• Corretje

    Tips mot röda rumpor?!

    Min pojk (7,5 månader) har fått jätte röd rumpa. Det började lite smått med röda prickar för några veckor sedan. Sedan dess har jag försökt byta blöjmärke, jag har försökt med våtservetter, försökt bara tvätta i vatten, tagit på mycket kräm (idomin), luftat så mycket som möjligt (men kommer försöka göra det ändå mer)... Inget har hjälpt. Det har blivit värre.
    Nu har han massor av röda prickar och rodnad, det är jätterött och ser verkligen ut att göra ooooont, även om han inte verkar tycka det.

    Någon som har tips om vad jag kan göra???

  • Svar på tråden Tips mot röda rumpor?!
  • Fru waran
    Corretje skrev 2009-04-11 22:34:44 följande:
    Ni som har erfarenhet av svamp, hur började det? Min son har i stort sätt bara haft prickar men har idag även fått en röd rodnad. Han har i och för sig varit lös i magen idag också, så rodnaden kanske kan komma från det?
    Efter en antibiotikakur kom hans. Men testa potatismjöl som de andra föreslog. Blir det inte bättre tills helgen är slut så kolla med BVC.
  • Diamondz

    Min dotter har haft svamp 2 gånger.. det började med rösa prickar sen gick det över till röd rodnad.. som nästan täckte hela hennes underliv.. Jag trodde först att det var så kallade blöjeksem och försökte med massa salvor men gick sen till bvc och fick en svampsalva (som egentligen är mot fotsvamp) men den var toppen gick bort på några dagar..

    Under tiden smörjde jag först med idomin och apoteket sa att man absolut inte skulle smörja med det för att det tyvär är uttorkande.. Jag blev jätte förvånad.. så jag använder aldrig det mer på min dotter.

  • Corretje
    Diamondz skrev 2009-04-11 22:40:46 följande:
    Under tiden smörjde jag först med idomin och apoteket sa att man absolut inte skulle smörja med det för att det tyvär är uttorkande.. Jag blev jätte förvånad.. så jag använder aldrig det mer på min dotter.
    Oj då, okej... låter lite konstigt men det fungerar ju uppenbarligen inte i alla fall så det blir att testa något annat!
  • BlommyNess12

    Japp potatismjöl är det bästa jag någonsin använt på röda barnrumpor. Blir bra nästan omgående. Dessutom så blir huden len och mjuk, det varken torkar ut eller återfuktar utan återstället hudens normala balans. SUPER!

  • Corretje

    Alright, you win! Potatismjöl blir det att hitta i affären, hmm, vad kan det heta... harina de patatas... Det ska vi nog fixa!

  • strålöga

    Under småbarnstiden använde jag mot illröda rumpor metylrosanilin. Detta är både klådtillande och svampdödande. Be om prov från bvc.

  • fiafiafia

    Vi använde Dactacort till vår dotter när hennes rumpa blev "svampig"... Är ju egentligen mot fotsvamp, men BVC rekommenderade den. Dock skulle man inte säga på Apoteket vilket ändamålet var.
    Potatismjöl har jag inte testat, men det låter som en dunderkur, så det funkar säkert det med! Lycka till!!

  • Syster Luring

    Fortsätt som du gör men byt ut Idominsalvan mot Inotyol - salvornas salva.


    August -95 & Lillebror -09 ♥
Svar på tråden Tips mot röda rumpor?!