• Anonym (irrit­eraad)
    Äldre 1 Apr 19:50
    5723 visningar
    48 svar
    48
    5723

    Kulturkrock eller annat? (vården)

    har ett problem.

    när jag läste omvårdnadsprogrammet gick jag med en filippinsk tjej i övre 30 årsåldern (själv är jag 27 men ser mycket yngre ut)

    När vi hade grupparbete bla ringde hon alltid och kollade upp mig så jag gjorde läxorna osv. mao fruktansvärt jobbig.

    är fastanställd på ett ställe nu (psykiatri) där denna börjat som timvikarie sedan några veckor tillbaka.

    Grejen är att hon behandlar mig som att jag är 10 år ungefär,kollar upp allt jag gör är inte "betrodd" av henne att göra något alls.

    har en person vi jobbar väldigt mycket med som har dygnetruntbevakning av olika skäl.
    Där är det viktigt att hålla det lugnt, MEN så fort jag är därinne och personen är lugn (vilket inte är ofta) måste hon alltid dit och "kolla upp mig" vilket ju stör vår brukare mycket som är känslig.

    har sagt till henne att "jag kan sitta själv, jag larmar om det är något" Vilket hon totalignorerade. Sa till henne TYDLIGT att det beror på vår brukare att om det är lugnt så måste vi försöka att inte springa där för det stör personen och är det något har jag både larm och telefon. Vilket hon struntade i,hon satte sig därinne bara en bit bort och gjorde inget alls (jag och brukaren satt o soffan och kolla film och förökte hålla stämningen lugn utan utbrott)

    Idag skulle vi ut med en och gå, Tjejen körde första biten, så sa jag att jag kunde köra en bit (är en tung person) då envisades hon med att hålla ena handen på rullstolen sa till att " *** jag KAN faktiskt köra själv"...fick säga till 5 gånger,vi kom till en nerförsbacke, rullstolen har ju handbromsar så det är ju inga problem, denne sliter då tag i rullstolen och jag säger till igen "Jag Kan köra själv det finns handbromsar" personen släpper efter kanske 5 minuter.

    När vi strax är hemma säger hon "jag kan köra nu" varpå jag säger att "det är ingen fara JAG kör nu"
    Då säger denne "ja men du är inte van att gå,jag brukar gå här varje dag" (vad nu det har med saken att göra?

    Denne har jobbat på äldreboende i ett halvår, jag har jobbat i 10 år så jag VET hur en rullstol funkar, och där får jag nog och säger åt på skarpen att hon får ge sig,jag kan köra och vad är hennes problem, får givetvis inget svar.

    Efter det pratar jag med kollegorna vilket är helt oförstående, de tycker snarare hon är väldigt "undergiven" och gör exakt som de ber om (kan tillägga att dessa är i samma ålder som vikarien dvs 10-20 år äldre än jag själv)

    En av dem kommer på att det kanske är kulturellt? Att vikarien ser mig som ung och liten och därför "tillrättavisar mig" och tycker att jag skall passas och respektera hennes "order"

    kan det vara så? Hur ses ålderskillnad i Filippinerna? Eller är personen bara dum när det gäller mig?

    (Förövrigt är både chef och kollegor väldigt nöja med mig och mitt sätt att jobba så någon "passning" behöver jag knappast.

    kan någon hjälpa mig att tänka och hur jag skall göra i framtiden? som jag känner nu kommer jag snart att få ett utbrott värre än jag vet inte vad.

  • Svar på tråden Kulturkrock eller annat? (vården)
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 20:01
    #2

    Anonym (??) skrev 2009-04-01 20:00:10 följande:


    Min fråga är varför du inte tar upp det här med henne? Berätta hur du känner det?
    jag har pratat med henne idag m,en hon svarar inte,kommer att ta detta med chefen också.

    men det var inte det jag riktigt behövde svar på nu utan vad som kan vara en anledning.
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 20:06
    #4

    Anonym (??) skrev 2009-04-01 20:02:21 följande:


