• Äldre 4 Apr 13:07
    14753 visningar
    16 svar
    16
    14753

    betalt ledighet vid giftemål?

    Hej!

    jag ska gifta mig den 25-26 och har begärt om att få ledigt.

    nu ser jag på schemat att hon skrivit SEMESTER på de dagar...ja har ju inte begärt semester.

    Brukar man inte få betalt ledigt den dagen man gifter sig om man skulle ha jobbat?

    Jag är medlem i handels, o på jobbet har vi handels kollektivavtal...

    tror det är stängt nu annars hade jag ringt o frågat =)

    nån som vet?

  • Svar på tråden betalt ledighet vid giftemål?
  • Äldre 4 Apr 13:21
    #2

    jaha ok, någon med handels avtal som vet?

  • Äldre 4 Apr 13:41
    #6
    gormisen skrev 2009-04-04 13:38:28 följande:
    Jag har ingen aning... men varför skulle man få det? Det är ju du som väljer datum för ditt bröllop. Varför skulle din arbetsgivare betala för det? Det vore ju fantastiskt om det är så, jag har bara svårt att se varför.... Håller tummarna för att du får det!
    tack!

    jo, det är bara så, ibland kan man inte gifta sig mitt i veckan, jag jobbar helger och måste ta ledigt just den dagen.
    De har väl något med kollektivavtalet att göra att man får betalt för vissa speciella dagar i ens liv om det nu skulle varaså att man jobbade
  • Äldre 4 Apr 13:44
    #8
    squishy skrev 2009-04-04 13:43:39 följande:
    Jag jobbar fackligt på min arbetsplats och vad jag läsa i mitt avtal som täcker detaljhandel: (är dock säker på att kooperationen har samma) "Permission är kort ledighet med bibehållen lön under högst en dag" Och gäller Eget bröllop! så man får gratulera till giftemålet och önska en helmysig dag med batalt!!! Det är ju faktiskt vi medlemmar som förhandlat fram detta så klart vi ska utnyttja det!!! =)
    Tack så mycket för svaret!! :D tusen tack! wohooo!
  • Äldre 6 Apr 09:18
    #16

    Hittade nyss vår policy i mitt företag om Permission v id giftemål :) så här står det:

    Permission:
    är en kort ledighet med bibehållen lön. Det finns inga glasklara regler i avtalet när permission skall beviljas, men i vissa fall beviljas alltid permission:

    * Eget bröllop
    * Förstagångsbesök hos läkare/tandläkare vid akut sjukdom eller olycksfall.
    *Nära anhörigs frånfälle eller begravning
    * Vid plötsligt svårt sjukdomsfall hos nära anhörig.

    sådärjaa!

Svar på tråden betalt ledighet vid giftemål?