Och jag vågar ju inte riktigt tro på at allt ska gå bra denna gång. men samtidigt vill jag ju vara förberedd lite mer psykologiskt..
    Hur gör jag?
    Har en kurator som jag pratade med i höstas som jag kan gå till igen, men jag har inte bokat upp någon tid än.
    Finns det något annat sätt?

    Känner ingen som jag kan fråga, och mina vänner känner jag att jag inte riktigt vill/kan prata med om detta.
    hur har ni andra gjort?

    /A-K

  • Svar på tråden Förbereda sig inför förlossning - pyskologiskt..
  • Äldre 2 Apr 17:14
    #1

    Jag gick hos en kurator under i stort sett hela min graviditet, fick även gå på spec.mödra och prata med läkare och BM. Pratade även med BM på MVC. Nu blev det dock inte som jag tänkt mig, men det gick bra ändå. Har du frågor eller funderingar får du gärna inboxa mig. Lycka till iallafall

  • Äldre 2 Apr 21:52
    #2

    Jag har samma funderingar... tänk om man drabbas av en flashback och får en panikattack och bara försvinner. Jag tänker i fall man får en psykos eller nåt...förlåt för inlägget, inte så uppmuntrande kanske men jag tror att man kommer klara det utomordentligt bra. Men jag kommer prata med både läkare, amanda och kurator innan, helt klart!

  • Äldre 3 Apr 10:01
    #3

    Min son dog i v 28+1 och nu är jag gravid igen, i v 33. Under hela denna graviditet har jag försökt hjärntvätta mig själv Rent medicinskt finns det inget som säger att mitt barn kommer att dö denna gång också eftersom allt ser bra ut nu, vilket det inte gjorde då. Men det spelar ju inte så stor roll vad som är sanning när man känner som man känner... men jag har BESTÄMT mig för att hon ska leva och att allt ska gå bra, så det intalar jag mig själv varje dag. Och det känns ändå rätt ok nu!

    Att prata med kurator eller nån annan är bra tror jag, och sen kanske man kan gå nån psykoprofylaxkurs, ja lite positiv hjärntvätt tror jag på helt enkelt För mig är det ju mest bara hjärnspöken, ingen riktig risk alltså. Men om det är lika stor risk att barnet dör denna gång, då vet jag inte hur man ska hantera det....

    Lycka till!

  • Äldre 5 Apr 22:38
    #4

    Näe, det känns jättejobbigt.... en lång resa av oro....att veta att det statistiskt sett inte ska kunna hända igen, samtidigt som det aldrig finns garantier.
    Jag söker själv efter verktyg att använda mig av för att kunna hantera den här nya graviditeten, tids nog om lillen stannar kvar kommer man nära förlossningen....

  • Lillan­M
    Äldre 6 Apr 12:27
    #5

    Jag ar visserligen bara i borjan av min graviditet men jag gar hos kurator och kommer forsoka forbereda mig sa gott jag kan pa alla satt infor forlossningen, ga pa rundvisning pa forlossningsavdelningen for att vara tillbaka i samma lokalen och pa alla satt forsoka gora denna forlossningen annorlunda (aven om min forsta forlossning var jattebra). Jag vill tex ha med musik, en egen kudde och filt - allting for att det ska kannas sa hemvant och tryggt som mojligt. Kanske foda i en annan stallning? Jag tycker du ska ga tillbaka till din kurator, min ar i alla fall jattebra pa att komma pa praktiska tips.

  • AnnaKa­rin79
    Äldre 6 Apr 16:40
    #6

    ja det får nog bli kurator i sommar sen, när det börjar närma sig lite mer.

    men det går ju, precis som allt annat, upp och ner. Vissa dagar känns det helt ok och man kan verkligen intala sig att allt blir ok denna gång, och sen andra dagar så är man mera nere..

    tack för era svar!

    A-K

Svar på tråden Förbereda sig inför förlossning - pyskologiskt..