    Eh, okej.
    ja, det är väl inte så konstigt eftersom hon uppenbarligen har problem med att jobba med mig
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 20:23
    #6
    Anonym skrev 2009-04-01 20:21:21 följande:
    Tror inte det är kulturkrock. Tror helt enkelt att det är rent personligt, ni är två olika typer av personlighet helt enkelt.
    Mycket möjligt att det är så.
    jag har redan från skoltiden varit trött på att hon typ behandlat mig som att jag var ett barn.
    Att sedan inte ens få köra en rullstol på MIN arbetsplats (en rullstol jag kör i princip varje dag) för henne, man undrar ju vad felet på henne är
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 20:32
    #8
    Anonym skrev 2009-04-01 20:27:36 följande:
    Anonym (irriteraad) skrev 2009-04-01 20:23:41 följande:
    Ja men ni är olika som person helt enkelt.Verkar ju bara som att det är du som har problem med henne, inte dina övriga arbetskamrater?I såna fall är frågan är om det är bättre att springa till chefen? Det kan ju se ut som att det är DU som har samrbetsproblem om ingen annan har problem med henne.Kanske bättre att lägga energin på att lära sig acceptera att det finns olika sorters personer, så länge hon faktiskt inte gör något egentligt fel.
    Alltså för mig får hon vara hur annorlunda hon vill, MEN när nästan hela hennes arbetstid går ut på att kolla upp/tillrättavisa mig konstant undrar man ju vad det är.

    En annan kollega sa att det märktes redan från början idag att hon inte gillade mig, speciellt konstigt är det att hon nästan kryper för de andra som är äldre på jobbet och är nästan övertrevlig, dock har flera börjat undra speciellt med tanke på hur hon mot mig. Ävem om hon inte gör något när de är med så märker de endå mer än vad hon tror.

    jag behandlar henne korrekt och precis som de andra timvikarierna och de tycker jag är väldigt trevlig och tillmötesgående mot dem. har själv varit timivikarie och vet hur man kan bli behandlad därav att jag är väldigt noga med att behandla de timmisar vi har väl så att de känner sig uppskattade, visa att de gör ett bra jobb och att de är önskade.
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 21:07
    #10

    Anonym (hua) skrev 2009-04-01 20:34:12 följande:


    Förstår att du är sjukt irriterad på denna personen. De andra ser henne som undergiven på din arbetsplats, kan det betyda att hon då måste ha någon annan att bossa runt med och det råkar ha blivit du??Svårt att säga om det är en kulturkrock. Kan vara så kan lika gärna vara som så att det inte är det.
    Pratat lite med kollegor, de få jag pratat med förstår att jag är jätteirriterad. Det handlar inte om att kemin inte stämmer utan att hon faktiskt kränker mig och gör gång på gång.

    vet inte vad hon tror hon vinner på det,hon är beroende av sina timmar och faktiskt blir det ju så att hon kommer att förlora timmar hos oss ju mer hon håller på. Vi är lite olika som ringer in folk bla jag,och jag kan ju säga att jag inte kommer att ringa henne i första hand
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 21:41
    #15
    Anonym skrev 2009-04-01 21:29:47 följande:
    Så fort en invandrare inte är som en själv så börjar folk spekulera i om det beror på kulturskillnader Det finns även något som heter skillnader i personligheten, vi är alla individer, det borde vara närmast till hands att misstänka det
    Nu råkar jag vara adopterad själv.
    Vi har folk som jobbar från en hel del olika länder så kulturskillnader är något vi pratar ganska ofta om. Tycker det är superintressant hur man ser på saker i andra länder. Både bra och dåligt,förövrigt har vi en väldigt god stämning på jobbet och ställer upp mycket på varanndra.

    Något problem med det
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 21:43
    #17

    Anonym (hua) skrev 2009-04-01 21:21:50 följande:


    Försök inte ta det personligt! Det är en svår situation du är i, säg till henne på skarpen när hon har gjort något som har fått dig må dåligt istället för att försöka prata med henne när hon inte är "aktiv"????
    Det skall jag, blev bara så förbannad rent utsagt idag. Haft det på känn länge,men att inte ens vara betrodd att köra rullstolen åt någon jag kör jämt av en som knappt satt sin fot i vården säger en hel del,dessutom rätt inför brukaren.

