• Fiii
    Äldre 15 Apr 13:24
    73947 visningar
    28 svar
    28
    73947

    Biverkningar av järntabletter?

    låter som en biverkning från järntabletterna i mina öron. vet inte när på dagen du tar dina, men för mig har det gjort skillnad. jag har "känslig mage" med mycket magkatarr etc och jag har trots lite halv-lågt järnvärde i samråd med min BM försökt undvika järntabletter (och försökt få i mig järn på andra sätt) eftersom magen blir så dålig. sist hade jag dock riktigt lågt värde, var blek och svimfärdig och dan och fick order om att ta Niferex (som är de starkaste tror jag, har också hört att Hemofer ska vara "snällare") om jag inte skulle riskera att bli inlagd. har börjat lugnt med en tablett om dagen för att öka långsamt (vet inte hur ditt värde ser ut och hur många du behöver) och är noga med att alltid ta dem efter en stabil måltid mitt på dagen och *peppar peppar* hitintills har det funkat okej (lite skit får man kanske räkna med ).

    vet inte om detta stämmer för någon annan än mig, men jag har provat att ta vid olika tidpunkter och bäst mår jag som sagt om jag tar dem efter (äter upp först) en måltid mitt på dagen. att ta dem till frukost funkar inte alls för mig tex. då slog magen bakut och frukosten kom i retur så att säga...

Svar på tråden Biverkningar av järntabletter?