blubbblubb skrev 2014-03-19 13:44:20 följande:
Frågan är väl hur dina kunskaper står sig i gymnasiet?
För övrigt har du hittat en tråd från 2009.
blubbblubb skrev 2014-03-19 13:44:20 följande:
Frågan är väl hur dina kunskaper står sig i gymnasiet?
För övrigt har du hittat en tråd från 2009.
Frågan är inte hur "kunskaperna står sig" utan hur denna 14-åring kommer att klara vidare studier. Strålande skulle jag gissa, det syns på språkbruk och argumentation att drt här är en tänkande och analyserande individ - vilket jag ser som waldorfpedagogikens styrkor.
Jag har gått 12-årig waldorfskola och sedan studerat på universitet och klarat mig bra, för att inte säga mycket bra. Jag har hittat denna tråd eftersom jag nu funderar på hur jag vill glra med mina barn. Waldorfförskola i småbarnsgrupp har funkat jättebra. Min tveksamhet grundar sig främst i att jag under hela min skoltid känt att skolan inte har varit en del av det "vanliga" samhället utan en bubbla bredvid. Först på universitetet insåg jag att jag är helt normal och att många t o m avundas mon skolgång. Detta kan dock vara relaterat till familjeförhållanden och det faktum att skolan låg i samma hus som en "vanlig" grundskola och att vi ofra fick höra att vår skola var konstig.
En annan reflektion är att skolorna i landet är olika bra på att fånga upp t ex läs- och skrivsvårigheter och att insatser tyvärr kan komma så sent att barnets självförtroende hinnit sjunka rejält innan något görs åt saken. Detta kan man ju dock som förälder uppmärksamma i tid om man är medveten om det.
Från förskolan delar jag många av erfarenheterna i denna tråd. Dock inte att det skulle vara en torftig miljö, snarare neutral som uppmuntrar till fantasi och kreativitet. Det som funkat mindre bra på vår förskola är kommunikationen mellan personal och föräldrar samt hur man tar (konstruktiv) kritik. Jag är osäker på om det handlar om personerna eller "waldorfkulturen".
Detta är en relevant tråd och en viktig diskussion 2009 såväl som 2014! Jag tror att det är bra att höra andras erfarenheter innsn man gör sitt val, så att man har en hum om vad man ger sig (och framför allt sina barn) in på.