    Tyvärr känns hon själv inte vidare poffesionell,säger bla att "i mitt land hade människor med såna diagnoser spärrats in" alt att "pelle" och "Kalle" inte alls verkar sjuka (det roligaste är att det är just de som är sjukast.
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 21:48
    #20

    Anonym (ssk) skrev 2009-04-01 21:41:50 följande:


    Jag förstår verkligen att du blir irreterad! Jag hade blivit tokig av att bli behandlad på det sättet av en vikarie. Ålder spelar ju ingen roll när det gäller erfarenhet och kunskap inom ett yrke. Som flera redan sagt så handlar det nog om att hon är osäker med dem i hennes egen ålder och därför tar ut sin bossiga sida på dig.Tror inte heller att det hjälper att prata med chefen. Du måste nog vara övertydlig mot henne istället. Säg att du inte behöver hennes hjälp, att du känner dig trygg och säker med arbetsuppgifterna. Försök vänd på situatione, fråga om hon behöver hjälp i olika situationer. Visa att du är en i gänget bland de ordinarie personalen.
    Tack för att du förstår.
    ja jag blir tyvärr galen på henne snart, som sagt hon har väldigt lite kunkap och är ny i psykiatrin, en hel del "grodor" kommer dessutom om våra brukare, som att "Pelle" inte har någon livskvalitet och att hans liv inte är värt att leva, de vi jobbar med kan tilläggas har som mål att kunna bo på egen hand. Så även om "Pelle" är sjuk så räknas han knappast som så sjuk att han saknar livskvalitet eller att hans liv inte är värt att levas.

    Känns också som hon är väldigt osäker, som idag sa en kollega att " Nisse" och "Eva" inte fått sin medicin,kan du fixa det? frågade hon mig och vips så fort vikarien ser att jag reser mig så rusar hon före...varför???? För att bevisa vad??

    kanske skall vända på det? jag är ingen expert, absolut inte men har pluggat mycket, är väl insatt i diagnoser och är enligt mina kollegor väldigt duktig på det jag gör. vet inte om det sticker i ögonen på henne att jag fick fast jobb medan hon inget fick eller vad problemet är. Konkurransen är ganska hård just nu.
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 21:52
    #21
    NadiaMi skrev 2009-04-01 21:46:45 följande:
    En sak jag reagerar på är väl att hon faktiskt inte är anställd för att hålla koll på Dig utan för att göra Sitt jobb. Dvs hjälpa andra brukare som behöver henne eller utföra andra sysslor som behöver tas om hand. Kommer hon till jobbet bara för att 'bevaka dig och se till att du gör rätt' eller rent av 'göra ditt jobb åt dig' gör det ju ändå varken från eller till att hon är där så det blir i princip bortkastade pengar de timmar ni två jobbar samtidigt.
    ja det är det ju. Hon gör inget utom att vara hos just den brukaren som det är mest med,som jag beskrev som den som blir väldigt orolig lätt i min TS.

    jag har försökt att "putta" ut henne att träffa de andra,men icke sa nicke hon gör inget utom att vara just hos denne (där hon tyvärr inte gör ett så bra jobb) För vår del är det dessutom viktigt att denne håller sig lugn därav att vi är så noga med att försöka skapa det.
    Vi har strikta regler där som tyvärr inte följs av henne vilket slutligen drabbar denne och oss personel som inte hinner med någiot annat än att hålla fast och skydda oss med dennes utbrott. Tycker inte det är värt att få ett utbrott där bara för att hon vill göra tvärtemot vad jag säger (för säger någon annan att hon skall göra si eller så,ja då gör hon det på stört)
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 21:54
    #22

    Anonym (känner igen) skrev 2009-04-01 21:32:20 följande:


    Jag hoppas att ingen tar illa upp nu och jag är verkligen inte rasist men det är faktiskt speciellt att jobba med någon som kommer från Asien. Det finns säkert jätte många som är super bra men jag har själv varit med om liknande grejer då jag jobbat med en filippinsk kvinna. Jag var då vikarie och hon ordinarie personal. Jag har aldrig blivit så illa behandlad, det slutade med att jag helt enkelt slutade på den arbetsplatsen. Hon var väldigt undergiven mot vissa av de ordinarie personalen medans hon helt körde över dom som kanske var lite osäkra + alla vikarier. Hon jobbar inte kvar där då hon tillslut missköte sitt jobb men det hör inte hit. Du har ju försökt att prata med henne och hon kommer säkert inte att lyssna om du försöker igen. Så stå ut eller ta ett snack med din chef, om du nu har en bra chef som inte är rädd för konflikter.
    Intressant, som sagt har funderat på om det är något kulturellt,tex att man skall ta stor hänsyn till de äldre vilket hon ju både gör samtidigt som hon kör över mig som är yngre.

