• Janix

    Waldorf - bra eller dåligt?

    Hej,

    jag funderar på om mitt barn ska gå på Waldorfskola eller inte. Känner några som själva har gått, och känner några vars barn går nu, och jag undrar nu vad ni på FL tycker - är det ett bra alternativ?
    Jag gillar de mer konstnärliga inslagen, men är ganska frågande kring detta med ex. helgonen, vad är det egentligen?
    Hur klarar man sig på ex. universitet eller gymnasium då man gått på Waldorfskola? Ger de en lika bred utbildning som andra skolor, klarar man av att studera i andra miljöer sen?

  • Svar på tråden Waldorf - bra eller dåligt?
  • guldplutt

    jag tror kanske att en bra variant av waldorf kan vara bra i de lägre årskurserna. dock blir jag lite skeptisk till formen när barnen blir lite äldre, det är så mkt som verkar lite verklighetsfrånvänt. jag hade varit rädd att mitt barn inte var förberedd för hur världen och verkligheten fungerar utanför waldorf, där man inte blir pampered i så små grupper, får styra sina tider, raster och sitt upplägg precis efter egen förmåga och hur andan faller på. etc.

  • paloma84

    Oj, vad vissa går igång.. Sekt hit o dit, vem f*n bryr sig nu, kan man inte tänka längre än vad näsan räcker!? Det är nog mycket som inte har en schysst grund.. men aja..

    Alla förskolepedagogiker har för o nackdelar!
    Jag föredrar en förskola som vet var dem står för!

    Annat än vad som står när man läser stockholmstads hemsida om förskolor.

    Ex. Denna förskola bedriver traditionell svensk förskolepedagogik.
    Eh.. Va? Är den någon som har någon aning om vad "traditionell svensk pedagogik" är?????

    Jag blir mörkrädd för sådana trådar där trångsynta människor håller hus, så tack och hej nu drar jag!

  • Knytt1

    Jag är lärare och arbetar i den vanliga kommunala skolan och har ingen egen erfarenhet av Waldorfpedagogik. För några år sedan arbetade jag med en person som hade Waldorflärar"utbildning", hon arbetade som elevassistent på min skola. Det hon berättade om sin "utbildning" fick mig att bli mörkrädd. Tydligen ingår inte ämneskunskaper i "utbildningen", utan det de lär sig är en metod, en pedagogik. En pedagogik utan de nödvändiga ämnekunskaperna blir platt fall, det säger ju sig självt!
    Talande är väl också att Stockholms universitet snabbt lade ner sin Waldorflärarutbildning då den bedömdes inte uppfylla de grundläggande kraven för en lärarutbildning. Jag tror inte ens den fanns ett år...
    Min uppfattning om Waldorfpedagogiken är att den står för en förlegad kunskaps- och människosyn och inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle.
    Jag behöver väl inte tillägga att jag aldrig skulle överväga att sätta mina egna barn i en Waldorfskola?

  • chaj

    Precis som med alla skolor är det stor skillnad mellan olika skolor och hur de sköts. Mina barns Waldorfskola har datorer, rektor och de flesta lärarna är både utbildade till "vanliga" lärare och waldorfpedagoger. Själv är jag lärare på en friskola, men inte waldorf, och efter tio år på kommunala skolor vet jag hur enormt mycket dåliga skolor och lärare det finns där.

    Jag skulle se till den enskilda skolan först och främst innan jag dömer. Tänk också på att även waldorf nu måste delta i alla nationella prov och dylikt.

  • chaj

    Vill tillägga att den förskola mina barn går/gått på (Waldorf) varit fantastisk. Fyra småbarn i varje grupp, ekologisk mat, hembakt bröd, fantastiska pedagoger, hel föräldrainsyn och inget sektstuk. Sen bor jag i ett område där antroposofin inte härskar i samhället, måhända skulle det vara annorlunda då, om alla "tävlade" om att vara de mest kulturkonservativa, precis som lattemammorna tävlar om dyraste vagnen och hippaste kläderna på ungarna och så vidare.. Jag har haft mina barn på förskola i Stockholms kommunala regi och jag hade ett bra dagis, men det går inte upp mot detta!

  • En skrutt

    Jag skulle kolla upp hur skolan är strukturerad och hur pass öppen den är innan jag beslutade mig. Hur pratar lärarna om skolan, kan man fråga vad som helst är ett par saker jag skulle vilja veta till exempel.
    Varför inte ställa en kritisk fråga och se hur de klarar att svara på den. Jag är själv inte helt positiv till just Waldorfpedagogiken eftersom jag inte uppskattar Steiners lära och antroposofin..men det är min personliga åsikt. Jag tror säkert att en bra waldorfskola kan vara bättre än en dålig kommunal.

  • Nightfall Faerie

    Alltså dels är den väldigt religiöst inriktad (sekt om man så vill) och dels så tror jag inte att de har nått krav på att pedagogerna har nån som hellst utbildning alls. De lär sig inte läsa och skriva på flera år typ. Jag skulle aldrig sätta mina barn i Waldorfskola, men är heller inte ett fan av "vanliga" skolor, dock hellre en icke-religös skola än en som är det. (Dvs jag väljer bort både waldorf och katolska skolor, som är bland det vanligaste här där jag bor.)

  • gunpowder

    #28
    Det är viktigare vad själva skolan producerar än den eventuella "vetenskapliga" grunden för pedagogiken dvs vilka kunskaper går barnen ut med och på vilken nivå ...

  • realda

    Har inte orkat dra mig igenom tråden men jag säger bara en sak och den gäller för alla skolor - oavsett inriktning:

    En skola/förskola är aldrig bättre eller sämre än dess personal och ledning.

    Så kolla den skola du tänkt, besök den och känn efter vilket bemötande du får.

Svar på tråden Waldorf - bra eller dåligt?