    Tyvärr har vi en mycket upptagen chef och vi har väldigt svårt att få vikarier öht tyvärr.
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 21:59
    #25

    Anonym (ssk) skrev 2009-04-01 21:55:26 följande:


    Märker dina kollegor ingenting av detta? Det låter ju som att hon skapar problem på flera plan. I så fall är det ju idé att prata med chefen istället. En person som bara skapar merjobb på en arbetsplats är ju inte direkt någon man vill ha där..
    Som sagt hon har varit väldigt undergiven mot dem eller hur man skall säga, ser undergiven ut,följer deras minsta vink,väldigt redo att vara till lags på ett ganska överdrivet sätt (om man jämför med andra vikarier)

    Däremot tror jag många kommer att ha ögon & öron med sig efter detta, har inte sagt speciellt mycket innan utan försökt hålla god min i elakt spel och bara stå ut,men idag föll sista droppen så att säga.

    Frågan är ju om hon kommer att prata med chefen före mig,men nu håller iaf kollegorna ögon & öron öppna. Dock sköter hon det ju snyggt och helst när ingen annan ser
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 22:05
    #26

    Xx KalmarMamman87 xX skrev 2009-04-01 21:58:36 följande:


    behöver väl inte ha med kultur att göra. jobbiga kontrollerande människor finns det överallt oavsett vilket land man är ifrån.jag kan ofta uppleva det i vissa jobbsituationer som att äldre personer ofta tycker att dom har rätt att bestämma över en bara för att man är ung. dom tar ofta för givet att man inte kan någonting och att dom kan jättemycket bara för att dom är äldre trots att dom kanske inte har mer erfarenhet alltid.tycker du ska prata med henne. det kanske hjälper. har varit med om liknande situationer och då har man fått sätta ner foten och påpeka att man minsann kan trots att man är ung och att alla unga inte behöver vara lata och slarviga.
    har också tänkt så och råkat ut för såna på mitt gamla jobb. Dock känns detta som något annat. Hon är inte så mycket äldre än mig (ca 10 år äldre) de flesta andra är lika gamla eller äldre än henne som jobbar där.

    Vi har samma utbildning förutom de valbara kurserna.
    Vi har jobbat i samma grupp såpass mycket att hon vet en del om mig bla att jag varit i vården sedan 10-12 år tillbaka, hon själv har aldrig jobbat där innan. Så hon vet ju en del,samt att hon själv är väldigt ny i vården.

    Möjligt att det kan vara det som gör att hon vill visa sig dukig kanske?
    För det försöker hon verkligen både inför övrig personal och mig skillnaden är bara att det är just mig hon trycker ner,eller så är jag ett hot,jag vet inte
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 22:21
    #28
    tettintott skrev 2009-04-01 22:16:26 följande:
    Börja med att prata med henne och var övertydlig och se till så hon verkligen förstår. Fungerar det inte efter det så borde du verkligen prata med din chef.Iom att hon verkar ha fått för sig att du inte besitter de kunskaper som jobbet kräver så gör ju det att även brukaren kanske börjar tveka tillslut och då kan ju en ganska obehaglig situation uppstå, det kan ju tom bli farligt.Eller säg att ni får in en annan brukare som verkligen är känslig för såna situationer, den personen kommer ju bokstavligt talat bli en tickande bomb.
    För att inte säga för mycket men vi har en hel del såna tickande bomber. Nu hörde inte denna person på som satt i rullstolen, men hade h*n det hade det mycket väl kunnat hända att denne fått ett sådant utbrott att det blivit panik,skrik och att denne kanske kastat sig ur stolen med allvarliga skador, ingen hit alls. Till råge på allt annat så är jag anställd mycket pga att jag skulle ha rätt kunskap för just denna,det hade varit hemskt att spoliera allt förtroende.

    Förhoppningsvis kanske hon skärper sig liiite efter det hon fick av mig idag,men jag har svårt att tro det. Vi får se nästa gång jag vet dock inte hur jag skall kunna vara mera övertydlig än jag redan varit.
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 22:37
    #30
    Tygtiiger skrev 2009-04-01 22:21:39 följande:
    Jag tycker att du ska bita ifrån ordentligt. Säg - helst såklart när era brukare inte är inom hörhåll, men gärna andra ur personalen något i stil med "Jag har jobbat här i tio år, jag kan rutinerna, jag har mer erfarenhet och mer utbildning än du! Hädanefter kontrollerar du inte mig och vad jag gör, det är jag som ska hålla koll på att du vet vad du sysslar med!"Inget leende, utan rak rygg, bister min och ögonkontakt. Inga ursäktande leenden. Markera rang, helt enkelt
    haha shit.

    jag har bara jobbat där några månader,däremot i vården i 10 år.
    men visst kommer jag att bita ifrån hårdare nästa gång dessutom är jag mer förberedd nästa gång än vad jag var idag. jag trodde ärligt talat inte hon skulle säga att jag inte var van att köra rullstol =)

    Dock kan jag väldigt mycket mer än hon och de andra timmisarna har tom tackat massor för trevligt bemötande och gott stöd från mig.

    En annan sak jag kom på däremot är att de andra timmisarna inte verkar speciellt imponerade av henne. Frågan är ju vad hon säger/gör mot de *funderar*
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 22:52
    #32
    tettintott skrev 2009-04-01 22:41:34 följande:
    Hon kanske bossar över dem också.Egentligen tror jag inte det handlar om kulturkrock utan hon är nog mer osäker på sig själv i sin roll. Om det är någon som hon märker hon kan säga till så får det ju henne att må bättre och framstå som mer proffesionell. Varför hon hugger mot dig kanske beror på att ni läste tillsammans och hon känner att hon "känner"dig, övrig fast personal verkar hon ha mycket mer respekt för (hon känner ju inte dom på samma sätt).Fast det är ju bara spekulationer. Så du borde ju egentligen bara prata med henne, inte ryta eller skälla, utan verkligen prata för det är nog det enda som funkar.
    De gånger som idag när jag till ordentligt samt ett par gånger då det drabbade en brukare har jag sagt ifrån klart och tydligt men det går inte in,hon liksom bara stänger av,låtsas som hon inte ser/hör.

    jag tycker det känns lite som att dina terier kan stämma väldgt bra. Emellanåt överöser hon mig dessutom med smicker för att sedan bara trycka till,skum människa verkligen. Vad jag minns var hon inte speciellt populär när vi pluggade ihop heller, jag tog aldrig reda på varför men det börjar bli mer tydligt faktiskt.
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 23:05
    #36
    NadiaMi skrev 2009-04-01 22:54:16 följande:
    Fast om det är "respektera de äldre" som spelar in är det väl ganska naturligt att hon respekterar dem som är äldre än hon är och samtidigt förväntar sig att bli respekterad av dem som är yngre. Det borde dock vara lite varningssignal om hon stör brukarna så pass att hon genom sitt uppförande orsakar att de blir uppstressade. Inte bra för varken de andra som jobbar eller brukarna, så det i sig borde ju vara tillräckligt för att flytta ner henne några steg på vikarielistan och premiera andra före henne.
    ja är det jag funderat över om det kan vara så. De andra är äldre, jag är yngst samt en annan tjej i samma ålder som ser lite äldre ut,dessutom jobbat länge samt att det är hon som sköter det mesta vad det gäller timvikarier. Vi skall få ett gäng nya vikarier som börjar ganska omgående, förhoppningsvis är de bättre.

    är de funderingarna om kultur och ålder jag också har. Självklart får hon respekt av mig,jag har försökt hjälpa henne en del tex att komma in i jobbet men det är svårt när hon vägrar ta till och och lyssna (där handlar det ju dessutom inte om vem JAg är utan om att hon skall lära sig jobbet)

    ja hon stör brukarna en del, bla har en som skall ha VB medicin så fort ångesten kommer (man inväntar alltså inte utan man kör så fort det börjar annars verkar den inte) vilket jag sagt till henne. Istället för att då larma så väntar hon såpass länge att hon blir nersprungen och att lindra ångesten hos brukaren då är liksom körd. Då skylldes det på att "hon kanske inte förstod språket" vilket jag VET att hon gör, grejen är ju att hon inte kan ta att det var jag som sa till henne det innan jag lämnade henne med brukaren, därav att resten av dagen blir ett helvete för både brukaren och oss andra samt övriga brukare, såna saker kan hon göra som exempel. Smyggrejer men illa nog. Att sen börja dra i rullstolen när brukaren är med och ha sig så gör man bara inte. hade brukaren hört hade det kunnat gått åt fanders.
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 23:08
    #37
    tettintott skrev 2009-04-01 23:03:26 följande:
    Tror inte hon är så skum egentligen, tror det handlar mer om kasst självförtroende. Kan ju dessutom vara något med att hon har det jobbigt hemma och tar ut det på jobbet på nåt sätt (vilket ju är ganska fel) men att hon kanske bara egentligen behöver någon att prata med? *kastar ur sig teorier*Och glöm inte.."Det finns ALLIT ett varför!"
    Tror också det kan handla om självförtroende, däremot kan jag nog vara ganska hård när jag säger att har man ett sånt jobb som jag har så funkar det INTE att må dåligt själv, det smittar på en gång och att dessutom ta ut det på ett sådant löjligt sätt känns bara för mycket och väldigt olämpligt.

    Tror hon är ganska ensam förövrigt, inte många jag vet som orkar med riktigt, hon har en väldigt snäll sida som dock är lite för överdriven iaf i mitt tycke. Jag vet inte riktigt. vet inte heller hur hon kommit in i Sverige heller, vet att hon har en man och några barn, umgås mest med hans släkt verkar det som.
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 2 Apr 12:04
    #40
    tettintott skrev 2009-04-02 08:27:52 följande:
    Nej herregud, alltså ska man jobba med människor som har psykiska problem så måste man ju palla trycket själv, det håller jag verkligen med om!Dels för brukarnas skull men även för sin egen, så frågan är ju hur länge hon kommer klara av det innan hon själv mår dåligt (eller dåligare).
    Lite komiskt, har haft lektion idag (läser en påbnyggnadskurs)
    Läraren tar då upp henne som praktexempel på hur duktig hon är och hur hårt hon kämpat med språket (ja det har hon,där har hon varit enormt duktig) samt hur trevlig och ödmjuk hon är.

    Precis samma inställning som de flesta andra verkar ha om henne.

    Känns lite som att hon måste ha någon att trycka ner alt att hon är svartsjuk att jag fick fast jobb medan hon går på timmar därav att hon vill visa sig bättre?

    Lite så var hon när hon pluggade med. men varför just mig? jag har inte gjort henne en fluga förnär. Däremot mindes sambon när hon ringde hem till mig hela tiden för att kolla så jag gjort läxorna till grupparbetet (då snackar vi inte om att kolla läget utan verkligen KOLLA så jag pluggat)
  • Anonym (irrit­eraad) Trådstartaren
    Äldre 2 Apr 12:08
    #41
    tettintott skrev 2009-04-02 08:27:52 följande:
    Nej herregud, alltså ska man jobba med människor som har psykiska problem så måste man ju palla trycket själv, det håller jag verkligen med om!Dels för brukarnas skull men även för sin egen, så frågan är ju hur länge hon kommer klara av det innan hon själv mår dåligt (eller dåligare).
    Personligen tycker jag inte hon är speciellt bra vad det gäller jobbet. Hon gör ju det som skall göras och så, och gör allt de äldre säger åt henne.

    MEn bemötandet mot brukarna är inte det bästa, hon säger själv att de inte är sjuka,inte har livskvalitet mm

    Samt att hon när jag jobbar verkligen gört allt precis tvärtemot och kollar upp vad jag gör hela tiden,som någon annan skrev hon hgör ju ingen nytta då,jag klarar mitt utan att hon behöver dubbelkolla mig.

    Räcker jag säger till en brukare att "efter maten skall vi måla naglarna" för att hon skall rusa iväg, ta neckelacket och molhålla det och sjä'v ta över.
    För en person med psykiska problem kan det bli stort,många har dåligt med tilliten och bara för att jag fick måla naglarna på denne är det inte alls säkert att denne tycker att andra personer är ok (ofta för stunden)

    och vad ger det för bild till brukarna?
Svar på tråden Kulturkrock eller annat? (vården)